/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Støbe Gulv?
Fra : Mcmemo
Vist : 4588 gange
100 point
Dato : 14-07-09 05:20

Hej allesammen, håber der er nogle der kan hjælpe her?

Jeg skal til at støbe gulv i kælderen og i køkkenet.

Mit spørgsmål er så: hvad skal jeg bruge? Støbegrus 0,2 mm eller støbemix??

og skal der flamingo ud i siderne?

Håber der er nogle der kan hjælpe??

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-07-09 05:44

Hvad skal du have på gulvet som færdig overflade, ??

skal der gulv varme i også, ??

jeg vil foretrække i 99% tilfælde støbemix,
husk og få det vipreret, så det bliver en homogen lag,
har du ikke en viprator, så kan du bruge et toms bræt og lægge ned,
og så brug din slag bore maskine til at køre ned mod brættet, så det giver
rystelser, ( eller leje en )
loven siger pt, at der skal være minimum 100mm x 10mm flamingo kandt
rundt ved væg,

men husk og læg en dampspære folie på inden du begynder på dit beton,
det er lige så vigtig som alt andet,
kjeld

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-07-09 08:45

du skal have 330 mm flamingo under betonen og det vil være tåbeligt ikke at lave gulvvarme når du er igang. eller i det mindste få slangerne lagt ud. så kan de altid kobles på senere. og husk flamingostrimlen langs væggene. den skal du have for at undgå kuldebro og for at gulvet ikke bliver støbt sammen med væggen.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-07-09 09:08

Mcmemo

det er noget sludder timare46
det kan være mange gange en fordel og støbe gulv og væg sammen.
og så er det 300 mm isolering og ikke 330mm
og skal der e.v.t isoleres, er det bedste og lægge isoleringen af minimum
2 lag med forskudt samlinger,
men det aller vigtigste for gulvstøberen er, at få dampspærefolien så tæt på betonen som mugligt, så kan vi kalde alt øvrige luksus, men med god effekt senere,

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-07-09 10:51

Citat
det er noget sludder timare46
det kan være mange gange en fordel og støbe gulv og væg sammen.

du må ALDRIG undlade kantisoleringen når du laver et flydende gulv, den har to funktioner, dels skal den isolere og dels skal den fungere som fjeder så du ikke skubber dit fundament ud.
Beton udvider sig ved varmepåvirkning lige som alt andet!

Kommentar
Fra : Mcmemo

Dato : 14-07-09 11:47

Jeg har fået gulvvarm og plads til iso og alt det der, jeg var bare lidt i tvivl omkring det med støbegrus..

Jeg har snakket med en murer som fortæller mig at jeg skal bruge støbegrus`? men det må vel bare være smag og behag?

Hvordan er rækkefølgen med dampspære? og skal jeg bruge det både i kælder, køkken og bad?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-09 12:37

vic2000

Hvor mange byggeskader har Du været årsag til ????

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-07-09 16:04

brug kun et lag dampspærefolie, det er uanset om det er loft- vægge og gulv. ved to lag, har du 98% større chance for at det rådner i mellem 1 og anden lag,. inden for de første fem år.( se den lille lune fra Rock Wold, der ser du lige den opskrift en håndværker bruger) fåes på trælaster og byggemarkeder, og brug ikke opskriften fra en computter. og komma nørd,

det med at betonen e.v.t. skulle sætte en væg ud i gården ved at det udvidder sig, gud fader bevares sådan noget sludder, hvad gjorde man før man satte flamingo op. gulv støberen skal jo ikke have en spring trampolin
i hans køkken eller kælder,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 14-07-09 16:23

Citat
så du ikke skubber dit fundament ud.
Beton udvider sig ved varmepåvirkning lige som alt andet!

jeg glemte og kommentere det færdigt, ham der har skrevet det, må være uhyggelig dum på beton, da beton gør lige det modsatte, bla og slå revner
under hærdningen hvorved der opstår revner, men som kan til dels undgåes, ved at sprøjte vand på med en anstryger, eller andet som f.eks. en vandkande med spreder på,
og skal du så have træ laminat eller gulvtæppe på som afslutning. så lad være med at lægge det på inden efter 29 dage, og ikke 28 før har betonen ikke hærdet færdig, uanset hvad for en type beton du bruger,

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 14-07-09 18:32

vic2000

hold da helt kæft hvor er det sørgeligt med din viden om byggeri, du skulle simpelthen udelukkes fra alle spørgsmål især om byggeri, tænk på hvis der er nogen der ville rette sig efter dine opskrifter, simpel byggesjusk.

per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-09 21:00

Vand ??

Byggeplast er opfundet.....og bruges !

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-07-09 22:47

er lige kommet hjem fra en tur i cirkus, troede at jeg så vic2000 men det var bare en gorilla bonbon prøvede at fange

Til spørger:

ang dit spørgsmål omkring grus/støbemix så er støbemix klart at foretrække. det giver et stærkere gulv

til dine gulve burde styrke 20 være nok, det opnår du ved blandingsforhold 1 del cement til 5 dele støbemix

gulvet i dit badeværelse er en lidt anden ting, det er per definition en vådzone og skal være vandtæt.
husk i den forbindelse at alle rørgennemføringer også skal være vandtætte.

Citat
rækkefølgen med dampspære

det kommer jo lidt an på din gulvkonstruktion

en lile sidebemærkning: hvad med radon?

Kommentar
Fra : Mcmemo

Dato : 15-07-09 01:16

hvad skal jeg så bruge når jeg skal støbe badeværelset?

Da jeg revet beton gulvet op kom jeg til at hakke lidt i el-rør, ledning er ikk hakket over men røret er lidt.. hvad gøre jeg så?

Omkring kant iso, skal det være der?

Tak for det med radon, har lige været ind og læse en hel masse om det, vidst ikke hvad det var før du fortalt det? det er først gang jeg ejer et hus, derfor er jeg meget uviden omrking det med hus.
Hvor køber jeg det plastfolie evt. nanv på det? jeg kan sagtens lugte det når jeg bevæger mig rundt i kælderen.

Jeg har også tænkt mig klinker i kælderen, for der kommer wc og bad.

1. Flamingo 2*100 mm som ligger forskudt.
2. gulvvarm.
3. kantisolering.
4. beton.
5. klinker osv..

er det sådan det skal gribes an?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 15-07-09 03:36

pkt, 1 vedr, din ledning da den ikke er revet over, så tag f.eks 15cm af din
gulv varme pex slange, og flække med en standlig kniv, og krænk så ned over der hvor du har beskadiget ledningen, e.v.t. gi det silicone, så det virker tæt,
pkt. 2 du skal stadig have din kant isolering,

pky, 3 Prøv så hvit det er dig muligt, og lægge 2 x 150mm isolering, med forskudt samling ( lovkrav minimum 300mm i gulv) men kan det ikke være der, jamen så kan det ikke være der,
pkt. 4 ovenpå din isolering skal du lægge et minimum 6mm riv net ( jern net) som du får på trælaster, der fast gør du så dine pex gulvvarme slange med stips ( max mellem slange 25- 30 cm,, og her kan du se på nettet, hvordan du bedst skal lægge pex rørene, brug en 18mm pex rør.
pki, 5 så lægger du dampspærefolie 0,002 den mest gængse, det får du også på trælasten,
pkt, 6 som minimum beton 100 mm - hellere 120mm, da det giver en bedre varme fordeling på så små gulve,
pkt, 7 lad det stå minimum en uge inden du lægger klinker på,

pkt, 8 brug og komme ekstra flydende flise klæber i dit fliseklæbemørtel,
der er noget som hedder Beto flex -- og noget der hedder Nitobene,
det kan du også bruge, og komme lidt i af til dine fuge cement

hermed god arbejds lyst
kjeld

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-07-09 07:22

vic2000

hold da helt kæft hvor er det sørgeligt med din viden om byggeri, du skulle simpelthen udelukkes fra alle spørgsmål især om byggeri, tænk på hvis der er nogen der ville rette sig efter dine opskrifter, simpel byggesjusk.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 18-07-09 09:38

Pex-rør til gulvarme er altid 20 mm. Den indeholder ilt-spærre så vandet i sin bevægelse ved injektor-virkning ikke trækker ilt med ind i centralvarmeanlæget, med de problemer det medfører.
20 mm. er ikke godkendt til brugsvandsinstallationer, derfor de 20 mm. Brugsvandinstallationer er normalt 10,12,15,18 og 22 mm. pex-rør.

Alle mine støbte gulve i huset, som er udført af en mure (som Jeg har stor tiltro til) er udført i støbegrus. Med og uden gulvarmeslanger. Kantisoleringen bør altid være der i alle rum.

Gasmanden2