/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Hvad er forskellen på Padi og CMAS
Fra : Gunds
Vist : 1860 gange
80 point
Dato : 28-10-01 01:50

Hvad er egentlig den dybere forskel på PADI og CMAS

Accepteret svar
Fra : Arnvig

Modtaget 90 point
Dato : 28-10-01 01:58

PADI er en professionel sammenslutning af instruktører, dvs en kommerciel organisation som varetager medlemmernes (dykkerinstruktørenes) interesser.

CMAS er verdensforbundet af nationale sportsdykkerforbund, dvs en non-kommerciel organisation som varetager medlemmernes (de nationale dykkerforbunds) interesser.

Begge organisationer har et sær retningslinier for sikkerhed, uddannelse etc. og disse er i det store hele identiske.

De Nationale forbund kan i nogen lande have særlige regler/standarder, hvorimod PADI's regler/standarder er internationale.

Kommentar
Fra : atuggi

Dato : 29-01-02 20:25

Da jeg efterhånden er gået hen og blevet en meget gammel mand og dykker, kan jeg tydeligt huske hvad forskellen er på de to ting. Jeg mener at kunne huske at
PADI er en kommerciel organisation, altså en professionel sammenslutning af instruktører, og disse varetager således medlemmernes (dykkerinstruktørenes) interesser. CMAS derimod er et verdensforbund af nationale sportsdykkerforbund, dvs en non-kommerciel organisation som varetager medlemmernes (de nationale dykkerforbunds) interesser.

Håber du kan bruge tippet

Venlig hilsen
Johannes

Kommentar
Fra : nox

Dato : 16-02-02 10:44

Hej!!!

Padi kan man sige er noget der er hurtigt at tage, CMAS er noget der tager noget tid, Jeg er selv ved at tage CMAS * + ** til en pris på 2500 kr.

hilsen nox.

Kommentar
Fra : NJP

Dato : 25-02-02 15:31

De tre mest udbredte certifikater herhjemme er PADI, NASE og CMAS.
De to sidstnævnte er godkendt af Dansk Sportsdykker Forbund. (DSF)

Hvilket af certifikaterne du skal ta', afhænger meget af hvad du skal bruge det til.

Hvis du blot skal bruge det på ferier og i varmt vand, er det fuldt ud tilstrækkeligt at ta' er PADI certifikat.
PADI dykkere ses ofte som de luksusdykkere der forventer at alt udstyret transporteres og samles for en.

Hvis du også ønsker at bruge dit certifikat herhjemme, og stadig ønsker en kommerciel uddannelse, så er et NASE
certifikat nok lige sagen. NASE er mere fokuseret på sikkerheden, og du lærer bl.a. at dykke med makkerline.
NASE dykkere samles ligesom PADI dykkere typisk omkring det dykkercenter hvor de blev uddannet. Der betaler de så et beløb for at komme med på tur, og at beløb for luft og evt. udstyrsleje. Til gengæld er der så ikke et årlig kontingent der skal betales.

Hvis du ønsker at bruge dit certifikat både i udlandet og herhjemme, og samtidig gerne vil komme i en dukkerklub, så er CMAS** uddannelsen nok lige dig. CMAS uddannelsen er nok den grundigste af de tre. Det også den der ta'r længst tid. Hvor man kan ta' et kommercielt bevis på få dage (PADI,NASE), ta'r det typist 5-6 måneder at ta' et CMAS** certifikat. Til gengæld lærer du så en masse klubkammerater at kende i den tid. Uddannelsen varetages af frivillige instruktøter i klubregi. Dykkerklubben tager ofte nogle af de bedste dykkere og sender på en række instruktørkurser. Det gør at CMAS elever bliver uddannet efter en standard der gør at de er attraktive at dykke med bagefter. De skal ikke blot sendes "på gaden" når de er uddannet og har købt udstyr.

Håber det kan bruges.!!

P.