/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Bøvl med grafikken CS Online
Fra : Brassovitski
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 06-07-09 22:28

Hej
Jeg har 2 papbørn som begge spiller Counter Strike online. De har 2 forskellige maskiner, som er rigelig kraftige til at spille CS. Når de har spillet online et stykke tid, bliver grafikken lige pludselig fuldstændig fejlfarvet, og somme tider låser spillet compen. Er der nogen der har haft samme problem og fundet en løsning?
/Brassovitski

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 07-07-09 08:52

Du kan altid prøve at hente de nyeste drivers til graffikkortene

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-09 18:56

Er det kun på en maskine det gør det eller på to forskellige maskiner? Er det kun en maskine så tyder det på at grafikkortet er ved at gå i udu, men er det begge maskiner, så er det nok noget med overbelastede servere.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 08-07-09 00:06

Jeg tror ikke det har noget at gøre med grafikkortene, da de er under ½ år gamle. Begge maskiner har ghrafikkort med 512 MB RAM, det ene en Nvidea og det andet et Club 3D Ati Radeon. Så det skulle jo være mærkelig om de begge 2 er defekte.
Ungerne har godt nok sagt noget om at det mest sker når de har spillet et stykke tid, så forklaringen med overbelastede servere lyder sansynlig. Det er også noget med at de kobler på de samme servere, da der er nogle faste kammerater de spiller med. Der er iøvrigt aldrig problemeer med offline spil, selv ret krævene spil.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-07-09 01:19

Hvis de kører gennem en router når de spille samtidig, så kunne det være den der blev overbelastet og så kunne løsningen at anskaffe sig en hurtigere router.

Kommentar
Fra : NeVeN

Dato : 09-07-09 10:47

Hvis det er det gamle CS - CS 1.6 og ikke Counter Strike:Source eller Condition Zero så er spillet næsten 100% processorstyret hvilket vil sige at hvis du har et 256mb grafikkort fra Nvidia, skal du bare bruge den seneste driver - så burde det køre godt.
Ydermere kan problemet være - hvis de spiller på bærbare computeres, at deres computeres bliver for varme hvilket resulterer i "fps-drop" - frames per second. dette har ikke noget at gøre med internetforbindelsen. Hvis det er kan man købe en "selvstændig" køler til ens bærbar som kan forhindre og/eller mindske problemet (http://www.hardware-store.dk/baerbar-computer-tilbehor/computer-koler/cat_82.html)

Hvis vi taler stationær computer kan det være at selve grafikkortet bliver for varmt, hvilket oftes ses hvis computeren er samlet af en "amatør" og ikke en forhandler.
- for at være på den sikre side skal i skrive i "consolen" inde i selve spillet: max_fps 100
- consolen bringes frem ved at tryppe på knapped ved siden af 1-tallet, dvs ½-knappen.

Prøv ydermere at slå "vertical-sync" fra på selve grafikkortet. - dette kan dog gøre at andre spil der kræver gode grafikkort ikke har optimal grafik - dog kører de bedre.
dette gøres ved at højreklikke på skrivebordet og så vælge Nvidia-kontrolpanel.

Hvis problemet i bund og grund er deres "ping" også kladet "latency" - dvs. langsom internet respons, kan det have noget at gøre med at i skal anskaffe jer en ny router - hurtigere internet(hvis dette er langsomt) eller prøve at primært spille på danske servere, da disse forekommer at være hurtigere.

Mvh.

Neven

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-07-09 17:15

Hej 'NeVeN'
Det er 2 stationere PC'r det handler om. De er koblet op som følger udefra og ind:

TDC-Modem 16 MB-forbindelse--->Router Jensen AL 59300/300 Mbps--->Jensen Homeplug HL 314/14 Mbps--->via intern elinstallation--->Jensen Homeplug HL 314/14 Mbps (PC 1).
PC2 tager så netforbindelsen ud via intern elinstallation, med en Jensen Homeplug HL 314/14 Mbps.
Dette betyder at de 2 PC'r deles om adgangen via den ene Jensen Homeplug HL 314/14 Mbps, der er koblet i routeren, dette burde i teorien give en hastighed på 14/2= 8 Mbps til hver maskine, det burde vel også være nok. Jeg har testet hastigheden på hver maskine med hastighedstesten på Telenor's hjemmeside, og den måler hastigheden på begge maskiner til ca. 6 MB sek, så det burde vel også være fint, eller??
Venlig hilsen Brassovitski

Kommentar
Fra : NeVeN

Dato : 12-07-09 11:44

Hmm . . .
Internetforbindelsen lyder rimelig optimal - så dette synes ikke at være problemet.
- Prøve dog læige at lade den ene spille og se om den begynder at hakke - "lagge" - hvis kun en af dem spiller.
Men for lige at tjekke hvad problemet er, så på begge computere åben konsolen og skriv, som jeg skrev ovenståenden, max_fps 100.
Ydermere skriv net_graph 3. Nede i Højre side af skærmen vil der være en masse tal. Den ene af dem er "fps'en" og en af dem er "ping'en" som også kaldes latency'en.
Når spillet begynder at hakke, så skal i tjekke hvad talene ca. er.
Hvis fps'en er under 50, vil counterskrike naturligt lagge, og hvis Latency'en er over 110 kan dette også skabe problemet. Så spørgsmålet er - Hvad er problemet ?
- Og for at se Latency'en kan man også trykke "tab" for at få vist resultaterne inde i counterstrike, dvs hvor mange man har slået ihjel og hvor man gange man er død - drengene ved nok dette. Ude i højre side af det her "scoreboard" står latencyen.

Når i ved om det er Latency-lag eller fps-lag, skal jeg også lige vide hvilken version af counter-strike det er drengene spiller: CS 1.6, Counter-Skrike: Zero eller Counter-Skrige: source

Mvh.

Neven

Kommentar
Fra : Virus-San

Dato : 18-07-09 00:13

Hej
Du kan også hente performance test program som den tester den CPU, RAM, GPU og HDD. Med den kan du se hvor problemet ligger hvis det er hardware fejl...
du kan download den her fra (PS: Den er 30 dag prøvetid)

http://www.passmark.com/download/pt_download.htm

Huske at download den til 32 bit!

Hilsen
Virus-San