/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
1-0 til tyren
Fra : helge.t
Vist : 988 gange
200 point
Dato : 12-07-09 19:09

I nyhederne så jeg lige et klip fra det årlige tyreløb i Pamplona, hvor flere blev kvæstet, nogle alvorligt. En af oplæserens kommentarer var "stakkels mand...".

Idioterne som frivilligt deltager i disse løb, og dermed frivilligt udsætter udsætter sig selv for alvorlig fare, ved sgu' da hvad de går ind til...

Selv om man ikke skal ønske ondt for andre, kunne jeg næsten fristes til at håbe at der blev så mange alvorligt kvæstet, at disse løb blev forbudt, ikke mindst for tyrenes skyld.

Er det rimeligt at sådanne udskejelser stadig finder sted i vores "civiliserede samfund" nu om dage?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-07-09 19:20

Det burde forbydes, der var en tyr der fik en i fredags, han døde, bare ærgeligt

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1193017.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-09 19:37

Tjaeh, adrenalinjunkies beder selv om at blive slået ihjel, hvis tyrene bliver forbudt finder de på noget andet.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-07-09 19:46

Er det ikke landet og borgmesterne, man skal gå efter, for at få det afskaffet, der er jo store økonomiske kroner indblandet, ( turist kroner)
at der smutter 1 eller 10 individer, det skal der ikke sørges over bagefter,
hvor der handles, da spildes der også noget,
TV selskaber, skulle have forbud mod, til at de måtte sende udsendelser om sådanne ting.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-09 19:52

Hov, stop.

Jeg vil gerne se et klip med vic2000 i selskab med 10 udhungrede nilkrokodiller i en svømmepøl.

Accepteret svar
Fra : JatR

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-09 20:09

Dyreplageri - På linie med hanekamp i Thailand, hvor hanerne hugger hinanden til blods med knive på sporene. Hunde, som bider hinanden ihjel, og vinder hundens ejer får gryn. o.s.v o.s.v

Tyrefægtning o.lign - Kan sikkert ikke forbydes i de lande, som har den tradition.

Ærgerligt nok

JR

Burhøns, tremmekalve o.s.v har det heller ikke for smart

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-07-09 21:08

Citat
Burhøns, tremmekalve o.s.v har det heller ikke for smart

Glemte du ikke, og skrive land på din recept, ???

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 12-07-09 22:20

Det er frygteligt dyreplageri den slags og fryder mig kun når folk kommer til skade !!!
Tænk engang at den slags stadig morer folk - syg form for underholdning

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 12-07-09 22:27

vic2000 Mr. Stupidos & TOTALIDIOT

Nu kagler du igen igen igen om noget du IKKE har en skid begreb om. Turistindtægterne i forbindelse med tyrefægtning og tyreløb som i Pamplona udgør kun en brøkdel. Det er befolkningen i de pågældende lande, som spytter i kassen for at se deres nationalsport. Men hvor skulle du vide det fra....du er jo aldrig uden for tosseanstalten Augustenborgs lukkede område.

Så HOLD DOG DIN UALMINDELIGt STUPIDE KÆFT om noget du intet begreb har om. Du er indbegrebet af det snotdummeste monster, som endnu har været på Kandu. En grufuld kræftbyld på Kandu. Typisk indavl i 12 generation....NO BRAIN

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-07-09 22:36

Citat
1-0 til tyren

JA
Citat
En af oplæserens kommentarer var "stakkels mand...".

Det er han så IKKE
Citat
Idioterne som frivilligt deltager i disse løb, og dermed frivilligt udsætter udsætter sig selv for alvorlig fare, ved sgu' da hvad de går ind til

Simpelthen du
Citat
ikke mindst for tyrenes skyld.

Nemlig så.
Citat
Er det rimeligt at sådanne udskejelser stadig finder sted i vores "civiliserede samfund" nu om dage?

Niks ...det skulle forbydes

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 13-07-09 06:52

Citat
Glemte du ikke, og skrive land på din recept, ???

Danmark + alle andre lande, hvor det forekommer.

*********************************************************

piaskov besvarer, vist vist nok da, spørgsmålet mest tydeligt, så vidt jeg kan se.

**********************************************************

JR

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 13-07-09 07:08

På tide, at dyrene svarer igen !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-09 11:08

Jo, det burde helt sikkerrt forbydes at stresse dyrene så meget og så bagefter aflive dem på den brutale måde.

Men jeg så også det klip, og egentligt imponerende så målrettet lige den tyr gik efter sit offer..selv om den flere gange bliver forsøgt jaget væk, angriber den ikke de andre mennesker , men søger konsekvent tilbage til den nedlagt torsk, der vist mistede det meste af sin "manddomspryd" efter hvad man har kunnet læse

http://ekstrabladet.tv/nyheder/udland/article1193574.ece

http://ekstrabladet.dk/gallerier/nyheder/article1193535.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 11:47

Selv om de lod være med at stresse dyrene ville det alligevel gå galt, tyre har et medfødt ondskabsfuldt gen.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-07-09 12:13

På en lille bar bag ved Plaza de Torro i Palma kom vi ind for at spise. Stedet var kendt for at servere udskæringer og specialiteter fra dagens tyrekampe. På menukortet havde de grillede nosser. Vi tænkte at vi da skulle prøve de lokale retter og bestilte disse grill nosser.

Maden kom og der lå smukt anrettet nogle små gnallinger, der mindede om nosser. Vi kaldte på tjeneren og spurgte, hvad det det var for noget. Det er nosser svarede han. Jamen de er da meget større på en tyr sagde jeg. Tjeneren svarede med et glimt i øjet: "Det er ikke hver gang tyren taber.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-09 12:22

http://www.bt.dk/show_image_gallery/717554

Måske indledningen til :

Citat
Maden kom og der lå smukt anrettet nogle små gnallinger, der mindede om nosser. Vi kaldte på tjeneren og spurgte, hvad det det var for noget. Det er nosser svarede han. Jamen de er da meget større på en tyr sagde jeg. Tjeneren svarede med et glimt i øjet: "Det er ikke hver gang tyren taber.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-07-09 12:31

HEHEHE Ja. Jeg har faktisk set en tyr, der spiddede toreadoren. Tyren stak af og smuttede ud af en dør i arenaen, som blev åbnet for at få samarittere ind. Den blev skudt på stedet ude bag ved af Guardia Civil. Det var ikke en ærefuld død, men betydelig mindre pinefuld, end den ville ha været i arenaen.

Tyrefægtning er en beskidt "sport", men jeg indrømmer at den er fascinerende. Og een ting mere....Tyrefægtning i Spanien starter som det eneste i det land PRÆCIST kl. 18.00

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 13-07-09 13:23

Hellere pomfritter, tak !

Er der forresten tyrefægtning i hver en Spansk by?

Har kun været i Barcelona, Figiras og Arenes De Mares.

Syntes Tyren Ferdinand var/er en sød film om tyrefægtning!
http://www.rejsefeber.dk/dk/travel_magazine/cgi-bin/article.cgi?article=8929&category=303&

Mange er jo facineret af denne "sport".

Klaus Rifbjerg har skrevet om det.

Husker ikke om ikke også Ernst Hemmingway også gjorde.

JR

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 13-07-09 13:37

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-07-09 13:39

Hemmingway var besat af tyrefægtning. Nej der er ikke arenaer i alle spanske byer. Fortrinsvis de store f.eks Madrid, Barcelona, Palma de Mallorca, Valencia, Cordoba, Sevilla, Granada, Cadiz som jeg lige husker det. Sæsonen er ikke så lang...Fra ca. juni til oktober.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 14:07

Citat
Den blev skudt på stedet ude bag ved af Guardia Civil

Det stakkels dyr var da uden skyld, den skulle have været tilbage på haciendaen og anbragt et sted med frisk græs og ditto damer.

Nogle tyre overlever faktisk arenaen og får lov til at nyde deres otium.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-07-09 14:16

Dyrene er da altid uskyldige.....Men denne havde vist raseret flere ting ude bag ved, så der blev ikke noget opium til den tyr.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-07-09 15:49

klummen prøver og brøler som TYREN på hans kommentare i stedet for og læg det ind på et medhørs bånd, for så kunne man da skrue ned for lyden,
Citat
Desværre er ram2klumme for mig at se kommet så langt uden for emnet og er igen ved at afspore en debat, at jeg vil afslutte.
Det ligner efter min opfattelse ikke en mening i en debat men bare alm. mudderkastning.

Så jeg vil desværre annullere tråden.

En af de første jeg ville bede en moderator om at smide på porten er ram2klumme osv.

Han/hun er og har været, efter min menining, meget ødelæggende for citat)kandu ( fra etvind

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-07-09 16:03

Gider du ikke gå ud og hænge dig vic2000 TOTALIDIOT. Der er ingen som vil savne dig, for du er pishamrende værdiløs og dum som et brædt

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-07-09 16:17

ra : nemthva

Dato : 10-07-09 08:56

--------------------------------------------------------------------------------
Krummen Nu har jeg bemærket flere af dine udfald på dette sted.
Hvad er årsagen til al den vrede og indestængt raseri ?
Hvorfor fører du et sprog så vederstyggeligt mod visse brugere ?
Jeg må sige, at du ikke virker som en person i balance med dig selv.
Jeg synes, du skulle stoppe dine ubehageligheder her på kandu, og det gerne straks.

Mvh
En forvirret bruger

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 13-07-09 16:35

Du misforstod mig vic2000 TOTALIDIOT. Jeg bad dig ikke igen igen igen kopiere det samme indlæg her, men spurgte dig, om du ikke nok ville gå ud og hænge dig, Men okay...med den krybdyrhjerne du er udrustet med, kan du vel ikke fatte hvad jeg mener

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 16:39

Ude på landet i 1742 spurget en vandringsmand bonden hvor kirken lå.

-Hwis Du tager æ hjulspor som Du kom ad æ der vel jen times gång, hvis Du tager min ager gjår der 10 minutter.
-Hvodden 10, minutter, a ka itt´ se nogen kirk bagwe ageren ???

-Næj, men min tyr får øje på dæj !

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-07-09 16:53

ra : nemthva

Dato : 10-07-09 08:56

--------------------------------------------------------------------------------
Krummen Nu har jeg bemærket flere af dine udfald på dette sted.
Hvad er årsagen til al den vrede og indestængt raseri ?
Hvorfor fører du et sprog så vederstyggeligt mod visse brugere ?
Jeg må sige, at du ikke virker som en person i balance med dig selv.
Jeg synes, du skulle stoppe dine ubehageligheder her på kandu, og det gerne straks.

Mvh
En forvirret bruger

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 16:57

vic2000

Skrub nu ud og tag Din antabus eller Dine piller, og helst en overdosis.

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 13-07-09 17:02

Hvor er spørgeren ?

Til tyrefægtning med sin hund ?

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 13-07-09 18:17

Sidste kommentar:

Jo jeg syntes også "stakkels mand" - selv om det er tåbeligt at holde den slags tyre-løb, som burde forbydes !

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 13-07-09 23:59

Ærgerligt at nogen skal bruge tråden til deres interne mudderkastning

Opret jeres egen tråd, og få afløb for jeres små agressioner der...

Jeg er skam her JatR... glad for at du har kigget på min profil

Jeg tror ikke på at dyr bevist er onde eller gode, de agerer bare ud fra situationen og deres instinkt.
Vi mennesker derimod kan meget bevist være onde eller gode, både mod hinanden og mod dyr.

Der er vel forskel på om f.eks. et barn er "ondt" ved et dyr af uvidenhed, eller om et voksent menneske helt bevist mishandler et dyr.

I Dyreværnsloven står: § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Jeg kender ikke den spanske dyreværnslov, hvis de har en, men det er åbenbart nemmere for EU at blive enige om bananers størrelse og agurkers krumning, end det er at få gennemført fornuftige regler for dyrevelfærd.

Der er desværre ikke så meget man kan gøre som menig dansker, udover at støtte dyreværnsorganisationerne, og se hvilke partier der gør noget for dyrene når man stemmer til EU-parlamentet eller folketinget.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 14-07-09 00:57

Citat
.....og se hvilke partier der gør noget for dyrene når man stemmer til EU-parlamentet eller folketinget.
Klart at dette skal have første prioritet, når man stemmer. Alt andet et parti kan stå for kommer i 2. række....f.eks socialplitik, forsvarspolitik, miljøpolitik etc. Red en tyr og skråt op med miljøet.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-09 04:19

Sydeuropæere har aldrig taget sig alvorligt af dyrs smerter og følelser, minus dem der tager sig kærligt af deres kæledyr.
EU stiller dog krav til slagtninger så det må jo smitte af på andre ting hen ad vejen.

Det er stadig tilladt at tvangsfodre i Frankrig for at kunne lave foie gras (fedtlever), jeg har smagt det een gang............. føj for den lede.

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 14-07-09 05:31

Hej helge.t

... Godt du er der! + giver kommentar nu.

Ja, det med hunden skrev jeg, fordi du har et billed på dit avatar af "dig"?+en hund.

og så kiggede jeg *bag efter* på din profil. Den er da fornuftig!

Syntes også at du har helt ret ...

Underligt at man har så travlt med agurker og andet uvæsenligt i EU.
og ikke f.eks dyrevelfærd.

Jeg syntes jo også at Danmark slet ikke bør være i EU (sidebemærkning)

Dit emne er meget relevant!

Og det fik mig jo til at tænke på de forskellige partiers dyrevelfærds-program,
og fik så stillet et spørgsmål desangående.

JR

Jeg er selv glad for hunde og katte (har aldrig haft nogen)

men ... undulat, kanariefugle, fisk, skildpadde, som barn

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 14-07-09 05:41

Du kan måske bruge dette til noget, helge.t ?

http://www.dyrenesvalg.dk/skema.html

JR

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 14-07-09 05:50

ttp://www.google.dk/search?hl=da&q=dyrevelfærds+parti&btnG=Google-søgning&meta=&aq=f&oq=

Og nu gider jeg altså ikke sige mere om dét emne !

JR

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-07-09 08:35

Citat
Klart at dette skal have første prioritet, når man stemmer. Alt andet et parti kan stå for kommer i 2. række....f.eks socialplitik, forsvarspolitik, miljøpolitik etc. Red en tyr og skråt op med miljøet.....

Jeg har ikke nævnt noget om prioritering, og det ene udelukker jo ikke det andet
Iøvrigt hænger miljø og dyrevelfærd ret tæt sammen i min verden

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 14-07-09 09:05

Citat
Burhøns, tremmekalve o.s.v har det heller ikke for smart

Det har du så ret i, JatR. Vi er heller ikke for gode her i lille Danmark...

Kom for nogen tid siden forbi en gård hvor der stod nogle kalve i små bokse som solen bagte lige ned på. Tør næsten ikke tænke på hvor varmt der var i boksene...
Der var en del skriverier i lokalpressen, og politiet var ude at se på forholdene, men reglerne var vist overholdt, såeh...

Kommentar
Fra : JatR

Dato : 14-07-09 16:34

Hvad hedder din hund, Helge?

Det er en Golden Retreiver, eller?

JR

Godkendelse af svar
Fra : helge.t

Dato : 24-07-09 21:44

Tak for svaret JatR.

Ja dyrplageri har mange ansigter, og vi kommer det desværre nok aldrig helt til livs, men godt at der at der findes mennesker som har øjnene åbne, og gør en indsats for at forhindre det.