/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hpfi relæ slår fra
Fra : jimbow
Vist : 1723 gange
20 point
Dato : 14-07-09 03:35

Hej jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med

Jeg er lige flyttet ind i en gammel lejlighed som jeg så småt er ved at være færdig med at renovere!

Men den ene gruppe på HPFI-relæet slår ofte fra når jeg tænder computeren eller tv'et.

Den pågældende er på 10A hvilket jeg tror er for lidt til alle de ting der er sat til.

Har PC, anlæg, lampe, tv og playstation3 sat til på denne gruppe. Det er sat i en elspareskinne, så ved ikke om det har noget med startstrøm at gøre eller om det bare er fordi det bliver overbelastet.

Det er i hvertfald irriterende :(

Vil meget gerne vide hvordan jeg løser dette problem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-09 04:38

Gamle lejligheder hvor eldelen ikke er blevet renoveret i en del år har mange gange kun to grupper, en til komfur/vaskemaskine og en til det øvrige.

At der sidder et hpfi er godt nok da det er et lovkrav, men resten kan være underdimensioneret, ikke stikkontakter nok samt at der kan ligge tusse gamle kabler, gamle samledåser i loftet kan have løse forbindelser etc. etc.

Hvis det øvrige arbejde er en gennemgribende renovering bør besøg af en elektriker også indgå.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-07-09 08:50

du kan jo hurtigt teste om det er "start strøm" ved at tage noget fra, og tænde igen.

Et relæ kan også blive for følsomt, så evt udskifte relæet. Nok ikke selv............

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-07-09 08:50

hvis relæet slår fra er der en fejl på noget af det du tilslutter.
tag alle stik ud af stikkontakterne og slå relæet til. så tager du dine strømforbrugere en efter en og sætter til og tænder dem, indtil du kommer til den der får relæet til at slå fra.
husk at prøve dem alle sammen. der kan jo være mere en een ting der er defekt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-09 09:18

Citat
Den pågældende er på 10A hvilket jeg tror er for lidt til alle de ting der er sat til.

Det er ikke de 10 A der er problemet, for det er det almindelige 240 volts installationer skal køre på, 380 volt bruger 16A.

Det der er problemet er at gruppen overbelastes fordi for mange ting er koblet på den.

Eneste mulighed er at få flyttet nogen af tingene over på en anden sikringsgruppe (10 A) og hvis du ikke har flere af dem, så skal nettet udbygges og oprettes yderligere en sikringsgruppe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 10:17

Tror du tager fejl
HPFI relæer på 10 A har jeg aldrig set.
Det er nok automatsikringen, som slår fra.
Det kan skyldes startstrømmstødet, når spareskinnen slår alt til på en gang.
Ud med lortet og tænd en ad gangen manuelt.

Kommentar
Fra : jimbow

Dato : 14-07-09 12:02

Ja jeg har lavet en fejl

Det er automatsikringen på de 10A der slår fra.

de 2 andre sikringer slår ikke fra.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-09 12:25

Automatsikringer har ofte en meget hurtig karakteristik. Derfor slår den fra ved indkoblingsstrømstødet, som kan være meget stort i moderne elektronik med switch mode omformere.
De 220 V lader direkte på en stor kodensator. Så det tager stor strøm i den første halvperiode af vekselstrømmen. Selv om det kun er 1/100 sekund, kan det være nok til at udlse en automatsikring, når der er flere enheder præcis samtidig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-09 19:22

enten kan man sætte en 13 amp sikring op eller anbefales det at du får delt forbruget ud på flere sikringer

ulempen ved automat sikringer at når du har været gået mange gang skal der mindre til før at de går det vil sige de går hurtiger ind de 10amp.

fordellen er at man lørdag aften ikke stå og mangler en sikring

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-07-09 17:01

Det er nu nok en 10 amp med mærket " B " og der kan være problemer med start strømmen på f.eks microovene som du har , men også støvsuger.

Løsningen er at du ringer efter en elektriker og får ham til at skifte den eller de sikringer til 13 amp og med mærket " C " , og så har du ikke flere problemer med strømmen...

Mvh... Bassebo....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-07-09 17:26

Her var så lige det som jeg ikke kunne huske med type B C D udløsekarakteristik:
Jeg bruger kun den med udløsekarakteristik " C " . For så får kunden ingen problemer..

Udløsekarakteristik B:
Anvendes hovedsageligt til kabel- og ledningsbeskyttelse i boliginstallationer
(belysning, stikkontakter)
Udløsekarakteristik C:
Anvendes til kabel- og ledningsbeskyttelse, specielt for udstyr
med høj startstrøm (belysningsgrupper, køleskabe og motorer e.l.)
Udløsekarakteristik D:
Anvendes til kabel- og ledningsbeskyttelse, specielt for udstyr
med meget høj startstrøm (svejsetransformere og motorer e.l.)
Udløseværdier for automatsikringer
(ved omg.temp. 30 gr)

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : kb1987

Dato : 06-08-09 14:54

Det første jeg ville gøre var at få en elektriker til at skifte til en 13A automatsikring af typen "C" - det er den mest almindelige, og er ikke forfærdelig dyr. Samtidig kan han nemt måle forbruget på dine grupper og kontrollere at grupperne og hpfi´en, virker som de skal.

- og som "LuffeA" skriver, bør en elektriker altid indgå i større istandsætninger...!

Hilsen Kb1987