/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
slid og bid sikkert tøj.
Fra : sweetblue2839
Vist : 2108 gange
300 point
Dato : 06-07-09 12:11

hejsa.

har købt noget tøj igennem usa til min grå jaco (papagøje) som hun skal bruge når vi er ude. men jacoen er også kendt for at bide i alt bare for fornøjelsen. så den sidste dragt hun havde på bed hun i stykker på ca. 20 minutter. nu har jeg og min hustru så skilt en dragt ad for selv at sy en ny. og den er stort set færdig.

mine spørgsmål er så :

er der noget stof type som er stort set umuligt at ødelægge og som stadig er rimelig nem at bevæge sig i ?

findes der indefor stof noget metal agtigt noget som man kan sy ind i tøjet ?

eller har i andre ideer, hvis i, i andre situationer har skullet lave noget tilsvarende.

- - -

og til i som ikke har noget positivt at sige grunden at jeg tager mig jaco med ud på gåtur. vær venlig ikke at svare på dette indlæg.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 12:22

Tøj til en papegøje LOOOOL Skal den både have hverdagstøj og selskabstøj ???

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 12:27

Citat
Indsæt dit citat her
Nu er det jo ikke noget du bestemmer LOOL

Mens jeg har dig, så vil jeg anbefale en lille smart spadseredragt til din papegøje og et par gummistøvler til regnvejr

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 12:28

Nå der er ged i citationssystemet LOOOL Jammen hvorfor ikke??? Det er jo bare Kandu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-09 12:33

Det er sådan set ok, at du vil tage jaco med ud, blot du er opmærksom på, at den ikke stikker af..
med andre ord, stol ikke på, at den bliver hos dig, medmindre den har sele/rem om benet som du holder fast i.

Der er så mange papegøjer der er stukket af fordi folk troede den ville blive hos dem.

Men helt ærligt, så kan du vel ikke finde på at gi' den tøj på, og hvad skulle formålet være med det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-09 12:33

Hmm, man ser jo oså katte i snor, samt ualmindelig grimme hunde, for ikke at tale om ejeren
Apropos USA er der også nogle overthere der går tur med tamme grise.

Det er folk der glor og griner der har et problem.............

Fuglens næb vil sikkert blive uanfægtet af metal, men der er et håb om at den ikke kan lide smagen, såeh.....
Hvad med læder ??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-07-09 12:45

Syntes i virkelig at det er morsomt at "klæde" en fugl ud???
Jeg syntes personligt det er det rene dyrplageri

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-09 12:45

Formålet med at "lufte" gøjen kunne være at så blev dens kløer slebet på fliserne, og tøjet skal så holde vingerne inde så den ikke smadrer sig selv og gåturen kommer til at ligne dyrplageri.

Rigtigt ??

Mange fugle, f.eks høns og duer, er helt rolige når man holder dem fast. Min ellers tamme undulat bliver pissed..........jeg ved ikke med en jaco ?

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 12:51

hejsa igen.

grunden til at den kommer med ud er vel i bund og grund det samme grundlag. i at andre mennesker med deres hun og kat. så kan ikke se noget forkert i det.
men kan se det forkerte i at en fugl som kan blive temmelig gammel skal sidde inde hele livet. og den kan jo blive mellem 50 og 75 år gammel.

til dova :
kunne aldrig finde på at give min gøje reb om benet. skulle den flyve ville det nok sige knæk.

til krummen :
nope. den skal kun have tøj på. som er egnet til udendørs. og ingen gummistøvler. Ss.

til luffea :
jo læder kunne være en mulighed. men ville ikke være godt over længere tid.

og dragten fungerer sådan her :
fuglen kommer ned ovenpå dragten. hvorpå begge ben og vinger forsigtigt kommer igennem et øje. hmm. derefter bliver den med velcro sat fast bag på ryggen.
så skulle den flyve. er det skuldrene og maven på hende der tager stødet.
så er hverken hals, hoved eller ben det går ud over.

her er et link til hvor jeg har bestilt dragten :
http://www.birddiaper.com/

- - - - - - - - - - - - - -

og tilbage til emnet..

nogen der kan hjælpe eller har en ide til mine spørgsmål ?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 12:53

Citat
Jeg syntes personligt det er det rene dyrplageri
Jeg synes det er perverst

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 13:01

til piaskov :
din mening er egentlig ret ubetydelig i den her tråd. er mig ret uvedkommende hvad din personlige mening er.

luffea :
jaco'en er normalt en ret stille og rolig fugl.
og at have fuglen med ligner på intet måde dyreplagerri. tværtimod har vi kun haft gode oplevelser med det. er jo ikke alle der er imod det.
vores første jaco havde vi med ude og gå igennem 3 år. desværre døde han.
nu har vi så en ny jaco som er 7 måneder og som skal til at lære at være med ude.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 13:03

krummen :
er jo så dit problem og ikke mit.

men kan se det måske ikke var det helt rigtige sted at spørge.
jeg kom seriøst herind men fik en gang lort i hovedet. typisk dansk.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-07-09 13:10

Jeg tror mest man er forundret over at du vil give din fugl tøj på !! Men nu kan jeg jo se på dit link at det hedder xxxDIAPER og det er jo engelsk for BLE !! Er formålet tøjet, at fuglen ikke skal klatte på dig når den er med rundt ???

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 13:15

line99 :
når man tager dragten på fuglen. er det både for at fuglen ikke kan flyve væk og for ikke at blive klattet på. bagpå dragten er den tilpasset sådan at når fuglen tisser så tissser den ned i den bagerste del af dragten.
og flere mennesker bruger også dragten hvis fuglen skal ud af buret, for ikke at få klatter over hele huset / lejligheden.
men hos os bruger vi kun dragten når vi skal ud og gå tur.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-09 13:16

Hvad med kevlar, hvis man kan købe det i løs vægt ??
Bruges til f.eks. cykeldæk og skudsikre veste.

I grunden er kevlar ikke en massiv bøjelig plade som man skulle tro, men en helt masse fibre der er spundet og vævet samt fået et bindemidel, så kræet kunne måske også trevle det op ?, omend med lidt besvær.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 13:18

line99 :
og ang. det at give fuglen dragt på.
så har jeg også set både katte og kunde med tøj på. og er vel et spørgsmål om hvad man selv vil. smiler.
tror egentlig at. da man som de første i verden tog hunde eller katte i snor. havde der som nok været ligeså mange tåbelige mennesker som skulle kommentere det ene eller andet grundet personlig uvidenhed.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 13:21

luffea :
kevlar. kunne være en god ting. havde jeg ikke lige tænkt på.
men kevlar fungerer så vidt jeg ved. så intet kan gennemtrænge det også skulle det være meget slidstærkt. men ved også at det er ret meget nemt at klippe i med saks. helt sikkert noget jeg vil undersøge nærmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 13:30

Den der "Beach Birdy Special " er da meget sød.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 13:40

sweetblue2839.

Du skrev det selv...
Citat
en fugl som kan blive temmelig gammel skal sidde inde hele livet. og den kan jo blive mellem 50 og 75 år gammel.

Det er mennesket som det er galt fat med. Der er dyr som aldrig burde være i fangenskab. Vi har adopteret den idé, at det er naturligt at være i fangenskab. Jeg accepterer til fulde at mennesket domesticerer forskellige dyr som det har brug for...kvæg, hest, får, ged, hund og i forskningsøjemed osv osv. Det er dyr som vi har skabt os et behov for og nu ikke umiddelbart kan undvære, men bild mig ikke ind at en papegøje og mange andre dyr med eller uden gummistøvler er en livsbetingelse for noget normalt menneske.

Men trøst dig...Du er på verdensplan ikke den eneste, som holder et dyr indespærret og dermed forhindrer dets naturlige udfoldelse og behov.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 13:48

Jøsses...Nu må det stakkels kræ som imod sin vilje er tilbageholdt som pynt og legetøj ikke engang skide når det skal LOOOL

Nå jeg må hellere holde min bøtte. Der er vist et og andet, som vi er meget uenige om, og jeg kan jo alligevel ikke forhindre dig i at give kræet spændetrøje på. Noget man kun meget restriktivt og absolut nødtvunget byder mennesket. Men hva faen.... det er jo osse bare en skide fugl LOOOL

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-07-09 13:52

Køber selv al mit gøjetøj her......øhhh, ville måske, hvis jeg altså havde en

http://www.flightquarters.com/bird-diapers/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=AFF&Category_Code=FSW

Ziggy99

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 13:57

Citat
og at have fuglen med ligner på intet måde dyreplagerri. tværtimod har vi kun haft gode oplevelser med det.
Var der nogen som spurgte pipfuglen?? Men det var da godt at I hyggede jer

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-07-09 14:23

sorry...havde ik set linket længere oppe

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 14:23

Eyvind :
er overhovedet ikke til sådan noget extremt tøj. Ss.

krummen :
kun kun være enig med dig. men sådan ligger landet jo ikke.
og er ikke en spændetrøje. smiler. hun kan sagtens flyve med tøjet på, hvis selen er fjernet.
og nej vi bliver nok ikke enige.
og ang. om man spurgte fuglen. så er hun meget nem at se på om hun er tilpas eller utilpas. og er der en dag hun ikke vil er det helt ok.

også lige det om man spurgte om hun vil. hmm. tænkt lidt længere.

har nogen spurgt kyllingerne om de vil gå i tusindvis sammen i for lille område.
har nogen spurgt hunden om den vil have tøj på.
hvad med hesten og dens seletøj.
hvad med fisken i put and take søer. sikke et liv.
hvad med førerhunden til den blinde eller politi hunden. i bund og grund er de vel opfostret til alene det formål at glæde mennesket med deres evner.
hvad med køerog grise på slagterier. deres eneste formål er vel at vi fornøjes ved middagsbordet.
hvad med pighalsbånd og mundkurv til hunde. kan de ikke styres. burde de vel blive aflivet.
hvad med egern i gangeskab som kæledyr.
hvad med slanger i fangeskab.
og transport generelt af dyr.

kunne blive ved.

i bund og grund kommer det vel til. at vi som mennesker er ret herskesyge og temmelig meget egoistiske. men at jeg har en fugl i tøj sammenlignet med meget af alt det andet der sker. så tror jeg ikke hun lider nogen skade.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 14:27

og nu hvor alle har raset ud og kommet med deres meninger.

så håber jeg da stadig at der er nogen der sidder inde med en god ide til mig.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 06-07-09 14:29

Når min mand bruger motorsav, har han sikkerthedstøj på... noget inde i stoffet trævler så saven går i stå, hvis uheldet skulle være ude

Jeg ved ikke om sådan noget stof kunne være velegnet, der går da lidt tid, inden gøjen kan få bidt sig helt igennem

Jeg ved ikke om stoffet kan købes i metermål, men prøv at spørge et sted hvor tøjet forhandles... hos os, er det i trælasten

For en uge siden, var jeg i en fuglepark.... jeg faldt pladask for en fuldstændig tam kakadue.. når jeg strøg fingrene ned ad dens ryg, løftende den vingerne og ville klø'es nedenunder og på maven.... men jeg skal ikke have flere dyr, men jeg må da nok sige, jeg syntes det er smart at kunne give dem ble på når de flyver rundt i stuen, det var nemlig det første jeg tænkte på, da jeg forelskede mig i fuglen.. altså at det kunne give et temmelig "plettet" indbo

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 14:34

nordsted1 :
super ide. vil jeg undersøge en af de nærmeste dage.
og selv ville jeg gernet have haft en kakadue. men har studeret fugle ca. 3 år. før jeg valgte en jaco. og en kakadue er meget larmende. og vi bor i lejlighed. men en kakadue ser så sød ud når de puster sig op. smiler. og tusind tak for din ide.

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 06-07-09 14:35

kevlar lyder som en god ide, men man kan ikke sådan lige finde noget sted på nettet hvor man kan købe det. MEN sikkerhedsbukser til skovarbejde har kevlar stof i benene. Hvad med at sy en dragt af sådan et par brugte bukser ?

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 06-07-09 14:37

Ellers som stof ville jeg foreslå Bævernylon:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=b%C3%A6vernylon&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=
,,,,,,,,, det er bl.a. det der bruges til ungernes flyverdrakter

men ellers vil jeg også sige, at jeg ikke går ind for at dyr skal have tøj på, med mindre det er af praktiske grunde

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 14:45

lonek63 :
lyder også som en super ide. takker.

line99 :
rigtig god ide. vil jeg også overveje.
og kan godt forstå dig.
men for mig er det praktisk. kan simpelhen ikke forestille mig. at min jaco skal sidde indendørs og aldrig nogensinde opleve udendørs fugle, træer, naturen, en tur ved vandet.
synes det ville være mere dyreplageri at holde hende indendørs de næste 30 til 70 år.
så er ret meget praktisk for mig at have fuglen i dragt.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 14:59

og er der nogen herinde der ikke ved hvad en jaco er og gerne vil se fuglen.

så kan nogle videoer ses på min facebook profile. og kan ses selvom de ikke er accepteret som venner.

min facebook profil username er : hugblue.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-07-09 15:55

Øv, jeg kan altså ikke gøjen på Facebook selv om jeg søger på hugblue

Jeg må også hellere lade være, for jeg skal altså ikke have flere dyr

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-07-09 16:00

hvorfor har fuglen tøj på? Når det ikke er for at fange klatter?

Er der f.eks. vedhæftet en snor, så fuglen ikke kan flyve væk?

Jeg kan ikke se, at dragten i sig selv skulle kunne forhindre fuglen i at flyve.

---Har du tænkt over, at når din fugl så ihærdigt ødelægger dragten i løbet af 20 minutter, så KUNNE det være, fordi den har en voldsom ulyst til at have den på?
---Løsningen må være at oplære fuglen langsomt: I starten skal fuglen kun have tøjet på i få minutter, mens I afleder den, så den ikke bider i stoffet. Og så kan I langsomt øge tiden..

Du sammenligner med at give hunde tøj på.
Men også hunde lærer jo at have tøj på ved at starte ganske langsomt og i kort tid af gangen. Med masser af ros og afledning. For de små "Paris-hunde" skal det helst nærmest være en sjov leg med ejeren.

Jeg tror ikke, at der er noget tøj, der kan modstå en stor fugls næb. Hvis der er, så vil det være tilsvarende svært at klippe og sy i.. Og usmidigt og endnu mere ubehageligt at have på..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-07-09 16:06

Du kan da prøve at kontakte disse vedr. kevlar stoffet

NY ADRESSE: L. Frandsensvej 2 A, DK-5600 Faaborg - Denmark
TLF: +45 70 260 400 - E-mail: info@Aquatex.dk

http://www.aquatex.dk/da/industritekstiler/kevlar/

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-07-09 17:23

Birgitta...

Hvem har lært og leget dig til at gå med tøj LOOOOOL med små godbidder hi hi hi

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 17:48

nordsted 1 :
her er en link til min facebook. håber det virker for dig.
http://www.facebook.com/hugblue
og tak for addresse og telefon nummer.

birgitta :
dragten er både for ikke at flyve væk og for at fange klatter. når man med velcro lukker bagi. så er der en extra velcro med øje i enden, som man sætter på og deri hægter man en snor på.
og ang. det at ødelægge. er er vores fugl ihærdig med at ødelægge alt hvad hun kan komme i nærheden af. og grunden til at hun ødelagde dragten. var at hun fandt en løs snor også arbejder hun derfra. og du kan have ret i at intet tøj muligvis virker. men det er et forsøg værd.
og bare roligt. når hun lærer at have dragt på. går det også i muse skridt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-09 20:24

Omtalte motorsavshandsker mener jeg har lange fibre af grov nylon, og det kan kæden sgu ikke li`og sætter sig omgående.
Men han får sig en gevaldig forskrækkelse den dag det bliver aktuelt

Manden havde en papegøje der sad på skulderen af ham ved morgenbarberingen.
-Du skær` Dig, sagde papegøjen.
-Hold mund !
2 minutter efter:
-Du skær` Dig.
-Hvis Du ikke holder kaje smider jeg dig i toilettet !!
-Råååååårk...(pause) Du skær` Dig
Ned i toilettet med kræet og låget smækket, lidt efter kommer hans kone ud og skal bruge toilettet, og så lyder det fra dybet:
-Du har glemt at barbere Dig, råååååååårkk !!!

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 06-07-09 21:55

luffea :
god vittighed. lol.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 06-07-09 22:59

Hvor er du altså uartig Luffe

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-07-09 06:20

Industrislagtere har sådan nogle "ringbrynje" handsker på-måske måske kunne de "klistres" sammen til en rigtig ringbrynje, et ømt syn ,men de vejer nok for meget og er vel heller ikke særlig varme / "klattætte"-kunne også bare bruges til forstærkning de steder der hvor angrebslysten er størst

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 08:57

lham :
ja kunne være en god ide. hvis man kun brugte det på udsatte steder på dragten.
tusind tak for din ide. er noget jeg også vil kigge på.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-07-09 09:53

Jeg har det personligt meget svært ved at man humaniserer dyr ved fx. at give dem tøj på.

Hvorfor laver du ikke et violiere i stedet for? Her kan den flyve frit og være FUGL.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 10:17

jeb3 :
hmm. er et godt spørgsmål. Ss.
først af alt bor vi i lejlighed og har ikke exstrem meget plads. og for det andet har det for mit vedkommende nok noget med tam heden at gøre. vores jaco er med i alt der foregår i hjemmet. alt fra når vi laver mad, til vi sidder ved komputeren og til tv. og i den anledning syntes jeg også det ville være dejligt at kunne tage hende med når vi skulle ud og gå.
som sagt før i indlægget med det at vi har dyr i fangeskab. så er jeg som ikke bedre end alle andre mennesker. har fugl fordi jeg syntes de er nogle små imponerende skabninger.
så alt i alt vil jeg bare det bedste for hende. at nogle så mener at en dragt på hende er forkert. tjaa. er vel op til os alle hvordan vi selv behandler vores tamme dyr.
men jeg kan love dig at hun har det godt og at hun på hendes egen måde har ret til at sige nej. hos mig er det vigtigt at hun med tiden lærer. at er der noget hun vil må hun gi til kende. og det har hun allerede tildels fat i.

som eksempel. når vi drikker rødt sodavand eller saftevand. så kommer hun selv med en kapsel for at vise at hun gerne vil smage. når hun vil ud af buret sidder hun på døråbningen. hvis hun vil op til mig siger hun op. hvis hun er utilfreds med noget kommer der nogle meget skarpe råb/skrig eller hun går lige et skridt tilbage.

vi er meget ops på hvad det er hun vil. men er også nød til at se på det. at vi er mennesker og hun er et dyr.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 11:04

violiere Synd for pipfuglen - Lyder af noget med vold...."violence" - men du mener måske, at den bare skal ha' en på snotten LOOOOL Prøv med en voliere

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 11:08

Rød sodavand LOOOL Godt I gir' fuglen noget, som den normalt får i sit naturlige habitat

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 11:16

sweetblue2839

Indse dog, at du kun vil fuglens bedste på DINE præmisser. Det er fordi DU synes det er sjovt. at den får rød sodavand. Det er fordi DU synes det er sjovt og praktisk, at den skal have spadseredragt (ble) på. Det er fordi DU høster "bifald" når du promenerer med din fugl.

Hvis du ville fuglens bedste, ville du slippe den løs i sit naturlige miljø. Dette kan selvsagt ikke lade sig gøre, så nu er den næstbedste løsning pludselig blevet den bedste, nemlig et liv i fangenskab hos dig til din store glæde og fornøjelse.

Og jeg er 100% enig med jeb3's holdning
Citat
Jeg har det personligt meget svært ved at man humaniserer dyr ved fx. at give dem tøj på

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 13:47

krummen :
violiere .. lol .. havde jeg ikke lige selv set.

rød sodavand. ved nu ikke om jeg kan sige om det er rent natur. men jeg vil hellere have en glad fugl under de præmisser den lever nu end en kedelig fugl i 70 år.

til dit sidste indlæg.
her kan jeg kun give dig helt ret. at det at jeg har en fug er på baggrund af 100% egoisme. på ligefod med de der har kat, hund, heste. o.s.v. og ja fuglen ville helt sikkert have det bedst i sit eget miljø. eller ihvertfald det miljø der er tilbage til den. og om måske 50-100 år er der sikkert ikke noget miljø tilbage til den, da det meste er fældet og stoppet i vores postkasser.

og at slippe den fri på nuværende tidspunkt ville nok være endnu mere dyreplageri. da den ikke har lært hvordan den skal leve i naturen. men så kunne jeg vel også bare aflive den. sikke et hul der skulle graves hvis vi alle skulle følge din tankegang.

og at høste bifald når den er med ude i sin dragt. hmm. tjaa. er måske interessant de første 14 dage. efter det bliver de mennesker der kigger eller siger noget ret usynlige. man lægger mindre og mindre mærke til at de er der. så det egentlig til sidst er oplevelsen for mig og fuglen alene. så her har du desværre ikke helt ret.

men selvom jeg godt kan give dig ret i en del af det du siger. så lever jeg jo egentlig bare som alle de andre mennesker omkring mig. og holder kæledyr som alle de andre og alle andre før os. måske 3000-4000 eller flere år før os. og vill da heller ikke undskylde noget men sige at jeg virkelig holder af og elsker min fugl. i min lille verden er hun noget helt specielt. noget som giver mig glæde hver dag. bare se se hende, se hende vokse og blive selvstændig. se hendes reaktioner i forskellige situationer. og se hvordan hun lærer at tilpasse sig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 14:11

Citat
at det at jeg har en fugl er på baggrund af 100% egoisme

Sådan er der desværre også voksne mennesker der har børn

Jeg syntes nu det lyder dejligt at fuglen får nogle andre oplevelser end at sidde i et bur og kukkelure i 70 år - når nu den først er kommet i fangenskab

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-07-09 14:13

Det lyder som en klog og tænksom fugl, du har...

Jeg har svært ved at tro, at man ikke kan lære hende at hun ikke må bide i sit tøj, --ligesom man ville lære en hund at DEN ikke må bide i alting.

Det kræver da bare en masse opmærksomhed når hun har tøjet på, gør det ikke?
Når hun får tøjet på, så kan man vel lege en eller anden bideleg måske med noget spiseligt, hver gang hun begynder at nappe i tøjet?

Sådan et næb er jo både enormt stærkt og spidst og skarpt. Jeg TROR ikke at det er muligt at lave tøj, som hun ikke KAN bide i stykker...

Måske er det stof, som den oprindelige dragt er lavet af, netop lavet af noget, som de fleste fugle ville synes det var u-interessant at bide i..... Og så skal man bare lige aflede lidt når fuglen har dragten på... Måske tilbyde noget mere spændende at bide i..
---Når andre fugle kan lære det, så kan jeres kloge jaco vel osse....

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 14:42

sweetblue2839

Citat
til dit sidste indlæg.
her kan jeg kun give dig helt ret. at det at jeg har en fug er på baggrund af 100% egoisme. på ligefod med de der har kat, hund, heste. o.s.v. og ja fuglen ville helt sikkert have det bedst i sit eget miljø. eller ihvertfald det miljø der er tilbage til den. og om måske 50-100 år er der sikkert ikke noget miljø tilbage til den, da det meste er fældet og stoppet i vores postkasser

Ja men det bliver jo ikke bedre af, at der er flere som gør noget forkert

Citat
og at slippe den fri på nuværende tidspunkt ville nok være endnu mere dyreplageri. da den ikke har lært hvordan den skal leve i naturen. men så kunne jeg vel også bare aflive den. sikke et hul der skulle graves hvis vi alle skulle følge din tankegang.

Det var jo netop hvad jeg IKKE skrev. Jeg skrev:
Citat
Dette kan selvsagt ikke lade sig gøre, så nu er den næstbedste løsning pludselig blevet den bedste, nemlig et liv i fangenskab hos dig til din store glæde og fornøjelse.

Tør nu dine øjne sweetblue2839 Det er jo ikke dig solo, som jeg punker for misforstået dyrekærlighed, men den generelle tendens til at humanisere dyr.

Du skrev:
Citat
og vill da heller ikke undskylde noget men sige at jeg virkelig holder af og elsker min fugl. i min lille verden er hun noget helt specielt. noget som giver mig glæde hver dag. bare se se hende, se hende vokse og blive selvstændig. se hendes reaktioner i forskellige situationer. og se hvordan hun lærer at tilpasse sig

Jeg er 100 % sikker på, at du af et ærligt hjerte holder af kræet og bestemt ikke vil det noget ondt, men det er altså ikke naturligt og "sundt" (for dyret) at gøre sig til MOR og FAR for dyr. De har det bedst i deres naturlige habitater, og så er det ligemeget om det er en elefant eller en vandrende pind. Der er selvfølgelig "dyr" som er udstyret med så lidt hjerne at det alligvel ikke fatter om det opholder sig i en plasdåse med lidt gammel ost eller fiser rundt i junglen...Næsten lige som vic2000 (hehe så fik jeg lige den flettet ind lool)

Måden at stoppe den misforståede dyrevenlighed på er, at undlade at være aftager til diverse vilde dyrearter. I mine øjne er det som eksempel komplet pling, at have en 2 meter Anaconda eller en mega fugleedderkop i et terrarium i en 2 værelses lejlighed på 4. sal Dette gælder selvfølgelig ikke for hunde, kvæg, svin heste og andre brugs og fødedyr som vi har domesticeret og nu er afhængige af såvel som de er afhængige af os.

Okay......

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 14:43

Citat
hunde, kvæg, svin heste og andre brugs og fødedyr
Skal selvfølgelig heller ikke opholde sig på 4. sal

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 15:44

Citat
hunde, kvæg, svin heste og andre brugs og fødedyr

Skal selvfølgelig heller ikke opholde sig på 4. sal

Hvorfor dog ikke det, det kunne da lade sig gøre i Tarzan mamma Mia

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 15:59

LOOOL Ja lille Nordsted...men det er jo film ved du nok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 16:12

Gisp.... hvor føler jeg mig snydt.... jeg troede det var den ægte varer

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 16:16

Sån' er det du - verden vil bedrages og ligeså "verdinden"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 16:24

Py ha hvor det lettede på min samvittighed at læse dette

Citat
når vi drikker rødt sodavand eller saftevand

For udover den mega tamme Kakadue var der et andet bur, men en mindre tam kakadue... vi fik os en lang og meget fornuftig snak, og på et tidspunkt opdager kræet, at jeg har en vandflaske, den strækket kloen ud efter den, så jeg skruer låget af og hælder lidt ind i munden på den, den er slet ikke til at stoppe, og jeg er ikke helt tryg ved at give den vandet når der er brus i, men syntes jo også at den vel må stoppe hvis den bruser over, da vi går derfra siger jeg til dem jeg er sammen med, at hvis der sker noget med den,så kender jeg intet til det

Da jeg kommer forbi senere, hænger den i trådhegnet... men fadme om den ikke havde hovedet nedad, jeg ved sgu ikke om det er normalt, eller hva....men den snakkede da lystigt endnu

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 16:42

Gav du den Champagne din nød? LOOOL# Så var den vel stangstiv

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-09 17:43

Kakaduer kan finde på det mest mærkelige

Man kan vel blive gode venner med alle fugle når der er mad eller vand involveret, bare ikke svaner der er født ondskabsfulde.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 21:39

krummen :
kan godt følge din tankegang. men synes nu du er ret utopisk. tror ikke i min vildeste fantasi at din fantasi nogensinde går i opfyldelse. ikke så længe at jordens befolkning kan styres af grådighed og magt. men kunne være dejligt at leve i sådan en perfekt verden. hvor vi passer vores og naturen sit. og hvor vi kun tog det som vi havde behov for.
alt for mange ting er forandret gennem de sidst 3-5 århundrede. tingene er bare forværret mere og mere. og som jeg ser det. så vil det for plante og dyre riget se meget dystert ud. indenfor de næste få generationer.
og allerede nu kan vi jo se de skader vi forvolder rundt omkring os. hvor vores skridt nu fører os.
men du virker som en dejlig person med omtanke for andre end dig selv. smiler.

norsted1 :
ja kakaduer er nogle vidunderlige små skabninger. og de kan finde på alt. Ss.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 22:03

norsted1 :
jeps. alt for mange voksne viser idag tydelig mangel påbørneopdragelse. desværre.
og tak for dine kommentarer.

birgitta :
hunkan også godt lære ikke at bide i tøjet. men er lidt nemmere hvis tøjet ikke er bidt i stykker indenfor små 20 minutter. nu er den grå jo kendt for at være en af de bedste talere og hvad jeg kan se og har lært den tid jeg har haft hende. er at hun ret hurtigt opfatter hvad er rigtigt og forkert. sån cirka. men meget lære nemme er de. de siges jo også at når de er fuld ud voksen at de visse steder har en 3 årigs evner.

det stof de laver det af i usa er :
alm. stof. intet specielt i det.
fleece tøj. til koldere aftener.
så er ikke ret holdbart.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 07-07-09 22:25

Ja ja sweetblue2839 ....det skal du nu ikke sige. Efterhånden som det er gået op for mennesket hvor tåbeligt det har båret sig ad, så har det samme menneske nu reddet flere arter fra at uddø. Bl.a kan nævnes næsehorn, orangutan, gorilla, bjerggorilla, bjørn, gepard, tiger samt flere fiskearter og fugle og mange flere arter, som jeg ikke lige husker. Så det nytter altså, og de virkeligt bæredygtige metoder der virker stærkt, er at stoppe krybskytteri for at udnytte bizarre menneskers lyster til f.eks. næsehornspulver, bjørnegalde og tigerklo som afrodisiakum og lignende perversiteter, foruden at at holde dem i fangenskab som kæledyr, hvilket jo øger efterspørgslen. Der findes i øvrigt flere metoder til beskyttelse af de vilde dyr, som er mere langsigtede, men dem gider jeg ikke komme ind på nu.

Selvfølgelig redder du ikke din lille snotforkældede gøjeart fra udslettelse ved at aflive den.
Det ville da være dybt gonat, og arten er heller ikke truet, fordi du trækker din gøje i regnfrakke og vaders med en lille paraply, men det er princippet om misbruge vilde dyr til idiotiske formål, herunder at holde dem i fangenskab for sin fornøjelses skyld, som generelt skal stoppes. Det vil tage lang tid.... det ved jeg, men et sted skal man jo begynde.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 23:46

krummen :
vil nu kun til en hvis grad give dig ret.
nu nævner du at redde dyr i de lidt større klasser.
hvad med insekter og planter som fældes i stor stil mens vi skriver dette og i dette øjeblik er jeg sikker på at langt flere dyr er truet for udrydelse end de få racer vi prøver at bevare.
personligt ville jeg egentlig hellere bevare floraen som er vores redning for kommende sygdomme. muligvis.
og at du siger at tingene har forandret sig. hmm. for mig at se bliver der stadig længere og længere mellem mennesker her i vesten og det selvom de bor nabo til nabo eller i en opgang.

men en ting er sikkert. måske ikke i vores generation. men noget vil der ske. er ikke sortseer livsmæssigt. men er realist. og for mig at se har tingene ændret sig meget til det dårligere de sidste 30 år. selv er jeg 37. pt.

men er sikker på at vi 2 kunne få lange snakke om dette og er også sikker på at vi sikkert aldrig rigtig bliver enige.

Kommentar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 23:50

men nu vil jeg slutte den her tråd..

har fået svar og ideer til hvad tråden egentlig blev start på baggrund af.

takker alle herinde for deres hjælp og tak for snakken som ledte os lidt omkring. Ss.

vh / brian.

Godkendelse af svar
Fra : sweetblue2839

Dato : 07-07-09 23:53

Tak for svaret Nordsted1.