/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Fradrag, dobbel husførelse?
Fra : LBB90
Vist : 1895 gange
20 point
Dato : 07-07-09 21:54

Jeg er en 18 årig STX (alment gymnasie) studerende, der modtager maks. udeboende SU hele året (5200 før skat, ca 4400 udbetalt om måneden). Altså overstiger dette mit frikort, og jeg skal betale skat af alt arbejde + en del af SU'en.

Jeg arbejder ikke til dagligt, men i min skolesommerferie (1 måned) har jeg arbejde på Bornholm, hvor min familie bor (jeg bor til dagligt i KBH). Jeg arbejder ca. 40 timer om ugen og når at tjene ca. 20.000 før skat.
- Kan dette påvirke min SU? (altså at jeg senere skal betale SU tilbage)
- kan jeg få skattefradrag for dobbelt husførelse af midlertidig karakter? (hvad kræver dette?)
- SU'en trækket over mit hovedkort? hvordan sørger jeg for at mit arbejde ikke også bruger mit hovedkort? de skal vist bruge mit bi-kort?

Jeg er ny på både SU og arbejdsmarked, og synes godt nok det er et kringlet land. jeg værdsætter enhver hjælp, og skriv endelig hvis dette lyder rodet, uforståeligt, eller for uddybning! :)

På forhånd mange tak.
Mvh. Line

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-07-09 22:15

Du må gerne tjene lidt ved siden af, men det kommer an på størrelsen på dit Fribeløb som det hedder. Jeg smider lige et link så kan du selv læse deri. Der er ligeledes links videre til anden god læsning om fribeløb, så bare klik videre og se om det giver mening

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/Sider/default.aspx

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-07-09 22:17
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-07-09 22:20

Ja og velkommen til Kandu, du er helt ny herinde. Et godt forum hvor man kan få hjælp til mangt og meget og der er ingen spørgsmål der er dumme.
Eneste regel der blier værdsat herinde er at man Accepterer et svar man mener har hjulpet en. Så ved brugerne at der er blevet hjulpet og det er en god "løn" i sig selv. Men accepterer et svar ved at klikke på - Accepter svar - ud for det svar man mener var det rigtige.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 22:53

Citat
kan jeg få skattefradrag for dobbelt husførelse af midlertidig karakter?
Hvis du normalt bor alene, er det ikke dobbelt husførelse du har når du er på Bornholm

Du får ikke SU i din sommerferie vel?? hvis du gør kan du melde det fra imens du arbejder, så kan du få mere i SU resten af året

Når mine unge har fået SU, har kommunen automatisk sendt hovedkortet til SU, og så har de betalt ren skat på bikortet for deres fritidsjob... men du skal stadig holde øje med beløbet, min den ældste måtte betale 12.000 tilbage, da hun glemte at holde øje (godt hun havde gemt pengene)

Velkommen til kandu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-07-09 22:59

Du skal se på SU som et klippe kort, hvor du må tjene knaå 100.000 ved siden af, en pas på med max beløbet for så kommer du nemlig ´til at betale tilbage som Nordsted1 nævner. De sidste penge er meget surt tjent på den måde. Min ældste søn sidder hele tiden og regner og passer på

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-07-09 23:15

Når SU er din hovedindkomst kan du ikke oppebære de normale fradrag for lønmodtagere, såsom dobbelt husførelse med mere