/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroën, Xantia, 1.8i SX
Fra : janik
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 10-07-09 18:48

Jeg har overvejet at køre en og har ikke meget erfaring med Citroën.
Det er nysynet fra 1995 til 10000 kr og jeg skal bruge den som nr.2
bil.
Men er der meget bøvl med dem for har hørt at bx var noget skidt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 18:54

Der er næsten altid bøvl med en 15 år gammel bil

Men sikkert ikke mere end på så mange andre bilmodeller - dog er franske ikke de billigste at reparere på.....

Kommentar
Fra : janik

Dato : 10-07-09 19:05

refi ja jeg ved godt at det ikke er ny bil og at der ville komme små ting
men reservedelene er billigt til den...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 19:15

Siden 2CVen har jeg ikke haft Citroner

Men dem jeg kender er da udmærket tilfreds med deres - mest bekvemmeligheden.....

Så er prisen OK er der nok ikke noget forgjort i købet - jeg har dog ikke indtrykket af at de er de billigste at reparere, men det er måske bare min overbevisning der gør sig gældende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-09 20:31

Jeg er tilfreds med min Xantia fra 99 - men jeg kan desværre ikke lave noget på den bil selv.
Jeg har dog fundet en mekaniker, som ikke har en masse dyre folk rendende rundt og ikke lave noget, og derfor er han ikke så dyr.
Med den alder kan du nok forvente mindst en 5-6000 kr. om året i vedligehold.

Min BX var nu også meget god, men den smed jeg ud da den var 12 år.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 10-07-09 20:45

Eyvind takker men jeg skal kører 5000 6000 km om året og tak for svaret..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-07-09 21:01

Problemet med Citroen BX var hovedsagelig affjedringen,..
affjedringen kaldes hydropneumatiske affjedring,.. og er speciel for en del Citroen biler,
desværre også Citroen Xantia,
det afskrækker de fleste forhandlere,… + de købere der kender systemet, (fordi det er dyrt i rep)

det er fantastisk behageligt at køre med, og er da også rost til ’skyerne’,
af div. motorjournalister,

men,.. det er urimeligt dyrt at reparere,.. bl.a. fordi hele systemet er forbundet på kryds og tværs,
med et hav af hydraulikrør, og det er ikke ’bare’ alm. bremserør,… det er special rør,
som de færreste mekanikere selv kan fremstille,

derfor burde du kontrollere hele affjedringssystemet grundigt,.. for tæringer og utætheder,
selvom bilen er nysynet,.. er det absolut ingen garanti for at det er i orden,
en evt. reparation, kan let løbe op i 10.000 – 20.000 kr.

hvis affjedringssystemet er ok,.. er bilen hverken ringere eller bedre end andre,
når / hvis du på et tidspunkt vil sælge den igen,.. er den,(som andre biler) stort set intet værd.

her kan du se hvad bilforhandlerne vil give for bilen,.. dertil kommer fortjenesten,
http://www.autocom.dk/consumer/whatiscarworthresult.do?cat=1&mo=xantia&t=2&ma=citroen&at=0