/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fortolkning af byggetilladelse
Fra : daler2
Vist : 910 gange
300 point
Dato : 12-07-09 17:28

Placering af Carport Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej er der nogle har som kan hjælpe med fortolknig af byggetilladelse af carport
Det er givet tilladelse af placerigen hvis vi holder 2,5 meter fra skel mod nabo og sti og 5 meter fra adgangsgivende vej.

Jeg er nu i tvivl om det er 5 meter inde på grunden fra skel som går ud til vejen ud mod vejen
eller 5 meter fra carport ud til vejen ?????

Johs.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-07-09 17:43

Kan du ikke skrive den præcise tekst?

Med det du skriver lyder det, som om afstanden fra din carport til skel mod vejen skal være min. 5 m, og at carportens side ikke må være tættere på skel mod naboen end 2,5 m, men det er jo en fortolkning af din gengivelse, så originalteksten er at foretrække.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 17:45

Jeg fortolker det sådan

For at komme til carporten skal du vel ind af en "indkørsel" til din grund. Carporten skal så ligge 5 meter inde på din grund, men 2,50 meter fra skel til nabo.

Du skal køre 5 meter på din egen grund, for at komme til carporten.

Lidt forvirrende, men du har så ikke tilladelse til at opføre en carport helt ude ved vej/fortov.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 18:33

daler2

Hvis du ikke forstår mit svar, så pørg igen.

Jeg ser, at du tidligere har annulleret dine spørgsmål

Hvis du bor på Dalervej 2, så skal der være 5 meter fra vejen til din carport samt 2,5 meter til din nabo (skel)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-07-09 18:35

Som ans skriver slkal der vær 5 m foran carporten til en evt. bil, når du fårgæster.
Den må også bygges i skellet, men det kommer an på hvilke højde den skal have.

Min har jeg byget 20 cm fra skellet til den ene nabo.

hawaii7

Kommentar
Fra : daler2

Dato : 12-07-09 19:58

Grundden ligger i et sommerhus område er trukket tilbage så det er en offentlig beplandtnig på 7 meter mellem skel og fælles privat vej
På min plan ligger bagenden hvis kan sige sådan mod naboskel 3,8 meter. siden er paralet med vejen trukket 2,5 meter ind fra skel en parkeringspl foran på ca 50 m2 med en indkørsel på 7 meter fra vej

I tilladelsen står følgende

Det er givet tilladelse af placerigen hvis du holder 2,5 meter fra skel mod nabo og sti og 5 meter fra adgangsgivende vej.

(Min tvivl var om den skulle trækkes 5 meter ind på grunden fra skel mod vej)

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-07-09 20:21

Det er 5 meter fra komunnens skel linie, er der f.eks vejgrøft, så er det fra

kandten ind mod dig der skelnes til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-07-09 20:59

Min fortolkning / forståelse.
2,5 mtr. fra skel mod nabo og sti.
5 mtr. inde på grunden (fordi der nok skal være 2 parkeringpladser på grunden, der hvor du bor)

Altså du kører 5 meter inden du når carporten
nabo og sti er sikkert i hjørnet af din grund og der skal så være 2,5 mtr rundt om din carport.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-07-09 00:40

Det vil nok være klogest at lade dem der har lavet byggetilladelsen fortolke den, da hvis du fortolker anderledes end dem, vil de få ret og du kommer til at lave den om så det passer til deres fortolkning, som er den der gælder. Du har vel lavet en tegning med plasering da du søgte.

Kommentar
Fra : Malaga080129

Dato : 13-07-09 11:00

Hej daler2.
Du skal placere carporten mindst 2,5 m. fra din nabo af hensyn til udsyn og almindelig adgang, og mindst 5 m. fra vej og sti pga. brandsikkerhed. En brandbil skal i yderste tilfælde kunne komme forbi til bagvedliggende bygninger.
Hilsen Malaga

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-07-09 19:36

Læs afsnit 7 på dette link.
http://www.byggepjecer.dk/pdf/4740-garager.pdf

I sommerhusområder må der ikke bygges tættere til noget skel end 2,5 meter. Den med de 5 meter fra adgangsgivende vej har enten noget med en byggelinie at gøre eller kan stamme fra lokalplanen fra området, som du selvfølgelig har læst inden du ansøgte ikke? De 5 meter skal regnes fra skel mod den adgangsgivende vej. Bemærk at denne afstand skal måles til tagudhænget. Det er kun når man skal vurdere på den samlede længde i skel, at man kan trække ½ meter tagudhæng fra, men den bestemmelse gælder jo ikke i sommerhusområder, hvor man netop ikke må bygge nærmere end 2,5 m. til et hvilket som helst skel.

Kommentar
Fra : daler2

Dato : 13-07-09 22:56

Hej Jorgen
Det er rigtig det er nogle bestemmelse i lokalplanen.
For godt 3 måneder siden søgte jeg om tilladelse til at bygge 2,5 meter fra skel
Teknisk Forvaltning mente man ikke det var noget problem men det skulle ud til nabo høring

Havde en telefonsantale d. 6 hvor man sagde tilladelsen er på vej i kan godt begynde at bygge blot du holder 2,5 meter fra skel

.
d. 9 kommer følgende vi giver dig byggetilladelse hvis du indsender en bekæftelse på at du er indstillet på at placere din carport 2,5 meter fra skel mod nabo og sti og 5 meter fra adgangsgivende vej (Mon ikke det er en standart formulering)

Jeg har haft kontakt med planchf på Forvaltningen i dag som oplyser tilladelse kommer i løbet af ugen som lyder 2,5 meter

En rigtig god sommer
til alle herinde
daler2