/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Skat af havearbejde?
Fra : l.Wils
Vist : 2544 gange
100 point
Dato : 01-07-09 17:09

Jeg har fået et ikke særlig indbringende job som havepasser hos nogle pensionister 100-i timen det kan beløbe sig til ca. 6-8000 kr. om året. Hvordan skal jeg opgøre de penge på selvangivelsen? og kan jeg få et kørselsfradrag da der er ca. 20 km hver vej.
det er ikke mange penge, men de stakler sidder i kørestol og enkelte har ikke engang mulighed for at komme i haven ved egen hjælp så det er og så en slags social hjælpetjeneste.
jeg er førtidspensionist og vil gerne betale min skat med glæde, men der er jo ikke meget at være ærlig skatteborger med.
på forhånd tak LW

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 01-07-09 17:14

Du skal opgive det som "anden indkomst" på din selvangivelse. mener det er rubrik nummer 15 (eller det vat det engang)... Du kommer til at betale fuld skat af beløbet!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-07-09 17:23

Du kan ikke fratrække noget for kørsel, da der kun er 20 km hver vej.
Du skal opgive det som B-indtægt og bliver så beskattet af beløbet.

Gør som de fleste andre der laver havearbejde for pensionister m.m., de opgiver ikke noget som helst, da man selvfølgelig ikke fårnoget for det. Det er første gang jeg hører om en dansker der er så ærlig som dig.

hawaii7

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 01-07-09 17:28

til hawai7 der var jo også et, men!

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 01-07-09 17:33

Jeg glemte også at spørge om, der skal skrives en regning med betalt og modtaget på

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 01-07-09 17:48

Du kan godt trække befordring fra, da du har 40 km pr dag. De første 24 skal trækeks fra, og så kan du skrive 16 km på pr dag. Det giver ca 30 kr pr dag du kan skrive på.

Jeg ville nu heller ikke angive det, for egentlig så burde du vel skrive en regning, så du kan dokumentere din indtægt eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-09 18:11

Begge parter er glade for ordningen, så glem det.

Og Du kan alligevel deltage i kritikken af Stein Bagger, Riskjær m.fl. der har bedraget for milliarder.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-07-09 19:57

hvis du skrriver en regning, slipper du ikke for at betale skat. men jeg ville nu glemme alt om skattefar i din situation. så små beløb er vist ikke noget man kommer i fæmgsel for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-09 20:34

Som førtidspensionist har Du sikkert også måttet kæmpe for at få den sidste retmæssige krone ind på kontoen
Det var noget andet hvis Du var på dagpenge, efterlønner eller bistand, der kan folk ikke tjene en øre uden at stå til skideballe.

Du kan hos den lokale bogpusher købe en blok med Dags Dato kvitteringer så begge parter har lidt tjek på det.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-09 08:14

Hej

Jeg vil ikke forholde mig til den ulovlige version, idet det som sagt er ulovligt.

Da du skriver du vil betale din skat med glæde, så får du min opfattelse her:

Hvis du kommer over kr. 50.000 om året i omsætning, så skal du momsregistreres - men det lyder det til du aldrig gør.

Du kan således ikke få et CVR nummer (virksomhedernes svar på CPR nummer).

Med hensyn til skat - der er der ikke nogen bundgrænse, dvs. tjener man blot kr. 1 ved at arbejde for andre, så skal man skrive det på selvangivelsen.

Jeg vil anbefale du kontakter SKAT og fortæller du er selvstændig, så du kan få den udvidede selvangivelse, hvor der er rubrik for firmaoverskud m.m.

Med hensyn til kørsel, så er jeg uenig med alle ovenstående. De regler de beskriver, gælder for lønmodtagere - for kørsel imellem hjem og fast arbejdsplads.

Du derimod, er selvstændig med forskellige kunder (muligvis beliggende i samme område) og så kan du skrive et kørselsregnskab for alle kørte kilometer og gange med kr. 3,56 (for de første 20.000 km pr. år, men det kommer du jo ikke over) - satsen stiger hvert år.

Eksempel:

Indkomst i 2009 - kr. 8.000
Kørt 25 gange a 40 KM = 1.000 KM gange kr. 3,56 = kr. 3.560
Årets overskud udgør således kr. 6.440 som skrives på den udvidede selvangivelse punkt 111.

Der er lidt flere punkter som skal udfyldes, men du starter med at sætte kryds i "omsætning under kr. 300.000" så skal du næsten ikke udfylde flere felter - og dem der skal udfyldes, de giver sig selv.

Du skal iøvrigt også overholde "fakturakravet", dvs. skrive nummererede kvitteringer hver gang, køb f.eks. en regningsblok (med fortrykte numre) i den nærmeste boghandel, med gennemslag. Hvor du ALDRIG fjerner gennemslaget fra blokken, således at du har en fortløbende og ubrudt dokumentation for din omsætning.

God fornøjelse med dit firma, altid dejligt at tjene penge medens man dyrker motion

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk
www.fidus.dk

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 02-07-09 08:18

Hej

Mine fingre smuttede på min regnemaskine, i mit eksempel er der selvfølgelig kun et firmaoverskud på kr. 4.440.

Husk også at skrive kørselsregnskab hvis du skal ud og købe ny haveredskaber, samt gem boner på køb af haveredskaber, arbejdshandsker m.m. idet der også er skattefradrag for disse udgifter (men du må ikke bruge det privat).

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 02-07-09 18:44

Tak for svaret Leo.pedersen. Det er da et svar der vil noget. Jeg syntes at det er ret besværligt med at udskrive regninger på 25 kr og hvad så med de ca 600 kr jeg allerede har brugt til værktøj? som der ikke er gemt kviteringer på( småting ja). og førtidspention og selvstændig ervervsdrivende det hamonere ikke rigtig, så jeg tror at jeg lader komunen ordne det med hjemmehjælp og havepasning for dem der sidder i kørestol. ergeligt for dem.

LW

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-07-09 00:09

De 600 kr du allerede har brugt til værktøj kan du godt fradrage som udgift. Det er nemlig ikke sådan at der skal ekstern dokumentation for alt - det må bare meget meget kraftigt tilrådes.

Nu har jeg dig lidt mistænkt for at skrie indlægget og det med "vil gerne betale min skat med glæde," for at få lejlighed til at komme med en lidt politisk holdning om at det sgu er besværligt at være borger.

Så tillad mig at fortsætte med at være lidt politisk: Ja - som selvstændig gennem de sidste 15 år må jeg give dig ret. Men hvordan ville samfundet se ud hvis der var for mange der sagde 'det der gider jeg, men det der gider jeg ikke'.

Tilrettelæg bare dit liv og dine aktiviteter ud fra hvad du synes er bedst og tag så samfundsbyrderne (fx selvangivelsen) som den kommer.

Du antyder lidt at du allerede HAR anskaffet dig værktøj for 600 kr og endnu ikke haft en indtægt der matcher. Det er ikke rigtigt, vel? Du kunne jo vælge at 'glemme' de 600 men også de 900 kr du har haft i indtægt, og så fortsætte lovlydigt derfra hvor du er nu.

Ærlig talt - det Leo.pedersen foreslår lyder da ikke besværligt. Du tar ud og laver 15 minutters arbejde (sagde du ikke 100 i timen?), så drikker du kaffe med kunden i en halv time og skriver ham en regning med en kuglepen. Når du kommer hjem sætter du din egen kopi i en mappe sammen med udgiftbilagene, og en gang om måneden (fx) tæller du det hele sammen og regner det hele ud på 20 minutter.

Hvad er alternativet?

At du i stedet ligger på sofaen og siger "Lorteland" hver gang Kristian Jensen toner frem på skærmen? Vis nu at du vil noget, selvom du er på førtidspension.