/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ballofix virker ikke...
Fra : hyttealf
Vist : 13857 gange
20 point
Dato : 09-07-09 13:56

Jeg har egentlig to problemer, men det ene er godt "forklaret" andre stedet på siden... men det er mit toilet der nogle gange løber... toilettet er desværre af et lidt ukurant mærke, hvorfor der ikke findes reservedele til det... så jeg må ud og købe et nyt...

Mit spørgsmål går på, hvordan rep. man den ballofix der sidder hvor vandet løber ind i toilettet... altså der hvor man burde kunne slukke for vandtilførslen til toilettet. Jeg kan godt "skrue" ballofixen frem og tilbage, men vandet fosser stadig ud selvom den burde være slukket ?!?!?!??!?!?!?

Er spørgsmålet forståeligt...

Mvh
Christian

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 09-07-09 14:03

du lukker for hoved hanen til vandet, tager trykket af, og skifter til en ny. Den koster nærmest ingen ting.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 09-07-09 14:04
Kommentar
Fra : vic200

Dato : 09-07-09 14:08

Den er i stykker.
det er et meget kendt problem, da man ikke bruger den.
Man bør bruge dem et par gange om året, så har man ingen problemer.

vicv200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 14:17

Tjaeh, det giver sig selv da Du alligevel kan skifte begge dele i samme arbejdsgang

Et kendt mærke der fås dele til i flere år er nu også til at finde billigt, og udskyd det ikke da et løbende toilet kan tjene sig hjem på en måned.

Drej alle Dine ballofixer og stophaner nu og da så de er klar hvis uheldet skulle være ude.

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 09-07-09 14:26

Tak for svarene...

Lige en anden ting...

På samme badeværelse - i badet - har vi problemer med at der stort set ingen koldt vand kommer ud af hanen. Det varme er der ingen problemer med... der har aldrig (i de 7 år vi har haft huset) været lige meget tryk på varmt og koldt (altså mest tryk på varmt)... men den seneste tid er det meget lidt koldt der kommer ud.. det er faktisk umuligt at få KUN koldt vand ud... det koldeste er nærmest lunkent.

Chr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-07-09 16:46

Mon ikke du skulle ringe til en VVSer

Det virker ikke som om du har særlig meget tjek på det - endnu mindre at udskifte det

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 09-07-09 18:12

Du lukker for stophanen skifter Balofix`n og skruer Blandingsbatteriet i Badet af , renser den lille Trådsi i Koldtvandstilgangen , monterer igen så tror jeg dit problem er løst.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 18:38

Hvis Du kan reparere en cykel kan Du også klare et sk*** blandingsbatteri.
Et evt. skift til termostatbatteri vil spare energi og vand da der ikke vil løbe 20 liter ud før den rigtige temperatur er nået.

NB. Hvis der er afløb med stort hul i gulvet så dæk det så pakningerne ikke triller ned, og anbring et stylkke pap imellem værktøj og møtrikken (omløberen) så den ikke bliver ridset.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 09-07-09 21:46

Hvis du dejer på det sorte plastik håndtag, er det sikkert bare det der kammer over.

Skru håndtaget af, så kommer der en kærv eller en umbraco skrue til syne, så kan du prøve at lukke igen med et stykke vørktøj, så skulle det lykkes.

Hvis ikke, så skal den udskiftes.

gasmanden2

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-09 23:51

Holder med Gasmanden2 , jeg har aldrig været ude for en Ballofix der ikke var tæt når den var lukket.
Og som muldvarp1, og i samme arbejdsgang, åbner du for det kolde i 4 sek uden blandingsbatteri på, for at skylle urenheder ud af rørene. Men konen holder et løst håndklæde henover begge afgange, så det ikke sprøjter ud over hele badeværelset, men kun på hende.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 11-07-09 19:33

Hej.

Normalt er det plastikgrebet der drejer over.
Vil anbefale dig at luk for vandet og udskifte den med en kuglehane.
Mvh
joeson

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 13-07-09 13:04

Det ligner ikke en alm. ballofix med sort "håndtag"... det er "sølvfarvet" og lidt plasticagtig. Har pillet håndtaget af og der sidder en skruedims som jeg kan lukke for vandet med... så er den del af problemet løst.

Forsøger med andre løsninger snarligt.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-09-09 07:11

Nu er det hvis nok lige at man ringer efter vvs-manden , er der ikke noget med at man ikke må rode med den " faste vvs installation " lige som det er med den " faste el-installation " ellers er der jo ingen grund til at man skal have en autorisation for at må udføre disse job....

Men hvad betyder det også at det bliver utæt og oversvømmer det hele og men ikke kan fremvise en regning fra en vvs mester...? kun at man ikke får noget af forsikringen........?

LAD SOM HOVEDEREGL VÆRE MED AT RODE MED NOGET SOM MAN IKKE HAR FORSTAND PÅ.....
det bliver som regl dyre i den sidste ende.......

Bassebo.....

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 13-09-09 17:09

Hej Christian.

Typisk problem med ballofix..... Er en billig form for kuglehane... enten kører håndtaget rundt uden at lukke, eller også sidder der kalk i kuglen i hanen.
Få en VVS til at sæt en ordentlig kuglehane på eller køb selv en.... Men husk du går ind på en eksistrende installation.
Jej bruger ikke selv ballofix... men er også uddannet VVS ...
Held og lykke med det.

Mvh joeson

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 15-09-09 11:05

Var ikke klar over at udskiftning af en ballofix var at røre ved en eksisterende installation... så er at udskifte et blandingsbatteri det vel også ???

JOESON: hvis ikke du bruger ballofix hvad bruger du så ?

Må hellere ringe til en vvs'er så ikke gør noget forkert...

Et andet problem:

Kan røret med koldt vand ud til bruseren godt kalke til uden at røret med varmt vand gør det... vi har masser af varmt vand ud af bruseren men stort set ikke noget koldt... det gør til tider at det er nogle ret varme bade vi tager os.... der har altid været lidt forskel (mest varmt vand) men med tiden er det blevet værre... er der en logisk forklaring eller kræver det også et besøg af en vvs'er ??

Chr.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 15-09-09 19:27

Ja det kolde kan være helt lukket med ogger efter mange års brug......

Har selv det samme problem..... " det er lidt træls "
Og det eneste der virker at skifte rørene fra en ende.....

Bassebo

Kommentar
Fra : hyttealf

Dato : 16-09-09 08:46

Der er ikke mulighed for at man kan sætte sådan en dims på rørene som afkalker.... kan ikke huske hvad de hedder men det et dansk firma der har opfundet den.... men ved ikke om det kan afhjælpe okker.... rørerne er kun 7-8 år gamle så tror ikke de skal skiftes.... jeg tænker mere i om håndværkeren kan have tilsluttet armaturert forkert på en eller anden måde..... vi skal alligevel have skiftet armaturet indenlænge så det kan være vi lige ser det an til det er gjort...

Chr.