/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilke materialer til rundsav
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 5411 gange
100 point
Dato : 09-07-09 00:15

Hej brugere.

Jeg overvejer, at købe en kagering sav. Jeg tænkte på, om den kan anvendes til at save i andre materialer end træ ?
Nogen der har erfaringer med at save i andre materialer - og i givet fald hvilke ?

Som jeg forstår det kræves der en særlig metalafkorter til stål/metal (formentlig p.g.a. omdrejningshastigheden på klingen ?)

Spørgsmålet er mest stillet for nysgerrighedens skyld (og så for at undgå at være komplet idiot henne i det lokale byggemarked

M.v.h.
Claus

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 09-07-09 00:17

Nå - et P efterfulgt af / bliver åbenbart til en politimand

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-07-09 00:25

Hvis du skal save i plast og metal skal klingen være fintandet. Jeg vil tro, at der skal køling til når og hvis du Skærer i metal

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-07-09 00:26

En kap geringsav til træ kan ikke save i hårde stoffer som metal, men den kan godt save i f.eks. plastik.
Der skal bruges betydeligt stærkere save til at save i metal.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-07-09 00:27

Hej med dig.
Se det link her....man kan godt købe en klinge til metal.
http://e-traelasten.dk/Katalog/Vaerktoej%20og%20beklaednin.aspx?GroupID=118&ArticleID=3882

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-07-09 01:12

Jeg kan ikke se, at der er en klinge til at skære i metal. Der i mod er det en hårdmetal klinge, dvs. at den ikke skal slibes, fodi det ikke er skarpe tænder, men små firkantede metalstykker med stor styrke, og som ikke barebliver klemt medens der saves.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-07-09 01:36

En kap og geringssav er jo bare en rundsav med ''håndtags-anordning'', så maskinen kan i princippet skære i alle materialer, det er KLINGEN der afgører ikke maskinen. Lidt lige som med en boremaskine, så skal du vælge boret der er velegnet til det materiale du skal bearbejde.

Prøv at se det udvalg der er af savklinger her:
http://www.carl-ras.dk/e-shop/klingertilmaskiner/rundsavklinger/

Men hvis det er noget med at ''afkorte metal'', f.eks. save et vandrør over, kan du da med fordel gøre det med en nedstryger (=lille håndsav til metal); eller hvis det skal gå lidt hurtigere og der skal ''hærges'' i f.eks. metal og/eller sten så vil man da normalt bruge en vinkelsliber. Klingerne /skiverne er også væsentligt billigere i indkøb/forbrug.

Et diamantskær på vinkelsliberen er f.eks. rigtigt godt hvis du skal skære en plast-tagplade, det suser lige i gennem.
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=vinkelsliber&where=

Du kan ovenikøbet få en stander til vinkelsliberen...
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5645&Grp=&n=10

Diamantskæreskiver:
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=sk%E6reskiver&where=

Skærekiver til alle formål:
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=skive&where=

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 01:39

Der findes save af samme type til stål, men de kører laaannnnngsomt og bruger en såkaldt koldtsavsklinge, emnet spændes fast idet hvis det vrider sig kan klingen sprænges.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-07-09 02:12

Her er vist nogle kap & geringssave
http://www.harald-nyborg.dk/listproduct.asp?Product=geringssav&n=20100
de er udmærket til træ, og lign. materialer,
hastighederne og klingens grove tænder kan dog ikke bruges til jern, stål og andre metaller,

du kan sikkert finde en universal udgave, (men den er dyr til hobby)
den skal i så fald ha’ justerbar hastighed,.. samtidig skal du have flere forskellige klinger,
der er stor forskel på klingen (antal og udformning af tænder) til hhv. jern, messing rustfri, osv.
i flere tilfælde skal der tilføres smøre/køle væske,

til nogle kap & geringssave, kan der fås skæreskiver (lige som til vinkelsliber)
men det kræver hastigheder på 8.000 – 10.000 o/min eller mere,

det ville være langt billigere at købe en separat vinkelsliber, (kan fås m/holder)
og KUN bruge den til jern og metaller,
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5761&Grp=220020&n=20100

+ en udgave til træ, og KUN bruge den til træ og ’bløde’ materialer,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-07-09 03:05

Du kan rolig købe dig en almindelig Kap/gerings sav til træ, og så bruge

samme til metal, det kræver bare en skæreskive til metal, og køb for guds

de helt tynde, som ligger på til en kapsav ca, 2½- 3 millimeter tykke,

disse kan også tåle at køre med den hastighed, som nu en kapsav har,

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-07-09 06:56

Du kan ikke bruge en afkorter til træ til at skære jern/metal. Der findes rundsave til jern/metal, og små båndsave. Se fx denne til små 2.000 kr.

http://www.primusdanmark.dk/advanced_search_result.php?keywords=metalb&gclid=CLSZzq_vx5sCFUQA4wod2hfUJA

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 09-07-09 08:07

Citat
Du kan ikke bruge en afkorter til træ til at skære jern/metal

noget forbandet sludder og vrøvl, hver af mine håndværker har en sådan med ud på arbejds pladser,

og de skære i begge dele upåklageligt, selvfølgelig skifter de klinge, men

ellers now problemmer

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-07-09 08:46

hvis du med metal mener tykkere emner i jern, kan du ikke skære dem med en kapsav. men aluminium og tynde metalemner kan du sagtens skære med den. du skal bruge en speciel klinge, hvor tænderne har negativ stilling. dvs. at de falder bagover i stedet for som på en klinge til træ hvor de falder forover. men det er en hel videnskab at købe savklinger, så læs grundigt på indpakningen inden du køber.
tømreren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 09:30

vic2000

Undrer mig ikke at Du kan skrive sådan et læs vrøvl da Du og de MEGET få medpatienter med samme skrumpehjerne på anstalten åbenlyst er en flok 10-tommelfingrede klamphuggere.
Fortæl mig IKKE at en håndværker bruger 10 minutter til først at skifte til en skæreskive og derefter spilder tid med at få den langsomme skive til at gnubbe sig ned igennem metallet, de griber sgu en vinkelsliber og laver snittet på to minutter.

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 09-07-09 09:36

Hold da op - der fik jeg da folk op af stolene.

Det var åbenbart ikke bare lige, men som jeg forstår det er det klingen der er afgørende og ikke hastigheden.

Jeg er ikke lige klar over om pointene kan fordeles, så sol og vind kan vist ikke deles helt lige her (det er lidt ligesom i det virkelige liv).
Med lidt lodtrækning lader jeg trimare46 få pointene.

Alle får tak for bidragene. Skal der skæres vandrør eller andre halvkraftige jern-emner starter jeg vinkelsliberen op.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 10:02

Hastigheden har noget at sige når det gælder metal, er det friktion og slibning som en skæreskive benytter sig af skal der helst være høj hastighed.

Ved blødt metal (tynde emner) samt træ er hastigheden næsten ligegyldig da processen er spåntagende, her starter man jo nede i håndværktøj og op til rundsavklinger på 1 meter i diameter der med høj hastighed flækker et helt træ.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-07-09 10:29

Citat
Det var åbenbart ikke bare lige, men som jeg forstår det er det klingen der er afgørende og ikke hastigheden.

Jo,... det er begge dele,

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-07-09 11:24

der er stor forskel på antallet af tænder på en rund klinge (altså mellemrummet mellem tænderne)

hvis en rund klinge til træ,.. har 50 tænder,..
så skal den samme klinge til jern mange flere tænder 300 - 500 tænder,

præcis det samme gælder for en alm. ’håndsav’ / fukssvans / nedstryger, (en aflang savklinge)
og en båndsav,.. som har en ”endeløs klinge”,.. der roterer som fx en kilerem,…

hvis du nogensinde har prøvet at save i træ,.. med en nedstryger (som er beregnet til jern)
vil du opdage at træet hurtigt sætter sig fast mellem tænderne således at det bliver næsten umuligt at save videre,

det er årsagen til at der er større afstand /mellemrum,.. mellem tænderne,.. på en 'træ' klinge,
(så den kan smide affaldet /spånerne væk)

hastigheden er især vigtig, når der arbejdes i jern og metaller,
på fabrikker, der har maskiner der arbejder dagen lang,.. er hastigheden ALTAFGØRENDE,
derfor har man præcise tabeller, der angiver den nøjagtige / rigtige hastighed,
den rigtige hastighed er afgørende for om fx et bor (der borer i jern) holder 1 time,
eller flere dage,
(alt for mange bor bliver ødelagt af for høj hastighed,... sjældent det modsatte)

for skiven til en vinkelsliber, gælder helt andre regler,
den er i princippet en slibesten,.. (tynd slibesten)

en slibesten er sammensat af små sten,
stenene er limet sammen,…. her er det typen af lim der afgør hastigheden,
meningen er at limen ikke må være stærkere end at de slidte sten falder af skiven,..
efterhånden som de bliver sløve,.. og ikke kan skære / slibe mere

derfor er typen af lim,.. afhængig af hvilket materiale du skal skære i
det er princippet i STORE træk,

det kan sagtens forklares mere indviklet,.. men det har taget 4 ½ år at lære,
så det kommer til at fylde noget mere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-09 14:31

Tjaeh, og selv om nogle nedstrygerklinger er godt udlagte kan det knibe med at de kan skære sig fri

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 30-07-09 16:00

Har ellers accepteret svar fra Trimare46 men spm. står stadig åbent - måske har jeg slet ikke point nok ?!?!? I så fald beklager jeg, men jeg regner ikke med at man kan tilbyde flere point end man har til rådighed ?!?

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 30-07-09 16:01

I øvrigt også godt indlæg fra dig EA_HS - takker.

(Har i øvrigt smidt pengene efter en Bosch GCM 8 S)