/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Flere højtalere til mit anlæg?
Fra : zyberchief
Vist : 2318 gange
200 point
Dato : 12-07-09 13:36

Hejsa

Jeg har et gammelt stereoanlæg fra omkring år 2000, som jeg har taget med mig, da jeg flyttede hjemmefra. Da jeg nu har fået 2 opholdsrum, vil jeg gerne kunne spille min musik i begge rum fra samme anlæg.

Er det muligt at tilslutte en enkelt ekstra højtaler til mit system, således at jeg kan slå den til og fra eller skifte mellem, hvor musikken spiller?

Hvis I har nogle gode tips og lige ved hvilket udstyr, jeg skal bruge, så bare link. Jeg er meget nysgerrig!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-07-09 15:04
Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-09 15:17
Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-07-09 19:32

På din forstærker er der måske en A & B udgang.... På mange forstærker kan man skifte mellem at høre Speakers/højtaler A+B eller A eller B eller slå Speakers/højtaler Fra/OFF

Herefter kan du forbinde stuen til A indgangen (2 højtaler)
og fek.s soveværelse til B indgangen bag på forstærkeren....

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 12-07-09 19:37

Det kunne måske godt være, en af de to omskiftere, kunne bruges.

Det er desværre ikke sådan et fancy HI-FI anlæg, men alt er samlet i en kassse, og så er der to højtalerekasser. Der er 4 ledninger til hver højtaler, så der er fordelt lyd på diskant og bas.

Jeg kan ikke skifte mellem A og B, og jeg kan ikke skifte lydens placering (dette kan jeg dog på computeren)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 12-07-09 20:51

afhængig af hvor kræsen du er,.. kan du måske bruge et sæt alm. pc højtalere.
det kræver blot en udgang til hovedtlf..... PC HT. skal dog også til 230 volt

PC HT, kan du købe for næsten ingen penge. (afh. af hvor godt det skal være)
på mange af dem, er der både afbryder og vol kontrol

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-07-09 23:29

Jamen så kan du måske bruge computer til fordeling af lyden i din stue/værelse.. Vil forslå at du suplere op med ny hi-fi udstyr når tid er?... Gør dig klar inden du køber dig fattig i hi-fi udstyr, hvilke behov du har og ikke mindst hvad du har råd eller villig til at bruge af penge....
Du kan selvfølgelige også bruge "Klaudi" anbefalinger som er den meste økonomiske løsning....

Kommentar
Fra : allansanden

Dato : 17-07-09 14:18

Det er ret vigtigt for os at vide hvilken model dit anlæg. Så kan vi bedre give dig de bedste løsningsforslag

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 24-07-09 14:14

så er jeg kommet hjem og fundet de gamle papirer. Mit anlæg er et Panasonic SA-AK27

Jeg har købt den højtaler-omskifter til 2 højtalersæt og forbundet det nogenlunde... nu er problemet bare, at jeg ikke har en ekstra original højtaler til anlæget, så lyden bliver lidt underlig.

Kommentar
Fra : allansanden

Dato : 24-07-09 20:24

Ja det er godt nok et lidt specielt anlæg du har fordi det har aktivt delefilter og 2 seperate stereoforstærkere. Det er faktisk smart nok men Meget kompliseret hvis man skal tilslutte ekstra eller bare andre højttalere. Hvad du kan prøve er at sætte begge originale højttalere normalt i Low-udgangene og køre High-udgangene igennem din højtaleromskifter. Så sætter du High ledningerne i det ene sæt udgange på omskifteren og De ekstra i det andet sæt.

Du vil ikke få noget særligt bund i lyden da High udgangene på forstærkeren ikke spiller under 150herz men jeg tror nok det vil være til at høre på. Hvis du har brugt lowudgangen vil lyden til gengæld blive meget ulden og uden diskant

Du er faktisk nød til at sætte 2 ekstra højtalere til da det ellers ofte vil lyde meget mærkeligt. Hvis sangen du lytter til feks er mixet sådan at guitaren er i højre kanal og koret i venstre.

Pas ENDELIG på ikke at spille så højt at der kommer forvrængning når du har tilsluttet de ekstra højtalere. Det trækker nemlig mere strøm fra forstærkeren og du risikerer at brænde både forstærker og højtalere af hvis du ikke passer lidt på med volumeknappen

Kommentar
Fra : allansanden

Dato : 25-07-09 10:36

Husk forøvrigt at sætte ECO funktionen til på dit anlæg Ellers bruger det 13 watt i stedet for 0,6 når det står standby.

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 03-10-09 17:50

Tak for svaret Klaudi.

Det er bare SÅ lækkert med en højtaler i soveværelset

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-10-09 19:47

Velbekommen