/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejer sylter ledigt lejemål
Fra : kathy
Vist : 819 gange
200 point
Dato : 04-07-09 13:19

Juhu
Så har vi endelig fundet en god bolig og har i den anledning opsagt vores lejemål.
Vi skal give 3 måneders varsel, det kan vi ikke.
Vi har givet 2 måneder. Vi er forberedt på at skulle betale den sidste månedshusleje, men håber selvfølgelig på, at han får udlejet lejligeden inden da.
Der er bare noget, der tyder på, at han har rigtig god tid. Har han ikke pligt til at sørge for ny udlejning hurtigts muligt?
Det er en stor, uforholdsmæssig dyr lejlighed, så det bliver nok ikke det nemmeste at leje den ud, især mens der stadig er lyst om aftenen.
Er der noget jeg selv kan gøre (Ud over selv at annoncere)?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-07-09 13:34

kathy

umiddelbar efter udlejer har modtaget opsigelsen, skal han foranledige den udlejet igen, ved annoncering eller lignende foranstaltninger, dette er et krav ifølge gældende lejelovgivning, du skal højst betale for de tre måneder, med i denne periode skulle det vel være muligt for udlejer at finde en ny lejer, alt efter hvor lejemålet er beliggende, størrelse samt pris kan spille ind.

Men har du nerver til det så lad være med at betale for den sidste måned, og bed ham komme med dokumentation for han indsats for genudlejning.

Du har ligeledes pligt at fremvise lejligheden til intresserede lejer, men udlejer er forpligtet til at deltage, sammen med en eventuel lejer, dette skal foregå i din fritid, det vil sige at du ikke er forpligtet til i normal arbejdstid at fremvise.

mvh
per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-09 13:36

Ja, normal opsigelse er 3 måneder, så I har faktisk både givet Jer selv og udlejer gode kort på hånden ved at tilbyde betale den sidste "tomme" måned selv, idet nogle udlejere kan finde på at trække en halv eller hel måned mere til istandsættelse inden ny indflytter, hvis man har boet der til sidste øjeblik.

I må ikke annoncere selv, kun ved fremleje.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-07-09 13:53

I har givet to måneders opsigelse, så derfor går jeg ud fra, at I først flytter om to måneder??

Men hæfter under alle omstændigheder for 3 måneder.

Så har udlejer ret til 14 dage til at klargøre lejligheden til en ny lejer, ¨så umiddelbart kan det kun være 14 dage han kan leje den ud tidligere end den oprindelige 3 måneders opsigelsesperiode udløber.

Mh.t. selv at annoncere lejligheden til leje, det må du ikke, medmindre det er efter aftale med udlejeren.

Og han har pligt til at sørge for at forsøge at genudleje hurtigst muligt, medmindre han kan dokumentere, at lejligheden ikke mere skal udlejes fordi lejemålet skal nedlægges

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 04-07-09 13:55

Du kan intet gøre andet end at se glad ud.

Du kan ikke tvinge udlejer til noget som helst.

vic200

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-07-09 14:49

Citat
Er der noget jeg selv kan gøre (Ud over selv at annoncere)?

Du har kun ret til at annoncere, om fremleje, og efter hvad jeg opfatter det som, så snakker vi om en måned, ja go daw mand med et økseskaft,
du skal e.v.t bruge fra 1500 kr, til 5000 kr i annonce udgifter, + du skal have en gyldig leje kontrakt, med fremlejeren, for en måned, da udlejer ikke er forpligtiget til at godkende denne fremlejer fremover, ++ så kan du rende ind i andet stort problem, for.eks. den dag så der skal laves fraflytnings rapport, er det dig eller er det fremlejer der har ødelagt det og det, der for kræver det ret meget papir arbejde med fremlejer, inden vedkommende kan flytte ind, men så sandelig også når vedkommende skal
ud igen, for det er hele tiden dit ansvar, og det er dit indskud der snakkes om, hvor meget der bliver til rest, eller du vil få en ekstra regning stukket i hånden,
jeg håber for dig, at du har en indflytte rapport, med udlejers underskrift
på, vil du ikke lige svare på det, om du har eller ikke har.

Citat
umiddelbar efter udlejer har modtaget opsigelsen, skal han foranledige den udlejet igen, ved annoncering eller lignende foranstaltninger, dette er et krav ifølge gældende lejelovgivning,

ja-ja det er rigtig nok.
men en underskrift fra en ven -- kammerat eller anden, som udlejer kan sige, at han har udlejet lejligheden til, fra den dato , som nu din opsigelse gælder til, så skal han ikke stå med nogen kvittering i hånden fra et
dagblad eller ugeavis ,
du skulle hellere være agtpågivende, vedr, din fraflytnings rapport,
for her er e,v,t kroner og spare for dig, har selv været syns og skønsmand , og har selv tre lejligheder for udlejning pt,

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-09 16:16

Citat
men en underskrift fra en ven -- kammerat eller anden, som udlejer kan sige, at han har udlejet lejligheden til, fra den dato , som nu din opsigelse gælder til, så skal han ikke stå med nogen kvittering i hånden fra et
dagblad eller ugeavis

Som sædvanligt komplet uforståeligt pladder, hvad udlejeren gør efter f.eks 1. september hvor lejemålet er helt udløbet, med hvem og i hvilken avis er fraflyttende lejer totalt uvedkommende.

Evt. fremleje som kun blev nævnt i forbindelse med lejers egen annoncering udbygger Du også med en masse bavl.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-07-09 17:26

Citat
hvad udlejeren gør efter f.eks 1. september hvor lejemålet er helt udløbet

luffea du skal ikke blande din egen tanke gang med det jeg skriver, for så bliver det til øllebrød for dig og konfimere.
hvor står det luffea at det er 1september, det er da kun gæt værk fra din side af, luffea det er den måned som de ikke skal bo i lejligheden, de gerne vil spare, og ikke gerne skulle betale husleje for, bavle gøj luffea

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-09 17:36

Citat
Der er bare noget, der tyder på, at han har rigtig god tid. Har han ikke pligt til at sørge for ny udlejning hurtigts muligt?

Jo det har han, men hvornår opsagde du lejligheden ?

Citat
så det bliver nok ikke det nemmeste at leje den ud, især mens der stadig er lyst om aftenen.

?

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 200 point
Dato : 04-07-09 18:35

Hej Kathy

Du kan ikke gøre andet end at betale for den sidste måned. Du har 3 mdr. opsigelse og det har du selv skrevet under på i en lejekontrakt. Du kan ikke bare selv finde en lejer. Er du gode venner med udlejer kan du måske sige at du kan finde en ny lejer der er klar til at overtage lejemålet.
Lad være med at spille op, for så kan udlejer finde på mange sjove ting, hvis vedkommende vil og I ikke er på talefod.
Jeg har aldrig haft problemer med alle de lejere jeg har haft gennem tiden.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-09 19:27

Citat
du skal ikke blande din egen tanke gang med det jeg skriver

Du kan sgu hverken tænke eller skrive.

Og det med 1. september har intet med gæt at gøre, hvis Du for en gangs skyld læste tingene igennem inden Dine 10 tommelfingre rodede rundt i tastaturet ville Du se at jeg har skrevet "f.eks", der kunne jeg for den sags skyld have skrevet 31. februar da det KUN er et eksempel.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 05-07-09 16:21

Tusind tak for en masse gode indlæg.
For at sikre os, blev opsigelsen sendt anbefalet.
Og ja, jeg skrev en lang liste over fejl og mangler og dårligt vedligehold osv. Der kan han ikke røre os.
Vi har elastik i det nye lejemål og kan flytte ind midt i måneden og har derefter 14 dage til at gøre rent og plette den gamle lejlighed. Det var sådan vi overtog den, og det står i min mangelliste, at den kun var plettet.
Det med manglende lys er fordi, det var sådan vi blev snydt.
Vi så lejligheden om aftenen med dårlig belysning. Den er overmåde charmererende, men totalt nedslidt viser det sig i dagslys. Der er sparet på alt, tapet er skarret og plettet. Gulvet er ridset og malet hen over skidtet. Hvidevarene var så tarvelige, at vi selv skiftede dem ud (med udlejers akcept) Svamp på badeværelset. Løse stikkontakter, afskallet træværk. Underdimensionerede radiatorer. Jeg kunne blive ved.
Det der er problemet, er sådan som han før har opførst sig, når der var noget. Derfor forventer jeg ikke, at han vil røre en finger, så længe han har sit på det tørre. Og selv om det kun er en måned, er det immervæk 6.500 Kr. og dem kunne jeg da godt selv bruge.
Det er derfor jeg gerne vil være lidt på forkant med situationen.
Og som altid er der gode svar at hente på kandu.
Det jeg nu vil gøre, er at bruge hans e-mail fra hans hjemmeside (hvor der står at der ingen ledige lejligheder er). Og på en pæn måde gøre ham opmærksom på, at
Citat
umiddelbar efter udlejer har modtaget opsigelsen, skal han foranledige den udlejet igen, ved annoncering eller lignende foranstaltninger

Foreløbig tak for hjælpen.
Jeg vil gerne have lov til at holde spørgsmålet åbent lidt endnu.
mvh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-07-09 18:39

Hmm, den skulle stemples som uegnet til beboelse, måske hele ejendommen hvis de andre lejligheder er magen til.

Tag røven på ham hvis han vil overtage hvidevarerne, medmindre I selv har købt dem billigt brugt.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 05-07-09 19:57

De 2 andre i denne ejendom (han har mange) har også problemer. Især den unge pige i kælderen - hun har ikke pondus til at slå igennem - så der har vi nogle gange 'rottet os sammen'.
I daglig tale kalder vi ham Låsby.
Jeg er også stærkt fristet, men i det lange løb tror jeg, at det er bedre at holde egen sti ren. Hvidevarene er brugte, men meget bedre end det der var. Vi vidste vi ville væk igen.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 06-07-09 18:42

Juhu
Det kan være jeg har taget sorgerne på foskud.
Selv om han ikke har annonceret, kommer der en og kigger imorgen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-09 03:03

Han har nok en venteliste.....

Jeg har et par gange lejet værelser hvor jeg ved første kig fik en fornemmelse af en halvtosset udlejer, selv om han var flink nok.....og et værelse der var pænt, men noget lort alligevel.
Efter et par måneder kommer udlejers sande natur frem og man gider ikke selv male på noget gammelt lort.
Trods mistanken var man desperat og lejede værelset alligevel, det er sådanne udlejere der trods et dårligt rygte alligevel får lejet ud.

Og kald ham bare Låsby, han vil så være alene om navnet idet den "originale" Låsby Svendsen døde naturligt i sidste måned, mens ENDNU en sag kørte mod ham.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 07-07-09 08:45

Det er rigtigt LuffeA
Og så er der den dårlige samvittighed. Dels håber jeg på at komme af med skidtet hurtigts muligt og samtidig har jeg dårlig samvittighed over, at lokke en ny i fælden.
+ selvfølgelig at pigen, der bor i kælderen har fået folkeregisteradresse hos os, fordi hun gerne må bo der ifølge udlejer, men altså ikke med egen adresse!!!
Hun skal nu ud og finde et nyt arrangement.

Godkendelse af svar
Fra : kathy

Dato : 16-07-09 18:59

Tak for svaret hawaii7.
Vi kommer simpelthen bare til at betale for den sidste måned.
Og tak til alle andre for gode indlæg og sympati.
Han vil kun annoncere på boligportalen og har disponeret over den sidste måned, samt sat huslejen op. Den kommer vi ikke af med før tiden.
Det positive er, at om ikke så længe er vi væk fra det horrible sted.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 31-08-09 21:01

Låsby Svendsen er ikke død.
Jeg åbner en ny tråd og har så meget brug for hjælp.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-08-09 21:09

I så fald er han da steget op fra graven

Men den sidste svindler er ikke født endnu.