/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
ordet "dom" efter barndom
Fra : jobestar
Vist : 484 gange
50 point
Dato : 12-07-09 19:08

Hej folkens,

sad bare og tænkte over ordene barndom, alderdom. Hvorfor "dom" efter.

har det noget med at blive dømt at gøre. Du er dømt til barndommen når du er i den alder, voksendom, alderdommen.

altså ordets baggrund, historie, betydning hvad man nu kalder den slags :)

vh oscar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 19:20

Næsten det samme, som du spørger om har "været oppe at vende" tidligere.

Jeg ringede til Dansk Sprognævn.

De svar jeg fik var

Citat
Ordet dom forekommer også i bl.a. alderdom, fattigdom, rigdom m.fl.

Alderdom er det samme som at være gammel.
Fattigdom er det samme som at være fattig.
Rigdom er det samme som at være rig.
Dyrdom/dyredom (i dyre domme) er det samme som, at noget er/var dyrt.

Så barndom er det samme, som at være barn. (det er noget man er "dømt" til)

Læs denne tråd

http://www.kandu.dk/Spg132895.aspx

Fra Nudansk Leksikon står der

" den første periode af et menneskes liv hvor det er barn"

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 12-07-09 20:25

Det er et suffiks til at danne nye ord, selv om alderDOM - ungDOM med flere, ikke er nye ord i dine ører, så var der engang hvor de var nye, et andet eksempel er skab, venSKAB har ikke ret meget at gøre med klædeSKAB, selv om de bruger samme suffiks

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 13-07-09 12:33

Tak for svaret o.v.n.. og ans!

okay, ja men så blev jeg lidt klogere :)

ha en god dag og tak for hjælpen til begge. Lidt svært at greje ud hvem der skulle ha point.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-09 12:42

Selv tak - du kunne også have valgt Ans, vi har begge ret, et suffiks er et ord som ikke står alene, men som er en tilføjelse til et andet ord og får dermed en ny betydning