/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
afinstaller
Fra : Tilde38
Vist : 1012 gange
200 point
Dato : 10-07-09 17:32

Hvordan afinstallerer jeg Linux ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 17:43

Da kan ikke afinstallere et styresystem - du kan SLETTE det ved at formatere....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 17:44

Du formaterer det drev som Linux ligger på, hvis du har Linux som det eneste på sin computer, så skal du måske bruge et partions værkrøj, ellers kan det gøtes inde fra Windows Diskhåndtering.
Hvorfor vil du af med Linux

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 17:44

refi vil du forklare mig hvordan jeg gør det?. Jeg fatter simpelthen ikke det system

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 17:45

ovn.. jeg vil gerne ha XP på.. det kan jeg finde ud af at bruge..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 17:56

Så lægger du bare XPskiven i - og lader den formatere INDEN den installere....

Det går mere eller mindre pr. automatik når skiven lægges i.....

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 17:59

det gør den ikke. der popper en masse mapper op som jeg ikke fatter en fis af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 18:09

Læg XP skiven i skuffen og genstart din computer, der kommer så en besked: Tryk en tast for at starte fra CD, du trykker på en vilkårlig tast og så starter installeringen, vælg en ny installation og formater hele harddisken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 18:15

Lige en sidebemærkning, Ubuntu ER nemmere end XP: http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download
hvilken Linux er det at du ikke kan finde ud af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 18:19

Citat
der popper en masse mapper op som jeg ikke fatter en fis af

Er det en ORIGINALskive ?????

Ellers tyder noget på den ikke er bootbar

Efter ilægning skal maskinen genstartes - så bør den SELV starte CDen.....

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 18:21

"der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned.. o.s.v o.s.v HVA NU??

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 18:23

det er en helt ny note book som min "datter" skal bruge.. der var Linux på da den ankom.. og ja XP er ægte

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 18:23

Sørg for at XP skiven er i cd skuffen og GENSTART din computer, når du får besked på at trykke en tast for at starte fra CD rom, så trykker du på en tast

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 18:34

Citat
der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned

Det lyder lidt besynderligt når der IKKE er noget windows

Er det en af de der minibooks.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 18:38

Fortæl os hvilken computer du prøver at lægge XP på

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 19:00

Acer extensa 5230E

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 19:03

Så lyder som om der er fejl på CDen (ridser el.lign.)

Prøv lige at "rense/tørre den af - og prøv igen

For det er vel ikke en OEM eller en RESQUE

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 19:09

Citat
160 GB Harddisk - Serial ATA-150 - 5400 rpm
den får du sgu aldrig en XP lagt ind på overvej at beholde Linux (måske kan datteren finde ud af den) eller gå over til Windows 7

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 10-07-09 19:20

Citat
den får du sgu aldrig en XP lagt ind på

Hvorfor dog ikke det - den fås sågar med Vista

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 19:27

Fordi XP ikke er Vista og visa versa.
Windows 7 er det bedste fra Vista og med XPens hurtighed, vent til den bliver officielt udgivet i oktober (måske når du at blive så glad for Linux at du ikke vil bytte)

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 10-07-09 20:00

naaaa. jeg skal nok finde en udvej.. men tak for hjælpen i to... jeg lader den lige stå lidt endnu...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 20:08
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-09 20:09
Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 10-07-09 22:47

nu er den vel sat til at starte op på cd-drevet??????

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 10-07-09 22:49

for ellers er det klart du får en masse filler at se!!!
det er jo bare det der ligger på din Win cd

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 11-07-09 07:27

siden bliver blå og den stopper installationen. Jeg er lige væk nogle dag nu, men jeg vender tilbage igen, så jeg lader den stå åben

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-07-09 09:24

Citat
siden bliver blå og den stopper installationen

Det har nok noget med manglende drivere til S-ATA at gøre,
kig på de links som o.v.n. henviser til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-09 10:12

Den harddisk skal renses først. Evt. med et partitionerings program (boot CD)
Og så skal MBR Master Boot Record rettes op med win 98 startdiskette (findes som boot CD)

Hvis bios på den computer selv har SATA diver - kan XP / Vista osv. lægges ind uden videre.

Ellers skal der hentes en SATA driver som skal ind sammen med installationen.

Ps. Når Linux lægges ind på en harddisk som selvstændig styresystem, ændres MBR og det passer ikke til windows bagefter.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-07-09 09:58

Du skal Starte med at slå din AHCI mode fra i BioS - Da debn ikke kan installere WindowsXP med de manglende SATA drivere - derefter kan den finde drevet og du vil ikke få BSOD. MEN er du sikker på der er XP drivere mm til den maskine ???? Ellers er du lidt på Rø.... fpor så står du virkeligt i et problem med en maskine der ikke virker!

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-09 21:04

Jeg er helt på herrens mark og har søgt hjælp udefra.. men mange tak for jeres hjælp

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 16-07-09 21:06

Tak for svaret refi. Jeg håber det kan laves..