/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kanin vil ikke drikke i udebur
Fra : Brødsgaard
Vist : 596 gange
20 point
Dato : 13-07-09 10:23

Min datter har en dværgvædderkanin. Vi fik den i Oktober 2008, hun har været indekanin frem til sommer hvor hun kommer ud om dagen og ind om aftenen.
Vi kan ikke få hende til at spise eller drikke ude, men så snart hun kommer ind, kaster hun sig over mad og drikke.
Hvad gør vi galt? Vi vil gerne hun kan være ude hele året, men hun skal jo have mad og vand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-09 11:00

Lad kaninen være ude hele tiden, så skal den nok blive sulten nok.
En anden ting er, at det har den også bedre af end at blive flyttet frem og tilbage hver morgen/aftem.

Kaniner er robuste bortset fra tre ting....de kan ikke tåle træk, at blive gennemvåde og bratte temperaturskift.
Det får de lungebetændelse af

Og hvis planen er, at kaninen skal være ude hele året, så er det i høj grad nu I skal væmme den til det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-07-09 11:27

Citat
En anden ting er, at det har den også bedre af end at blive flyttet frem og tilbage hver morgen/aftem.

Dette er ikke rigtigt.... dvs den har jeg også selv efterlevet med mine to kaniner

De var indekaniner det første år, senere kom de ud om dagen og ind om aftenen...

På et tidspunkt lod jeg selv kaninerne vælge, drengekaninen valgte at komme ind, men tøsekaninen ville være ude om natten... så skifte jeg dørmåtte i stuen, og tøsedrengenkaninen turde ikke hoppe ind på den,og jeg gad ikke blive ved med at skulle bære ham ind i stuen, så han blev også ude om natten

Så blev det vinter, og de ville gerne være ude om dagen men ville ind om natten, jeg lod den selv bestemme.... de er ret så kloge de kaniner, de kan også selv finde ud af hvad de kan tåle at spise..

På et tidspunkt i anden anledning, snakkede jeg med dyrlægen om det.... og han sagde at det med at udekaniner og marsvin højst må være inde i max 20 min, når de er udedyr, overhovedet ikke passer, så jeg behøvede ikke at være bekymret for mine kaniners valg --- de har et valg ---de sidder på måtten når de vil ud, og banker på døren når de vil ind i stuen

Hvis din kanin ikke selv kan bestemme hvor den vil være,så må du jo vælge for den, men være opmærksom på, at den kan få det for koldt ude og for vamt inde

Citat
Vi kan ikke få hende til at spise eller drikke ude, men så snart hun kommer ind, kaster hun sig over mad og drikke.
Hvad gør vi galt?

Det er nu meget almindeligt... der sker så mange nye ting udenfor, så de slet ikke tænker over at de er sultne/tørstige, i hvert tilfælde i starten af sommersæsonen

Hvis der altid er foder og vand, (mine elsker også knækbrød, og det kan godt ligge uden det bliver dårligt)så skal hun nok begynde at tage for sig, hvis det bliver nødvendigt

Min ene kanin vil ikke drikke af de der flasker, når den er ude... det store hit er at drikke af hunden/fuglenes vandkar, eller slikke vandet af parasolfoden når det har regnet, så måske du skulle prøve at sætte vandet i en skål??

Kommentar
Fra : Brødsgaard

Dato : 13-07-09 11:36

Mange tak for svarrene.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 13-07-09 14:39

Husk også liiiige, at hvis du sætter dem ud i et bur, så IKKE i direkte sollys, det kan risikere at blive alt for varmt; der være mulighed for at søge skygge