/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må de det?
Fra : Tkryhlmann
Vist : 722 gange
200 point
Dato : 02-07-09 21:55

Hej alle.

Jeg har en gammel arbejdsgiver hvor jeg havde en del sygedage. Nu har jeg fundet mig et nyt arbejde og hører så fra min at min gamle arbejdsgiver har skrevet en mail til min nye chef hvor hun fortæller jeg har haft en masse sygedage hos dem. Må hun godt det enlig? Eller er der en måde jeg kan gøre livet surt for hende?

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 02-07-09 22:05

Nej, din tidligere arbejdsgiver har tavshedspligt om sådanne forhold, og desuden er det moralsk forkert. Hun gør det næppe fordi hun har gode hensigter overfor din kommende arbejdsgiver, men derimod fordi hun vil gøre livet surt for dig.

I første omgang ville jeg gå til min fagforening. Hvis du ikke er medlem af en, kan du overveje en advokatsag. Men det sidste vil jeg ikke anbefale, da det dels er dyrt, dels ikke vil give resultat.

Held og lykke i dit nye arbejde!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-07-09 22:07

Ved du om din nye bos. ikke har tidligere forespurt omkring din person,

du skal sq have ren mel i posen, inden du begynder og skyde med sten,

ellers kan du få ballade, og få en nedtur som vil koste sved, også fremover

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 02-07-09 22:13

Det har han med garanti ikke, men han er heldigvis ligeglad og er da glad for at han fortæller mig det. Jeg tropper op ude ved hende imorgen og ser hvordan hun ser ud i hovedet også hører jeg lige min fagforening. Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-09 22:14

Den tidligere arbejdsgiver må godt oplyse om sygdomsfravær

Citat
I forbindelse med en ansættelse har arbejdsgiveren kun ret til at få oplysninger om tidligere sygedage, hvis de skyldes sygdom, som må formodes fremover at ville kunne give anledning til et stort sygefravær.

http://www.kvalidoc.dk/lov_og_ret/emner/helbredsoplysninger_til_arbejdsgivere.htm

Men det må ikke være grund til fyring

http://www.hk.dk/stat/hk_statbladet/artikel_arkiv/juni_2008/sygefravaer_maa_ikke_staa_i_vejen_for_nyt_job

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-09 22:19

Jeg ville gå lidt stille med geden,i dit sted.Hvis du får et godt arbejdsforhold i dit nye job,er det da bedøvende ligegyldig,hvad din forrige arbejdsgiver foretager sig.Sålænge det vel at mærke,ikke kommer ind under straffeloven.Det er jo bare fnidder/fnadder.
Endelig skal man jo også lige betænke,at jobsene jo ikke ligefrem hænger på træer,i disse tider.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-09 22:23

Citat
Den tidligere arbejdsgiver må godt oplyse om sygdomsfravær

Men vel ikke uopfordret....................hvis det er tilfældet.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-07-09 22:24

Citat
Jeg tropper op ude ved hende imorgen og ser hvordan hun ser ud i hovedet også hører

Det vil jeg sq råde dig til at lade være med, for så har du tabt på forhånd,

og får din nye bos det at vide, så kunne der nem hænge en skrup af seddel på ryggen af dig, og hvad vil du så gøre, så har du to mod en,
det er dit valg,

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 02-07-09 22:29

Nej skrev det også lidt i vrede. Hun er bare sådan en slange jeg godt lige kunne tænke mig at binde knude på =) Men ja lader det bare ligge, nu hvor det alligvel ikke har hjulpet at hun gjorde det.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-07-09 22:43

det var et fornuftigt valg, som du ikke vil komme til at fortryde senere,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-07-09 22:53

Citat
Men vel ikke uopfordret....................hvis det er tilfældet.

fra eyvind,

lige så meget det behager Eyvind, men er der en fornuftig bos i nyt sted,

så har han oså to blak knapper,

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-09 23:02

Citat
så har han oså to blak knapper,

Får vi dusør,for at gætte hvad du mener?
Er det en slags hemmelig kode,som kun de indviede forstår?

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-07-09 23:35

JA så pyt da Mosebaek, men du ved det godt din hugorm,

afvisning af mail.
afvisning fra ny bos, mod rygte ude fra, og gøre som det passer vedkommende bedst,

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-07-09 05:53

Der står vel ingen steder at hun ikke må.
Selvfølgelig advarer man hinanden omkring visse personer, sygefravær m.m.
Før da jeg havde en del udlejningsejendomme og fik en ansøgning fra nogle mennesker, fik jeg altid opsnusk hvor du bor eller havde boet. Derefter kontakter man udlejeren og i flere tilfælde fik meget at vide, så disse ansøgninger blev frasoteret. Det viste sig at nogle var blevet smidt ud af deres lejemål og manglede så noget andet bat bo i. Jungletrommerne går hurtig i Danmark, det skal du regne med.
Lad være med at forsøge at gøre noget ved det. Det kan ikke betale sig. Det bliver kun værst for dig selv.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-09 09:33

Hun må gerne men det er umoralsk, og bunder måske i PMS.
Er der andre på vej væk fra den anstalt

Noget som man også selv skal passe på er at skrive sådanne oplevelser på f.eks Facebook, nuværende og kommende arbejdsgivere tjekker i vid udstrækning derinde hvad der f.eks har kostet skideballer til politifolk.

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 03-07-09 11:08

At troppe op personligt ved tidl. arbejdsgiver er nok ikke en god ide. Hvis det ikke har fået konsekvenser for dig, og din fremtidige arbejdsgiver endda har fortalt dig om henvendelsen, så prøv at glæd dig over, at det er din tidligere arbejdsgiver der ligner en idiot nu

Du kan jo evt. lade en bemækning falde til hende om, at du har fået nyt arbejde, og at du er orienteret om, at hun uopfordret har videregivet fortrolige oplysninger om dig, hvorfor så meget desto mindre du glæder dig over ikke at skulle arbejde med hende igen. Andres glæde og ligegyldighed, er det værste der kan ske for den slags mennesker.

P.s. husk nu at give point (ikke nødvendigvis til mig, men til den som har besvarety dit spørgsmål bedst.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-09 11:25

metalfausts "pæne" brev er et godt forslag da ironi sommetider gør folk helt paf.

Har hun langt til papirkurven ?

Men gør ikke noget før Du har fået feriekort m.m.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 03-07-09 12:14

Din tidl. arbejdsgiver må godt orientere om fravær mm. men KUN hvis din nuværende arbejdsgiver har spurgt omkring det. Hun må sgu ikke uden videre kontakte din nuværende arbejdsgiver!

Det kan jo betragtes som direkte chikane, hvis det forholder sig sådan, at din tidl. arbejdsgiver selv har henvendt sig til din nuværende. Det er ondskabsfuldt!!

Men ofte er der en årsag til megen sygdom på arbejdspladserne - det er der bare ingen, der tænker på. Hvis man er ansat under en heks, der forlanger alt for meget af én, er det da klart, at man får "ondt" alle vegne - mest på sjælen.

Jeg synes, at du skal forklare din nuværende arbejdsgiver om de forhold, du evt. har været ansat under, såfremt arbejdsforholdene har været årsag til dit fravær. Uanset hvad.... så er det altid godt at have rene linjer fra starten af.

Held og lykke med dig!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-07-09 12:49

Citat
JA så pyt da Mosebaek, men du ved det godt din hugorm,

Ja,ind i mellem bliver man jo nødt til at læse "mellem linjerne".

Mosebaek.