/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
"Billigt" Hill's hundefoder
Fra : Nikolaus
Vist : 2240 gange
50 point
Dato : 12-07-09 08:44

Jeg har for et par måneder siden, øget familien med en vovse på 2. Den er vokset op på Hill's hundefoder, men det er temmelig dyrt. Så jeg har forsøgt det lidt billigere Skyttens hundefoder i en tid, for at se om det kunne bruges. Det går slet ikke. Vovsen nægter at spise det.

Så jeg må nok indse, selvom jeg ikke har prøvet alle de andre mærker på markedet, at Hill's er kosten for den.

Men er der nogen der ved hvor man billigt (billigere end hos dyrlægen og i dyrebutikkerne) kan købe det?

Nikolaus

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-07-09 08:57

Hejsa,

Da vi har en Grand Danois som nægter at spise andet end Hills så har vi været i samme situation
Løsningen på en billigere pris kom vor dyrehandler faktisk med - nemlig at melde sig ind i Hills "storkunde" klub. (Dyrehandleren havde indmeldingsblanketten). Dermed menes at vi køber 5 poser af gangen og får 6. gratis hvilket på de store poser (15kg.) kommer ned på ca. 450,-kr.
Selv for en Grand Danois tager det lidt tid at spise sig igennem poserne men foderet har ingen problemer med at holde sig. Tidligere tog vi til Sverige hvor de store poser koster 440,- i butikkerne og nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor I bor, men dette er mine bud

Bluesky

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 12-07-09 10:29

du kan i de fleste produkter få vare prøver tilsendt
så kan du afprøve ved at tilbyde hunden det som godbidder, det kan være måden til at skifte fodder.
nu er der ikke så forfærdelig mange mere der er billigere end de 400 kr. men det findes.
led efter det på nettet så finder du det der passer dig.
mvh bevi54

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-07-09 11:19

Jeg vil våge den påstand, at alle hunde kan skifte tør foder, hvis det er det man ønsker.

Metoden er, at man langsomt iblander det nye foder i det gamle foder og pludselig spiser hunden det nye foder og vil ikke længere spise det oprindelige.
For hvad er det, der får hunden til at "sige" det der gider jeg ikke? Det er lugten og ikke smagen!!!

Derfor kan man også med stor fordel hælde vand på tør pillerne og lad dem opsuge det inden fodret serveres for hunden, derved opnår man også, at hunden også får tilført væske, noget nogle hunde slet ikke selv kan finde ud af og derfor får for lidt specielt her i varmen.

Selv bruger jeg et dyrt specialfoder, begrundelsen her for er, at det optages bedre i hunden og det derfor i det lange løb er billigst.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-07-09 12:30

Citat
Jeg vil våge den påstand, at alle hunde kan skifte tør foder, hvis det er det man ønsker.

Den påstand er jeg enig med dig i.
Men der kan jo selvfølgelig være sjældne tilfælde, hvor det modsatte er tilfældet..

Jeg bruger selv Hill's til mine 2, og bliver ved mærket, selvom jeg dog giver lidt mere end de nævnte 450kr..
Jeg tror det er vigtigt at købe et ordentligt mærke til de kære små, både for deres helbred, men de fælder også mindre med ordentligt mærke, har jeg fået fortalt.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 12-07-09 12:37

bluesky:
Skal jeg henvende mig hos min dyrlæge eller hvordan kan jeg melde mig ind i "klubben"?
At hente foderet i Sverige, med bilen, bliver vel ligeså dyrt som at købe det her i Danmark, med overfart og benzin.

bevi54:
Jeg er i pt. ikke indstillet på at eksperimentere alt for meget. Jeg tror på at Hill's er rigtig godt. Men det kan være på et senere tidspunkt jeg prøver din løsning. Tak for tippet.

bb1:
De sidste par måneder har jeg blandet det nye foder med det vovsen plejer at få - med en del tynd mave som følge. Nu er hendes mave imidlertid helt god igen og hun har været 100% på det nye foder i en uges tid. Hendes humør er faldet mærkbart og de sidste par dage har hun nægtet at spise. Da foderskålen igen blev fyldt med Hill's guffede hun det hurtigt i sig og rullede rundt på gulvet og ville lege igen.

Så jo, hunden kan garanteret tvinges til, over tid, at spise en anden fodertype end den foretrækker. Men det er ikke det jeg ønsker at praktisere med min vovse.

Det med væsken er tilgengæld en metode jeg vil tage til mig. Måske vil jeg lige prøve med det nye en gang til, denne gang iblandet væske og se hvad der sker.

Hill's koster omkring 600 kr. / 15 kg. hvorimod det nye koster 320 kr. / 20 kg. Så det er værd at prøve igen. Ellers er jeg villig til at betale lidt ekstra hvis det giver mig min glade og legesyge hund tilbage.

Nikolaus

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 12-07-09 12:57

Nikolaus
Prøv du blot jeg er ganske sikker på, at hunden ingen skade tager, men gør mig samtidig en tjeneste: Prøv at ligge mærke til, hvor meget afføring du får af "det nye foder" det indikere netop noget om, hvormeget hunden omsætter og hvad hjælper et nyt/andet forderen, som nok er billigere, men hunden skal have mere af det for at få den samme næring - har du så sparet noget som helst...
Derfor holder jeg fast ved det lidt dyre foder, men indrømmet det er lidt af en jungle og man skal virkelig læse hvad der står i varedereklasionen og sammen ligne..

Desuden findes der hunde, som mennesker, der kan være overfølsom over for visse stoffer og her kan hunden i visse tilfælde selv finde på, at sige fra.. Jeg havde en engang den ville ikke æde rent kød, men derimod elskede den fisk....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-07-09 14:48

En hund æder når den er sulten . Kan fint klare mange dage uden mad men ikke vand ligesom os mennesker.
Dens humør afhænger ikke meget af kosten men af hvordan vi opfører os når vi "serverer" den.
"nå kan du ikke li det -" og mere "baby snak"

Tørfodder der er 2 varianter : Hvalp og Voksen største billigste poser nærmeste grovfodderhandel
godt med vand i fodderet gullerødder ad libitum.

særlige lejligheder komave (kallun) og frosset tørfisk-og så rester med måde fra "herrens bord "

og så lad den æde de mus og mulvarpe den kan grave op af jorden

Det giver en robust mave -skulle den indtage et kadaver der er rigeligt råddent brækker den det meget hurtigt op igen -æder det måske en gang til - og er hurtigt på stikkerne igen.

Dens mavesaft er næsten ren saltsyre.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 12-07-09 17:32

Jeg er delvist enig mht. madens påvirkning på dyret. Maden påvirker ikke direkte dyret. Men undgår vovsen at spise, fordi der er noget i kosten den ikke tåler eller bryder sig om, og dermed bliver sulten, så er jeg sikker på det påvirker humøret på den.

Med det gamle foder havde hun afføring helt regelmæssigt og med helt regelmæssig konsistens og lugt. Én gang pr. dag. Med det nye foder, sker det mindst 2 gange om dagen og mere almindeligt, 3 gange om dagen. Og det er ikke nær så fast i formen som før.

Jeg ved det ikke, men det virker på mig som om det gamle foder er bedre på flere områder.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-07-09 17:43

@Nikolaus
Jeg opledede nøjagtigt det samme som du beskriver, da jeg prøvede at skifte til noget billigere foder engang, men det var underligt nok kun den ene af mine hunde det påvirkede.

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 12-07-09 18:00

Hej du behøver ikke at købe 5 sække på en gang du kan en ad gangen du får udleveret et kort som så bliver stemplet så når du henter nr. 5 får du en gratis med, det plejer vi at gøre
Hilsen John

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-07-09 22:33

Hej igen,

Jeg fik indmeldingsblanketten udleveret hos den lokale Hill´s dyrehandel og ikke Dyrelægen ! Han charger for hvert blik han sender hunden
Og John har ret, efter at have modtaget mappen fra Hills er der et kort som blot skal stemples ved køb. Det var blot den første gang, at jeg skulle købe 5 hos dyrehandlen, da prisen var steget til et niveau som jeg fandt urimeligt og for at opnå rabatten til 450,- pr. pose skulle købe 5

Bluesky
P.S. Nu havde vi også andre ting som var billigere at købe i Sverige derfor kunne det betale sig

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-07-09 06:52

Prøv Olivers hvis det absolut skal være tørfoder ellers er BARF nok det sundeste for dine hunde, husk at en hund er et rovdyr og derfor skal have kød!
MV2

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 13-07-09 12:03

Mht. forhandler er det sådan, at jeg ikke har bil. Så jeg er afhængig af at det kan leveres til min dør.

Nogen der kender til en sådan mulighed i Nordsjællands området, så hører jeg meget gerne om det.

taunusanden:
Det bekræfter jo at der [i]er[/] forskel på dyrerne og at nogle reagerer på den måde

modersvilje:
Det lyder rigtig interessant det der BARF. Har lige skimmet deres hjemmeside. Men umiddelbart virker det som en temmelig dyr affære. Kender du nok til det så du kan forklare mig lidt om hvordan det fungerer med bestilling etc og hvor dyrt/billigt det kan gøres?

Olivers Petfood virker også billigt. Og det leveres gratis (ved over et vist beløb). Men igen - hvordan er det med smagen, lugten, afføringen ..... i forhold Hill's. Det kan selvfølgelig afprøves.

Nu skriver du, at rovdyr skal have KØD. Jeg er fuldstændig enig. Men jeg er blevet forsigtig med hvad, idet flere "eksperter" (primært hundetrænere) har fortalt mig, at der er visse typer for mad og ben, vovserne ikke må få. Hvilket kød (og hvor meget) er det godt at fodre vovsen med?

Nikolaus

PS. Tak for engagementet til alle!

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 13-07-09 15:17

Hej igen,

Da du også bor i Nordsjælland ville jeg tage en snak med Bonnie dyrecenter http://www.bonniedyrecenter.dk/ på Kongevejen i Helsingør. Det var der jeg fik aftalen og de leverer også i lokalområdet.

Bluesky

Kommentar
Fra : michael30

Dato : 28-07-09 09:44

Hej Nikolaus

Jeg forstår sådan godt dit "lille problem".
jeg kender også til sådan et problem, jeg har en fransk bulldog tæve og den ville ikke spise tørkost, skiftede mærke, jeg tro næsten at jeg har prøvet det meste, den spiste kun for at overleve. Ja hundene kan gå rigtigt mange dagen uden at spise, for den lever på de depoter den har i kroppen, hvor det er hundens lever der omdanner fedet til blodsukker så den kan holde sig "kørerne" i lang tid.
Jeg skifter så over til Barf og siden den dag har jeg ikke haft problem med at hundene ikke vil spise.
Jeg har også en ældre han hund og da han kom over på Barf fik han godt nok sin anden ungdom igen og har haft den siden og i dag har jeg foder med Barf i 1½ år.
Prisen på Barf synes jeg ikke er dyrere end mange af de tør kost mærker du kan købe.
Nogle af de fordele som jeg har oplevet ved at foder med Barf det er at den han hund jeg har, har levet på tørkost og der igennem fået tandsten og store brune pletter på tænderne, men efter at han nu kun spiser Barf han han ikke det problem mere, selv da han var på tørkost og fik ben og alt det andet man kan give den så den ikke får tandsten var der stadigvæk noget og i dag er det væk.
Samt deres efterladeskaber er blevet til nogle små klumper.
De er blevet mere livsglade, og der pels er blevet meget mere blød og fin.
Der hvor jeg handler mad ind til hundene er ved Rigtigt hundemad, der får du det i færdige pakker. De har forhandler over hele landet og de vil meget gerne hjælpe og fortælle dig om denne måde at foder på.
Men du skal jeg også tænke på at de hund kun skal have 2-5 procent af sin kropsvægt 1 gang om dagen til at dækken dens behov.
Jeg har lagt nogle links ind og der står der meget mere om dette emne:

http://www.rigtighundemad.dk/
Forhandler af Barf

http://www.utika.dk/
Forhandler af Barf og foderplaner, samt en jeg spørger hvis jeg skal vide noget

http://www.hundeeksperten.dk/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsmal-om-barf.html
Hjemmeside forum om Barf der kan du også for mange svar

http://www.k9joy.com/RaaHundemad/index.php
Det er en bog som Mogens Eliasen har skrevet og den går i dybten med emnet og den har jeg selv brugt til at komme igang med at foder med Barf

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-07-09 16:56

[CITAT]Olivers Petfood virker også billigt. Og det leveres gratis (ved over et vist beløb). Men igen - hvordan er det med smagen, lugten, afføringen ..... i forhold Hill's. Det kan selvfølgelig afprøves. /CITAT] Nu tror jeg nok at hundelort lugter i forhold til hvad man putter i hunden! Jeg bruger Olivers lam til store hunde, min hund vejer 63 kg, og er en Sarplaninac (lille billede)! Min hun får et helt svinehjerte og to/tre skiver rugbrød (mørkt brugsens det billige) med leverpostej(også det billige fra brugsen) Hun får derudover Olivers tørfoder med lam - hvilket hun spiser når den store sult kommer over hende, jeg giver hende hver dag levertran fra NAG (det er det billigste) samt Glykosamin ca. et gram pr. dag og et råt udslået æg - har jeg mange kartofler til overs giver jeg hende disse i stedet for rugbrødet (kogte) Vores hund er glad og livlig og som alle andre kan en rest bøf også finde hendes madskål. Jeg køber ca. 15 kilo tørfoder leveret til døren hver 6-7 måned. Min private mening om tørfoder er at se på varedeklarationen, for jeg har fået det indtryk at det er de samme "tre" fabrikker der laver alle de danske mærker. De ligner til forveksling hinanden.
Blot en betragtning.
MV2