/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Ny scooter 45 - hvilken?
Fra : Nikolaus
Vist : 2067 gange
50 point
Dato : 14-07-09 05:03

Jeg går og overvejer om jeg skal investerer i en ny scooter.

Men jeg syntes det kan være lidt af en jungle at finde rundt i om det skal være en 2/4 takter, peugeot, pgo, Gilera og så videre hvad de nu hedder. Om det skal være en motorcykel look a like, eller en "ren" scooter og vigtigst - om der er overensstemmelse mellem priser og kvalitet.

Ved en grundig googling på diverse modeller og typer, er det næsten lige fordelt mellem negative og positive erfaringer.

Er der nogen det kan kaste lidt lys over sagen for mig, så ville jeg blive glad.

Jeg skal primært bruge den til kørsler af ca 10-20 km. Og jeg sætter stor pris på kvalitet frem for alt.

Nikolaus

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-07-09 06:29

Der er mindst vedligeholdelse på en to-takter. Ingen ventiler skal stilles mm. Billigst i vedligeholdelse - siger min mekaniker.

Jeg købte en PGO T-Rex, en dejlig stor 45 scoter, i august 2001. Den kører ca. 14.000 km, så vil den have et nyt speedometerkabel. Den får skiftet ruller hver 3.000 km sammen med eftersyn osv. for ca. 500 kr. Den er på vej til 27.000 km. Jeg kører 25 km dagligt. Den har fået to nye batterier - det ene under garantien.

Den dag den skal skiftes, vil jeg formentlig købe en magen til, da den har kørt meget tilfredsstillende.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-09 09:38

Citat
Ved en grundig googling på diverse modeller og typer, er det næsten lige fordelt mellem negative og positive erfaringer.

Mener du selv det bliver anderledes af at spørge her

Selvfølgelig er det ligeligt fordelt - ellers ville de der ikke duede hurtigt forsvinde fra markedet.....

Så med så meget andet hænger pris og kvalitet sammen...

Dernæst kommer dit kørselsforbrug...

Dernæst din måde at køre på samt vedligeholdelse..

Så er der pludselig ikke så meget at vælge mellem....

UDSEENDE kan vi jo ikke hjælpe dig med - det ved kun du

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 14-07-09 10:25

alka:
Den har jeg også overvejet. Men, nu ved jeg ikke hvor du bor og dit kendskab til butikker. Men jeg har svært ved at hitte en forhandler af PGO her på sjælland. Kender du evt til nogen? Jeg er ikke så frisk på tanken om at købe den i Jylland eller i avisen og få den tilsendt.

Er der en forskel på køreegenskaberne på en 2/4 takter?

refi:
Jeg kan ikke rigtig bruge dit indlæg til noget. Det lyder som om du har viden på området. Hvis du har, kunne du så ikke dele lidt ud af den.

Begge:
Tak for svar

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-07-09 10:49

Hvis du vil have kvalitet så vælg: Aprilia, Honda, Piaggio, Yamaha. Har også hørt meget godt om PGO her på nettet.

Vælg ikke mærker som: AGM, baotian, danscooter, giantco, kymco, motor mania, skyteam, texas, tms, avanti, listo, pexma, og andre fra kina.

4 takt scootere accelerer cirka halvt så hurtigt som en 2 takt (i teorien). Fordi de giver gnist hver anden gang stemplet er i top. 2 takter gør det hver gang stemplet er i top.

Jeg syns jeg hørte i en butik at hver tredie scooter solgt i danmark er en PGO. Ved ikke om det er rigtigt men der ihvertfalt mange som har dem.
Vær dog også opmærksom på at fordi der er så mange der har dem så er der også mange som stjæler dem.

Hvis du går op i at kører langt på literen så skal du have en 4 takt motor.

Hvis du selv har tænkt dig at lave service så er det lettest på en 2 takt scooter men hvis du aflevere den til et værktøj så det jo lige meget hvis du ville skal lave noget selv.

Det skulle nu nok være muligt at finde en PGO forhandler på sjælland.
Check http://www.c-reinhardt.dk/content/dk/search_dealers
Der kan du også se diverse modeller.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-07-09 12:07

Piaggio Ape 50 van se her: http://www.scootcar.dk/index.asp?action=child&id=309

jeg købte en for fire år siden og der har INTET været i vejen med den.
Det er en 2-takts - kan varmt anbefales, men kræver du har kørekort.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-07-09 12:14

Her er forhandlere i Storkøbenhavn:

http://www.c-reinhardt.dk/content/dk/search_dealers

og her det øvrige Sjælland:

http://www.c-reinhardt.dk/content/dk/search_dealers

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-09 14:09

Med to unge mennesker i huset der har kørt scootere/knallerter i 7-8 år, og haft flere modeller, er der to mærker jeg kan anbefale som værende de meste holdbare og driftsikre:

Honda og Piaggio (zip) og af de to vinder Hondaen....bl.a fordi Piaggioen er betydeligt dyrere og mere kompliceret at reparere/vedligeholde på.

Min datters Honda sfx er kraftigt på vej mod 40.000 kørte kilometer og der har kun været vedligeholdelse og småreparationer på den siden hun fik den som lidt brugt.

Derimod kan de billige modeller ikke anbefales...eks. en kun 1½ år gammel Keeway Matrix, som ellers er en stor og robust udseende model er lige brudt ned...fordi alt i motoren på den er totalt slidt ned efter ikke engang 8000 kilometers kørsel hvor den er blevet behandlet pænt.

I den dårlige ende af de "dyre" modeller ligger Aprilia

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 17-07-09 06:49

Tak for jeres værdifulde vidensdeling.

Jeg har nu besøgt Køhler Knallerter (nogen der har erfaring med dem) og set både på en Peugeot Speedfight 3 og en PGO x-hot. Jeg hælder mest til sidstnævnte, der har bedre siddekomfort og sikkerhedssystemer. Den er relativt ny, men er der nogen af jer der har hørt noget om den?

Mht. PGO, skulle det efter sigende også være dem postdanmark ruller rundt på, hvilket vel må være fordi de er holdbare og i orden.

Nikolaus

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 17-08-09 14:53

Hej. Jeg ejer en Honda X8R-S
Link: http://www.guloggratis.dk/transport/scooter/anden/annonce/5747579

Det er en lidt større scooter, med alu-stel og skivebremser både for og bag. Og som jeg kan læse i de andre indlæg kan jeg kun tilslutte mig at Honda er kvalitet.

Dern starter hver dag, og har aldrig voldt mig problemer. Kan klart anbefales