/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Hjælp til indberetning?
Fra : Mcmemo
Vist : 1239 gange
100 point
Dato : 13-07-09 03:40

Hej, håber der er nogle der kan hjælpe?

Jeg har næsten lige startet rengørings firma op og har ik haft så meget arbjed.

jeg skal nemlig til at indberette moms, men jeg ved ik hvordan jeg skal klar regnskabet?

Jeg har været ud og arbejde men kunden har endnu ik fået betalt pga ferie? hvad gør man så?

Jeg har også købt ting til mit firma?

Behøver jeg virkelig et program til at lave regnskab?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 13-07-09 04:04

Ja...

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 13-07-09 06:38

Med et lille firma kan du nøjes med at bruge en alm. kolonnebog, hvor du på den ene side har indkøb til dit firma. I den ene kolonne skriver du købsbeløbet ex moms og i den anden kolonne skriver du momsbeløbet.
Det samme gør du på den modsatte side med salg fra firmaet ex moms samt salgsmomsen.

Når måneden er omme, lægger du beløbene sammen, og afstemmer beløbene. Når du skal til at indberette moms (hvilket nu er hvert halve år (d. 1/1 og d. 1/7) for firmaer med mindre end en million i årsindtægt) lægger du alle momsbeløbene sammen for det sidste halve år (købsmoms/salgsmoms).

Det er meget nemt at indberette beløbene via Skat's hjemmeside.

Du kan ikke indberette moms, der endnu ikke er betalt - det skal vente til kunden har betalt det skyldige.

Du kan købe omtalte kolonnebog her:
http://www.lomax.dk/vis/varebeskrivelse.asp?vi=3&ci=4&varenr=1190200

Held og lykke med firmaet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-07-09 07:18

www.summasummarum.dk

Her kan du hente et program gratis, der kan kalre det meste for dig, og ellers kan der være en del hjælp at hente på www.virk.dk

Og en løftet pegefinger, det er lidt bøvet at starte en virksomhed, uden at sætte sig ind i hvordan man ordner sine rengskaber

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-07-09 07:43

Citat
Du kan ikke indberette moms, der endnu ikke er betalt - det skal vente til kunden har betalt det skyldige.

Det passer ikke snerose,

hvis fakturaen er udskrevet, og selvom kunden ikke har betalt, så skal du
lægge moms beløbet ud indtil kunden betaler,
skatte far vil sq have sine penge, og blæser på om du ikke har fået dem ind i kassen,

Accepteret svar
Fra : vic2000

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-09 07:55

Et godt råd,

Er du god til at gøre rent, så er det bare ok. så bliv ved det,

så overlad dit rengskab til en revissor, det vil du spare rigtig mange penge ved, han kender alle smutveje over for told og skat,

begynder du selv og stiller noget på benene, skattefar fatter mistanke
med det samme, og forlanger, at du skal stå til regnskab, for hver en krone.
hvor i mod er der tvivl, så er det din revissor der træder til. og løser problemmerne, for dig,

Godkendelse af svar
Fra : Mcmemo

Dato : 13-07-09 09:46

Tak for svaret vic2000.

Jeg har også snakket med en revissor men han er først hjemme om 2-3 uger pga ferie.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-07-09 12:09

har du meldt dig til ved told og skat, hvis ikke så bare vendt, til din revisor

kommer hjem. men hvis jeg var dig, så vil jeg få fra revisoren et stykke papir, på hvad han skal have for at lave dit, regnskab incl årsregnskab, og udfyldning af selvangivelse, over for told og skat, så der ikke lige pludselig kommer ekstra uforudsende udgift for dig, rene linie for begge,
er der yderlige spørgsmål, er du altid hjertelig velkommen, til at spørge,

men rigtig stor held og LYKKE med dit nye firma,

kjeld,
( har været selvstændig i 51 år, og har haft mange forskellige firmaer,)

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-10-09 23:31

til snerose.
der findes 3 momsgrupper.
måneds, kvartal, og halvårs.
hvis du hører til halvårsmoms. starter du med kvartalsmoms og rykker først til halvårsmæssig afregning efter 2 år