/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bolde i haven
Fra : jj37
Vist : 5726 gange
120 point
Dato : 03-07-09 18:34

Til Ret og Råd:

Vores to drenge spiller indimellem fodbold i haven.

Det hænder at en bold lander i naboens have - men denne nabo nægter at lade os hente bolden - og beholder den selv.

Det er desværre sket flere gange - hvilket vores drenge jo bliver ked af.

Kan vi gøre noget? Må naboen virkelig beholde bolden?

Mange tak for svar.

J. Jørgensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-09 18:37

Citat
Kan vi gøre noget?

Ja da - hegn jeres have ind

Citat
Må naboen virkelig beholde bolden?

Nej det må han ikke - men I må heller ikke rende rundt på hans grundstykke.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-09 18:49

Har du selv ringet på naboens dør og bedt om at få bolden igen ?

Nu skriver du ikke hvordan, der er i skel til naboen, men hvis dine drenge er "gået" igennem hækken flere gange ... så kan jeg da godt forstå, at naboen bliver sur.

Men jeg synes, at du selv skal kontakte din nabo og få en snak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-09 19:15

Ak ja, sure naboer.

Første gang han beder om en tjeneste....zero !!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-09 19:17

Næ, beholde bolden må han sådan set ikke når I er de retsmæssige ejere af bolden, men på den anden side, hvad vil du egentlig gøre ved det

Der er sådan set ikke ret meget at stille op, for jeg tror ikke på du få politiet til at gøre noget ved sådan en sag

En anden ting er, at naboen er i sin fulde ret til at blive sur når dine drenge sparker bolden ind til ham, for selv om de sikkert ikke gør det med vilje, så må man altså ikke sparke/kaste noget som helst ind på sin nabos grund/have....det er krænkelse af ejendomsretten hvis det skal være helt rigtigt...selv om en vildfaren bold er i bagatelklassen

Så hvad kan du gøre....ikke andet end at sikre det ikke sker igen...eller køb et ordentligt lager bolde hjem, og vær forberedt på en fortsat utilfreds nabo

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-09 19:45

Nabostridigheder har fanden skabt.

Har du mulighed for at "flytte et mål" el. lign., så bolden ikke så nemt ryger ind i nabohaven, eller på anden måde gøre noget der viser din nabo at du tager hans problem alvorligt (fx at ungerne ikke høvler lige gennem hækken hver gang de har sparket bolden ind til naboen), har du sikkert en bedre mulighed for at tale fornuftigt med ham (det er vel en ham, ik'?).

Så hvis han kan kaste bolden tilbage, eller du går ind og beder om den, det er lidt sværere at sige nej til en voksen end til et barn, kunne det måske være en løsning. Hvis I er på talefod i øvrigt kan mange ting ofte klares bedst og hyggeligst med en øl eller to ved havebordet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-09 19:51

Lad dem spille i "stuen" - så går det da ikke udover naboens ting.....

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-07-09 20:00

Jeg sidder og ryster af skræk på dine vegne, for at der ikke skal lyde et klire lyd fra et smadret vindue, eller en rose der knækker,

jeg har et super råd som du kan bruge mod en nabo der kun ser sig selv,
og hvor rådet ikke er farlig på nogen som helst måder, men i løbet af max fire dage, så vil han sætte et skilt op, ude ved vejen (( hus kan købes))
jeg vil ikke skrive rådet op her,(( men gør det i din skriv box)) for hvis nogen, skulle føle trang til at gå rundt og gøre det ved alle, og du skal heller ikke fortælle drengene tippet. for så kan de finde på og tage tippet med ind i klasseværrelset, for at få fri for skole, men det er sq effektivt, med 101% garanti
man skulle tro, siden han beholder boldene, at han var formand for en bold
klub, der ikke selv har råd til at købe deres bolde, han må ikke have det godt med sig selv,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-07-09 20:19

Citat
så vil han sætte et skilt op, ude ved vejen (( hus kan købes))

Kan du ikke skrive det råd til DIN nabo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-09 20:21

Tror du, at han har naboer ????

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-07-09 20:34

det er så effektiv så jeg tør ikke skrive det op her på grund af næve nyttige

hugorme, men er parrat og give rådet til jeres skriv box, hvis i vil have det,

for ellers bliver tippet hvor det er pt. det er biligt men godt også mod naboer som ikke forstår at vi skal være her alle sammen, også for en skie bold skyld,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-07-09 20:52

Citat
Nabostridigheder har fanden skabt

Det er det, der bliver brugt, pt flest Advokat kroner på i dagens DANMARK.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 03-07-09 21:04

Trist når naboer ikke kan enes.

Min nabo slår ikke altid græs eller brænder haveaffald af på tidspunkter, som passer mig.

Naboen har sikkert de samme tanker om mig, men vi skal jo være der.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 03-07-09 21:07

jeres skriv box

Hvad menes der med det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-09 21:16

k1975

"jeres skriv box" så mener vic2000 om han må sende et privat indlæg til dig, som kun du kan læse.

Du får således et "godt råd" som andre brugere ikke kan se/læse.

Men pas lidt på med "gode" råd fra vic2000, han har malerhjerne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-09 21:19

jj37

Citat
Kan vi gøre noget?

Hvad har du selv gjort ? Jeg mener dig og ikke drengene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-09 21:30

vic2000

Du behøver vist ikke grove metoder for at jage Dine naboer væk, bare gør som Du gør herinde

Kommentar
Fra : jj37

Dato : 03-07-09 21:37

Tak for de velmenende indlæg.

Og ja, vores grund ER hegnet ind, men en bold kan jo ryge over...

Jeg er mest interesseret i det rent juridiske i sagen - og i sidste ende kan en politianmeldelse jo blive aktuel - omend det er lidt meget ude af proportioner.

Men hvad skal man ellers gøre.

Naboen er ikke til at tale med - og indrømmer selv at han smider boldene ud.

Er der nogen der ved hvad juridiske muligheder, man kan ty til? Eller i øvrigt har et godt forslag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-09 21:45

Uden at Du ..... i første omgang..... får kendskab til det kan Dine drenge faktisk skade naboen, ikke direkte da de jo bare er kede af det, men de har andre kammerater og snakken kommer til at gå blandt ungerne, hvoraf nogen af dem kan begynde at chikanere Din nabo direkte.

Børn kan være ualmindelig hårde og det kan udvikle sig hurtigt

Naben har heller ikke automatisk ret til det der lander på hans grund, hvad ville han f.eks gøre hvis en fulld bilist kørt igennem hans hæk....beholde bilen ??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-09 21:53

Nu er jeg tilfældigvis jurist, og en af de første ting man lærer på jurastudiet, selv om det ikke står i nogen lov, er at besiddelse er 9/10dele af ejendomsretten. Dertil kommer, at det er ikke nok at have ret, man skal også få ret.

Min klare fornemmelse er, at du aldrig vil få politiet til at gøre noget, de har jo ikke tid til andet end de groveste forbrydelser, og din nabos brøde er højst "ulovlig omgang med hittegods"og så kan han jo bare en gang imellem aflevere boldene på politistationen, domstole vil koste mere, både i penge, men især i tid og ærgrelse, end 100-vis af bolde, så din eneste realistiske mulighed er at blive enig med naboen.

Det er så der DIN indsats bliver nødvendig, hvis du vil finde en løsning!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-07-09 22:13

Citat
Naboen er ikke til at tale med - og indrømmer selv at han smider boldene ud

Det er en and, han lukker ud, uden og kende stodderen, så kan og vil jeg ikke tro på det, dem gemmer han i garagen, så han kan sige til politiet,
her skal i bare se hvor slemme, og uartige, og hvad han ellers kan få sig selv til at lukke ud, fordi han tror han har ret,
men inden, du begynder med at bruge penge, på advokater, som vil suge en sådan sag til sig, for her er børn indblandet, så det vil give kasse,
smut forbi politiet og fortælle dem at de må se og komme i omdrejninger,
true dem med pressen som står og gerne vil køre en artikel. vedr, dårlig naboskab, fordi politiet ikke lever op, til det de skal tage sig af,

en anden ting for dit vekommende, prøv og ring dit forsikringsselskab,
og forhør om din retshjælp forsikring dækker e,v,t advokat hjælp,

kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 03-07-09 22:54

Citat
Det er så der DIN indsats bliver nødvendig, hvis du vil finde en løsning

Frem med plastik spanden i hækken, som jeg gav dig fiffet på,

det kan max koste dig 100 kr, og så er han på vej væk, af sig selv,

så behøver du ikke. og skulle snakke med ham, og nu skriver vagnr, jo også at politiet er nogle sløve bannaner, og kun tænker i vold, for det er
der de for den største opmærksomhed,

Kommentar
Fra : prio

Dato : 03-07-09 23:21

Frem for at spekulere over, hvordan man generer naboen så meget, at han må forlade sit hjem - på grund af et par bolde - skulle man måske hellere tænke på at genoprette det gode naboskab.
Det er sjældent, at der kun er fejl på den ene side.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-07-09 23:26

Selvtægt er ikke lovligt.

Citat
Frem med plastik spanden i hækken, som jeg gav dig fiffet på,

det kan max koste dig 100 kr, og så er han på vej væk, af sig selv,

Desuden har naboen ret til at blive sur, det er jo ikke meningen, at "hans" have skal involveres i naboens fodboldspil.

jj37

Hvordan har du tidligere prøvet at få bolden retur ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-09 00:04

Det er da også for dårligt, at naboen bliver sur bare fordi du ikke har råd til at købe en grund der er stor nok til fodboldspil.
I øvrigt bør alle naboer stille deres have til rådighed for bolde og andre flyvende genstande.

Jeg håber sandelig, at du bliver sur når han køber sig et 300 watt musikanlæg.

Endelig kunne naboen da bare, følge boldspillerne hen til et sted, med mere plads.

Naboer er noget fa......... har skabt - undtagen mine, som lige hiver et par pils op af lommen.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-07-09 08:14

Citat
Hvordan har du tidligere prøvet at få bolden retur ????

fra Ans

Ans det lader til, du sidder/står og skriver om noget helt tilfældigt, efter

eget godt befinende,

LÆS TRÅDEN ANS !!! SÅ SER DU HVAD DER ER PRØVET, FRA

SPØRGSMÅLSTILLER,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-09 08:35

Citat
LÆS TRÅDEN

Så ser DU - at du er helt malplaceret her på Kandu

Egentlig ville jeg have foreslået Facebook - men da du vel ikke kan skabe venner er det spild af tid....

Så prøv med messenger eller skype - der dukker nok nogle kinesere op du kan bilde "lidt" ind...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-07-09 08:43

Et godt naboskab betyder uendelig meget.... jeg ville strække mig langt for at bevarer det

Ergo, hvis jeg var dig, ville jeg ikke lade drengene spille bold i haven, når de mere end en gang har fået den ind i naboens have

Skolerne har boldbaner brug dog dem, og lad drengene lege med noget andet, f.eks trampolin, vikingespil, dart, kroket

Jeg selv har da også haft vildfarende nabobolde i haven,og jeg bryder mig da heller ikke om det.

Det er okay, hvis de ringer på og spørger om de må hente den, (det skal ikke ske for ofte) men kommer de bare selv ind i haven, bliver jeg mopset, det er ikke altid jeg har lyst til fremmede børn i min have,og husker de at lukke lågen så hunden ikke går ud, vader de ind i mine blomster, passer de på hvis jeg har malet osv

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 04-07-09 09:17

Citat
og husker de at lukke lågen så hunden ikke går ud, vader de ind i mine blomster, passer de på hvis jeg har malet osv

fra nordsted

Jeg mente, da ellers, efter dine egne udtagelser, at det var, en Offentlig

ZOO Have du var i besiddelse af, incl, alle hunde/katte og flyv fugle racer,

og en enkelt Ged, indenfor hegnet når der er fodre tid,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-09 11:35

Jeg har læst tråden, men det fremgår jo ikke om drengene er gået gennem hækken, bare vadet ind i haven eller høfligt ringet på døren for at få bolden tilbage.

Desuden er det jj37, der har ansvaret for, at naboen ikke generes af drengenes boldspil.

Politianmeldelse !!!! hvis de skulle få tid til at hente en bold, så kunne det jo være at politiet forbød drengene at spille fodbold.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-09 13:49

Hvis den lokale Skriver-Børge endelig gav sig tid ville han både beordre naboen til at aflevere boldene samt pålægge( ikke forbyde) Jer at skrue lidt ned for aktiviteterne.

Men noget kunne tyde på at han er ved at opbygge et anstrengt forhold til sine naboer, hvis nogle bolde fra øst får ham op at køre kan nedfaldne æbler fra vest fremskynde en eksplosion.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 07-07-09 21:48

Jeg tror ikke det er selve bolden, naboen har et problem med...

Jeg har selv haft en nabo, hvor der blev spillet fodbold i stor stil, magen til pisse irreterende møg skal man lede længe efter.

Forstil Jer at forsøge at sidde i Jeres egen have, og prøve at nyde det og slappe lidt af.
Inde fra naboen lyder råben, hylen, sparken til bolde ( ja, det larmer faktisk meget når man sidder i haven ved siden af) og hele tiden risikoen for en bold kommer hamrende gennem din have. Med lidt held rammer den ikke dig, kaffebordet, dine børn eller noget andet du prøver at passe på i din have.
Og man VED at 2 min. pagefter står naboknægtene og vil hente deres bolde.
Altså ingen privatliv, du er hele tiden i tvivl om der pludselig står en eller anden i din have, som mener de er i deres gode ret til at møde op, mens konen ligger og soler sig, for at (glo på hende) og hente bolden.
Og det er jo ikke kun een gang den uge. Næ når der spilles gik de til den. Bolden kom flere gange om dagen farende og hver gang blev vi forstyrret i vor egen have.

Prøv at sætte Jer i naboens sted, og tænk over hvad I ville sige hvis Jeres have blev udsat for larm, viltfarende bolde og uinviteret besøg i tide og utide.

Hav lidt respekt for naboen og find et sted at spille, hvor det ikke går ud over ham.
Det er faktisk ikke ham der er grov, det er Jer !!!!

Gasmanden2

Kommentar
Fra : jj37

Dato : 09-07-09 14:53

Tjah, svært at se hvordan man kommer videre.

Naboen er VIRKELIG ikke til at tale med - men det strider jo mod ens retsfølelse at mine børns bolde (herunder dyre læderbolde) blot beholdes.

Det ender nok med en politianmeldelse - omend det er helt ude i hampen at det skulle være nødvendigt.

Andre gode forslag?

Er helt enig i at man skal strække sig langt for at bevare et godt naboskab - men "the point of no return" er nok for længst overskredet.

Sidste gang en bold røg over (og nej, det sker ikke ret tit) talte jeg med min nabo gennem hegnet. Vi kunne begge to stå og se på at bolden lå i min nabos have - men han sagde blot at han nok ville smide den til storskrald! Så han indrømmer i hvert fald at han indkasserer boldene.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-09 15:19

Helt enig med Gasmanden2

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-07-09 15:33

Nu bor jeg i tæt byggeri men min nabos børn spillede tennis på en græsplæne lige uden for døren.

Bolden ryger ind i min have og har 1 gang lavet hul i taget på min overdækkede terresse. Efter at have hentet bolden i min have 2 gange på en eftermiddag, så inviterede jeg ungerne på saftevand. Derefter viste jeg dem hullet i taget. Så gav jeg dem en is og så regnede vi på hvor mange is man kunne få for det det kostede at skifte pladen, incl. arbejdsløn.

De spiller ikke bold mere uden for dørene og de hilser altid pænt. Og lige nu passer jeg deres hus, de er på ferie. Og de passer vores. Så noget godt kan der komme ud af det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-09 15:36

Jeg er også fuldstændig enig med Gasmanden2.Prøvede det selv for nogle år siden,med tennisbolde.
Det var næsten livsfarlig at opholde sig i egen have.Heldigvis er de flyttet forlængst.
Hvad med lidt opdragelse af ungerne.Det er nok der det kniber.
Citat
Det ender nok med en politianmeldelse

Kunne tyde på du ikke selv er i besiddelse af stor dømmekraft.Mon ikke betjentene vil få et billig grin.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 09-07-09 15:39

Hvem skal politianmmelde hvem? Dig jj37 eller naboen?
Det får du intet ud af, andet end en politimand, der er ved at dø af grin over så latterlig en anmeldelse. De har da andre og vigtigere ting at tage sig til....

Jeg giver både Nordsted1 og gasmanden2 fuldstændig ret.

De må finde et andet sted at spille bold -så undgår I også stridigheder. Jeg ville selv blive frygtelig sur, hvis det gentog sig flere gange, at der røg bolde ind i min have med fare for at smadre kopper og tallerkener eller for at få den i hovedet. Der kunne jo også være små børn på besøg.
Dét ville jeg ikke finde mig i!

Så jeg tror ikke der er så meget at gøre end at gå på kompromis: Dine børn spiller ikke fodbold i haven - til gengæld skal I have alle jeres bolde tilbage. Din nabo bliver helt sikkert glad, og naboskabet genoprettes.

Pøj pøj med naboen og dine drenge, der sikkert godt kan finde en fodboldbane, hvor de ikke skal tage hensyn til en gnaven nabo.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-09 15:39

jj37...Se på det på den måde, at det er dine børn som begår den "kriminelle" handling. det er åbenbart ikke et engangstilfælde, så naboen, som den gode borger han er, forsøger at standse de uretmæssige og ulovlige angreb på hans have, ved at destruere værktøjet, som dine børn bruger til at terrorisere ham med.

Hvis politiet bliver indblandet tror jeg, at de vil starte ved handlingens begyndelse - boldens indtrængen på fremmed territorium, og ikke ved dens afslutning, med en besked om at dine børn ikke fremover må skyde bolde ind i naboens have. Kan de / du ikke finde ud af det, må de finde at andet sted at spille fodbold eller helt lade være. Det burde du som deres åndelige vejleder forlængst have belært dine unger om.

Hvornår er noget for meget...1 gang.....5 gange.... 100 gange. Det er fandme ok at han forsøger at stoppe det på den måde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-09 15:57

Citat
Det er en and, han lukker ud, uden og kende stodderen, så kan og vil jeg ikke tro på det, dem gemmer han i garagen, så han kan sige til politiet,
her skal i bare se hvor slemme, og uartige, og hvad han ellers kan få sig selv til at lukke ud, fordi han tror han har ret,
men inden, du begynder med at bruge penge, på advokater, som vil suge en sådan sag til sig, for her er børn indblandet, så det vil give kasse,
smut forbi politiet og fortælle dem at de må se og komme i omdrejninger,
true dem med pressen som står og gerne vil køre en artikel. vedr, dårlig naboskab, fordi politiet ikke lever op, til det de skal tage sig af,

en anden ting for dit vekommende, prøv og ring dit forsikringsselskab,
og forhør om din retshjælp forsikring dækker e,v,t advokat hjælp,

Hvad med EU-domstolen - Menneskerettigheder - FN.

Nu slår vi sgu store brød op.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-09 16:15

Mosebaek....vic2000 har råd mellem ørerne LOOOOL

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-07-09 16:38

Citat
Mosebaek....vic2000 har råd mellem ørerne LOOOOL

Klumme, du mener forhåbentlig "er rådden mellem ørene"...

- hans "gode råd" er en pest...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-07-09 17:19

stouenberg....Lyt og lær Der er skam noget som hedder råd, som ikke er det samme som et godt råd, selv om det staves ens. Det udtales nærmest som i ordet røget....men ellers har du da ret. Intet dette menneskelige misfoster lukker ud, er 2 potter pis værd.

Må jeg henvise til denne tråd http://www.kandu.dk/spg137844.aspx hvor idioten blev fornærmet og BL mig LOOOL At blive BL af ham er en stor ros, for så ved man at man ramte rigtigt

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 10-07-09 12:45

Nu ved jeg ikke hvad jj37s definition på "det sker ikke ret tit" er? Men hvad er det for en verden vi lever i, hvor folk klejner ud over at en bold ryger over hækken en gang imellem, og reagere på den måde!? Men Ok, hvis det sker flere gange om ugen/måneden, kan jeg da godt se problemet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-07-09 15:28

Citat
hvis det sker flere gange om ugen/måneden, kan jeg da godt se problemet.
Det er nemlig lige det....Hvornår er nok nok???? Selvfølgelig er det hysteri, hvis det er sket en gang eller 2, men noget kunne tyde på at det er mere end dette.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-09 15:52

Får du først "mængderabat" hos Select - så er det på tide at skifte boldbane

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-09-09 07:15

Hvad har i fundet ud af?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-09-09 12:30

- de er løbet tør for bolde...