/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
penge, hvorfra ?som 18 årig
Fra : janinna
Vist : 915 gange
300 point
Dato : 12-07-09 09:31

hej , min søn skal gå 10 kl om, på en efterskole!

har han nogen mulighed for at få pengen nogen steder fra, når han fylder 18 å, mens han går på efterskole?

altså evt bistand,

eller det kan han ikke?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 12-07-09 09:41

Mon ikke han kan søge SU ligesom andre studerende?

Du kan læse om det her: http://www.su.dk/SU/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : pilgrimmen

Dato : 12-07-09 10:43

Når han er over 18 år så kan han modtage SU læs mere på www.su.dk

Der er en studievejleder på efterskolen, du kan kontakte efter ferien, så vil vedkommende hjælpe dig med at udfylde papierne.

Begynder undervisningen før 20.8 kan han få fra 1 august.

SU er indkomstbestemt af forældrenes indtægt, og laveste sats er 1146 kr i måneden.

Han kan også søge om et SU lån, men som ordet siger, så er det nogen penge han skal betale tilbage.

Held og lykke med opholdet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-07-09 11:36

Der er også mulighed for at søge legater/fonde... både for studerende - enlige mødre mm

her er et link med nogle af mulighederne

http://www.google.dk/search?hl=da&q=legater+til+studerende&meta=&aq=1&oq=legater

men prøv selv at skrive legat i søgefeltet på google, så kommer der flere muligheder frem.

Husk når/hvis i søger, at lægge en frankeret svarkuvert med i ansøgningen

Hvis din søn ikke er SU berettiget, ja så er det kommunen i skal have fat i

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-07-09 11:37

Din søn kan godt søge/modtage legater selv om han får su, det er ikke et enten eller

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-07-09 18:03

Han kan godt søge om kontanthjælp, men så kan han ikke gå i skole, da han skal stå til rådighed for arbejde/aktivering!

Kommentar
Fra : kmb1969

Dato : 12-07-09 18:34

Har arbejdet lidt med SU

Han kan søge SU lige som alle andre studerende.

Hvis han starter inden den 20. i en måned kan han få for den pågældende måned.

Hvis I som forældre bor mere end 20 km fra efterskolen kan han få en dispensation som udeboende ( = mere i SU). Dispensationen (udeboende sata) skal gives af Efterskolen.

Pr. 1/7-09 skal al ansøgning om SU foregå via nettet. Så gå ind på www.minsu.dk og få bestilt en adgangskode (der kan være lidt ventetid).

På minsu.dk kan du få svar på alle dine spørgsmål.

Ellers kontakt efterskolen, de skal kunne svare på dine spørgsmål.

PS. det hjælper ikke at ringe til SU-styrelsen, de henviser dig bare til efterskolens administration.

Kommentar
Fra : kmb1969

Dato : 12-07-09 18:40

Glemte lige - han kan først få SU fra [U]kvartalet efter[/U]han bliver 18 år (selv om børnepengene stopper den dag han bliver 18).