Problemet med Citroen BX var hovedsagelig affjedringen,..
affjedringen kaldes hydropneumatiske affjedring,.. og er speciel for en del Citroen biler,
desværre også Citroen Xantia,
det afskrækker de fleste forhandlere,… + de købere der kender systemet, (fordi det er dyrt i rep)
det er fantastisk behageligt at køre med, og er da også rost til ’skyerne’,
af div. motorjournalister,
men,.. det er urimeligt dyrt at reparere,.. bl.a. fordi hele systemet er forbundet på kryds og tværs,
med et hav af hydraulikrør, og det er ikke ’bare’ alm. bremserør,… det er special rør,
som de færreste mekanikere selv kan fremstille,
derfor burde du kontrollere hele affjedringssystemet grundigt,.. for tæringer og utætheder,
selvom bilen er nysynet,.. er det absolut ingen garanti for at det er i orden,
en evt. reparation, kan let løbe op i 10.000 – 20.000 kr.
hvis affjedringssystemet er ok,.. er bilen hverken ringere eller bedre end andre,
når / hvis du på et tidspunkt vil sælge den igen,.. er den,(som andre biler) stort set intet værd.
her kan du se hvad bilforhandlerne vil give for bilen,.. dertil kommer fortjenesten,
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthresult.do?cat=1&mo=xantia&t=2&ma=citroen&at=0