/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering af PC uden cd-drev
Fra : LarsSimoni
Vist : 2401 gange
65 point
Dato : 05-07-09 20:23

Hej alle

Som overskriften antyder, så leder jeg efter svar på hvordan jeg kan formatere min bærbare com, hvis cd-rom drevet ikke virker.
Det er en ældre sag, en Acer Aspire 3610.
Cd-rom-drevet er desværre gået i stykker, og computeren blev gemt væk da jeg fik købt en ny - nu vil min kæreste imidlertid gerne låne den, hvorfor jeg gerne vil have den formateret, da den er fyldt op med alt mulig 'skidt og ragelse' ..

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med problemet - er i besiddelse af en XP-cd, men ved ikke om jeg bare kan ligge den over på en USB, og så sætte den til at boote den dérfra?

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-07-09 20:27

Du kan prøve, men ellers brug Ubuntu til at boote med. Den er gratis at boote med.

Men ved formatering sletter du jo XP? Eller hvad?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 20:33

Du må finde en extern HD, der kan "køre" USB 1, da sådan en gammel sag nok ikke kan håndtere USB 2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-09 21:04

Det kræver at computeren kan starte fra usb, kan den det så er opskriften her:
http://www.liliputing.com/2008/04/install-windows-xp-on-mini-note-usb.html

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 05-07-09 21:04

Ja eller et extern CD/DVD drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-09 21:07

Du må finde en ny cd drev eller lade være at formatere, din computer kan ikke starte fra usb jeg har lige undersøgt det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-09 21:09

En ekstern cd drev kræver jo stadig at computeren kan starte fra usb, da den eksterne drev sandsynligvis skal tilsluttes til usb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-09 21:14

Fremfor at KØBE en masse for at formatere....

Så sæt da NY harddisk i

Hvordan du så får et styresystem på - se det er en anden snak...

En komputer KUN med HD er ikke nogen komputer, men en katastrofe....

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 21:48

Det smarteste og billigste er vel bare at rydde godt op på putteren

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 21:57

Citat
Du må finde en extern HD
Tja, der skulle ha stået cd/dvd-drev i stedet for HD .

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 05-07-09 21:58

"Men ved formatering sletter du jo XP? Eller hvad?"
- Ja, jeg gør så - og det er også netop dét der er meningen :) At formatere den, og så geninstallere XP ..

"Du må finde en ny cd drev eller lade være at formatere, din computer kan ikke starte fra usb [Ked af det] jeg har lige undersøgt det"
- Nå, det var da en trist meddelelse .. kan man bare ikke det, eller kan netop denne computer ikke det?

"Det smarteste og billigste er vel bare at rydde godt op på putteren"
- Der er også blevet ryddet rigtig godt op på den .. den kører desværre bare stadigvæk rigtig dårligt ..

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 22:07

Prøv at hente dette program til oprydning i systemet:
http://www.kandu.dk/tip19853.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-07-09 22:49

Citat
"Du må finde en ny cd drev eller lade være at formatere, din computer kan ikke starte fra usb [Ked af det] jeg har lige undersøgt det"
- Nå, det var da en trist meddelelse .. kan man bare ikke det, eller kan netop denne computer ikke det?
det er din computer jeg skriver om, de fleste nyere computere kan starte fra usb

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-07-09 22:59

http://alatest.dk/produktinformation/baerbare-pcere/acer-aspire-3610-series-laptop-computers/pd3-34840411,30/

Var den ikke langsom med XP, da du brugte den? Der er jo ikke meget ram i den .

Og har du renset den med Advanced System Care?

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 06-07-09 00:19

Din kæreste vil nok også få brug for et dvd drev, på et tidspunkt.

Her kan du købe et til 327,-kr. og så er alle problemer løst. http://www.compware.dk/default.asp?varespec=464141

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-07-09 00:39

Citat
Din kæreste vil nok også få brug for et dvd drev, på et tidspunkt.
Husk at tjække, om pc-en har USB 1 eller 2 porte!!!

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 06-07-09 01:25

Usb 1 eller 2 ! det plejer da at være bagud kombatibelt ! Har prøvet flere gange uden problemer.
Det eneste der sker er at usb 1, kører noget mere slow.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 09:12

Ud med harddisken.
Køb dette i Aldi:
http://www.aldi.dk/OFFER_DK_MI/OFFER_28/OFF09.SHTML
Udtag /frakoble harddisk på en anden comp.
Tilslut harddisken via USB ledningen på den anden computer.
Sæt XP CD i og start formatering og installation
Når den kommer til genstart................................så sluk lige inden den starter op igen.
Flyt harddisk over i den gamle comp.
Start den gamle comp.
Er den utilfreds så start i fejlsikret først så den får standarddrivere på plads.

Måske er du heldig.......................jeg ved det er lykkedes for en Kandubruger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-07-09 11:25

Fra dette:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=293835

Citat
Your laptop supports only external USB Floppy

Altså du kan med eksternt floppydrev slette og formatere din harddisk.....................men ikke lægge nyt styresystem som eks. XP ind.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 06-07-09 11:56

Citat
Usb 1 eller 2 ! det plejer da at være bagud kombatibelt ! Har prøvet flere gange uden problemer.
Det eneste der sker er at usb 1, kører noget mere slow.
Jæs, men en USB 1 kan ikke håndtere USB 2. Det ved jeg, da jeg har en gammel stationær, der styres af Win 98 og kun har USB 1

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-07-09 18:33

Hej igen:

Her kan du muligvis finde et nyt cd/dvd-drev til udskiftning af det kaputte i den gamle putter:

http://dk.eetnordic.com/guides/products.aspx?m=12750210

Så er du fri for al den externe snak
Mvh

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 04-08-09 16:42

hvis du har et disk drev er her en mulighed :http://bootdisk.com/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-09 01:07

Spørgsmålet indledes med at fortælle at cd drevet ikke virker
Citat
hvis du har et disk drev er her en mulighed
mon spørger har fundet en løsning, og glemt at fortælle os det

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 05-08-09 01:19
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-09 01:35

Er det mon det samme med XP som spørgeren har ?

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 05-08-09 01:43

Normalt er disse ting bagud kompatible ! Der er da værd at prøve.

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 05-08-09 01:45

Især da da indlæget er 4 uger gammelt ! Skal der da gerne ske noget

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 05-08-09 01:51

Hej ovn

Citat
mon spørger har fundet en løsning, og glemt at fortælle os det

LarsSimoni har nok revet fluen af benet, fordi han måske har fundet en løsning på problemet, og dermed slipper fra flere gode råd og vejledninger fra os hjælpsomme svarere . Så det
Citat
På forhånd tak :)
var lidt billigt sluppet

God nat fra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-09 02:41

Man kan vist ikke framelde mail fra egne spørgsmål, så skal man fravalgt alle mails, hvis det skal undgåes, allerede i mit allerførste indlæg, var der et link til at installere XP fra en usb dims: http://www.kandu.dk/spg137719.aspx#1575858