/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Valiant varmtvandsbeholder/gas
Fra : kol
Vist : 1901 gange
300 point
Dato : 28-06-09 21:53

Hej.

Jeg ved ikke om der er en der ved noget om gasfyr og vandbeholder her på forummet.

Vi har haft et lille uheld med varmtvandsbeholderen , hvor den blev utæt så vandtrykket kom ud i radiatovandet.

Vi fik en erstatning for den gamle valiant men den hed Metro.

Nu er det sådan at der var 2 kontakter på den gamle vandbeholder men kun 1 termostat på den nye
Termostaten på den nye slukker fyret når vandet i beholderen er opvarmet til der grader termostaten er sat til.
Jeg forstår ikke hvordan det skal virke til vinter for hvis man tænker at vandet i beholderen har den temp. den er sat til, så stopper gasbrænderen og lidt senere stopper cirkulationspumpen==== ingen varme i radiatorrørene.

Er der mulighed for at tvangsstyre cirkulationspumpen om vinteren når man ikke har den knap der var på den gamle vandbeholden.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 28-06-09 22:10

Det sørgeligt jeg har løsningen. men tør ikke give dig den, da vi snakker

gasfyr så skal det være den vvs mand som er godkendt af det forsygningsselskab som levere dig gassen der skal give dig det svar, alle andre kan nemt komme galt afsted, og du vil få en hulens balade, så det ønsker jeg ikke for dig, og er der andre der siger det modsatte, så er det nogen som ikke har fået en skideballe endnu,
ring den vvs mand som står for service på fyret,

kjeld

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-06-09 22:24

Vent på 3773 .
Han er den rette til at hjælpe dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-06-09 01:40

Altså vic2000.....
Gasfyrsmanden som er autoriseret/specialuddannet er ikke nødvendigvis VVS-uddannet, og han har kun ansvaret for fyret.

Det andet kan en almindelig VVS`er klare, men han skal holde nallerne fra selve fyret hvis han ikke er autoriseret af gasselskabet.
Og det er en almindelig "bliktud" som der skal bruges i dette tilfælde, man må intet lave selv !!

Jeg har ikke liiiiiige fulgt med i de vejledninger som 3773 giver, men når piaskov skriver det er det sikkert rigtigt

Kommentar
Fra : kol

Dato : 29-06-09 07:20

`Hej.

Altså LuffeA har fat i det rigtige.

Det er kun styring af cirkulationspumpen så selve gasfyret bliver der ikke pillet ved og der skulle jo heller ikke en autoriseret/specialuddannet til for at skifte vandbeholderen.

Så Vic2000
Hvis du har svaret er det velkommen.

Hilsen Kol

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 29-06-09 14:35

Det vil ikke blive et problem til vinter. Eller rettere sagt, det BØR ikke blive et problem til vinter.

Jeg går ud fra din gaskedel nu står i sommerdrift.
Når den gør dette, får den ikke signal til at kører på centralvarmen, derfor stopper pumpen.
Det er det der er meningen med en sommer/vinter drift.
Ved vinterdrift, vil der være et varmekrav, efter gaskedlen har lavet varmt vand, og den vil derfor ikke slukke pumpen.

Du kan godt se den unødvendige strømregning du ville få, hvis pumpen skulle forsætte med at kører, efter der ikke er behov for beholderopvarmning.

Det virker på mig som om, det er som det skal være.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : kol

Dato : 29-06-09 22:43

Hej Gasmand.

Jeg vil stadig fastholde at der kan opstå et problem da termostaten sidder i vv beholderen.

Jeg har åbnet alle radiatorene i dag men der kommer ikke varme til dem da fyret ikke kører.

Det ser ud til at der er plads på monteringsklemmerne til at der kan monteres en kontakt til at aktivere noget (eks vinter drift) men jeg ved ikke hvordan det "noget" evt. skal tilsluttes.

Hilsen KOL

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 30-06-09 14:25

Hej igen

Har du ikke, et eler andet sted på gaskedlen, en kontakt eller knap, du kan ændre på, så gaskedlen skifter mellem sommer- og vinterdrift?

Den termostat du har siddende på VVBH, bør ikke have andre funktioner, end at fortælle gaskedlen, ved hvilken temperatur den skal stoppe med at lave varmt brugsvand. Når dette er gjort, skal gaskedlen stoppe og "gå i dvale" til der er behov for varmt vandsdrift igen.

Når gaskedlen så stor i vinterdrift, vil den efter varmtvandsdriften, begynde al lave varme til huset.
Det er det der hedder varmtvandsprioritering, som langt de fleste gaskedler har.

HVIS du ikke har mulighed for at vælge sommer/vinterdrift, Ja så har du ret, så har ham der har sat den nye VVBH op, lavet en fejl.

Lad mig høre hvordan det går?

Gasmanden2

Kommentar
Fra : kol

Dato : 01-07-09 08:47

Hej Gasmand2

Din beskrivelse er ganske som jeg regner med at det skal kunne køre.

Der var sådan en kontakt på den gamle VVBH men ikke på den nye.

Jeg fik det at vide at der kun var en funktion (termostat) på den nye VVBH men jeg havde nok ikke lige forventet at det kun var sommerdrift.

Jeg har nu fundet ud af at der findes en styreboks fra Valliant og den skal tilsluttes gasfyret på C1 og C2 men hvad er der i den boks.

For mig at se er det et spørgsmål om at der " bare" skal strøm til cirkulationspumpen så der kører 24/7 i vinterperioden.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 01-07-09 12:43

Hej igen

Det der med at sætte konstant strøm til pumpen, løser ikke dit problem.

Gaskedlen skal også have signal om, at åbne en ventil ud til centralvarmeanlæget. Får den ikke det, ja så kører pumpen bare 24/7 i beholder kredsen.

Så du må have fat i ham der har sat beholderen op, og så må han for egen regning få monteret den styrrebox, der tilsyneladende mangler.

Gasamanden2

Kommentar
Fra : kol

Dato : 01-07-09 14:41

Vender tilbage

Kommentar
Fra : kol

Dato : 02-07-09 06:35

DUér ikke.

Han oplyser mig at jeg var informeret om at der kun var den ene funktion og henviser til at jeg ønskede et " billig tilbud"

Den gør jeg lige noget ved senere.

men tilbage til at jeg gerne vil vide funktionen i den styreboks og om det evt. kan fikses på en anden måde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-09 07:46

Kors....

Han har så lavet det indenfor tilbuddet, men undladt at oplyse at det Du har sparet er en væsentlig funktion der næsten burde være standard..........dårlig håndværker.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 03-07-09 06:54

Den går altså ikke.

Det er ikke en forringelse af dit eksisterende anlæg han har lavet, det er en klokke klar fejl.

Den kan ikke bortforklares. Hvis han ikke vil rette op på sin fejl, skal du kontakte Ankenævnet for tekniske installationer, de vil hjælpe dig.

Og hvis der ikke tydeligt i hans tilbud står, at gaskedlen fremover ikke kan lave varme, ja så er der ingen tvivl, så skal han for egen regning bringe anlæget tilbage til normal stand.

Hvad er nanet på det kvaj?? PB er fint.

Hvis du skal bruge ydeligere hjælp, så er du velkommen til at ksende mig en PB.

Gasmanden2

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 300 point
Dato : 12-08-09 11:53

Er der sket mere i denne sag ???

Kommentar
Fra : kol

Dato : 12-08-09 22:12

HEj.

Jo vi er i skarp dialog men han er ikke for kvik til at gøre noget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 22:39

Huset sprang i luften.

Kommentar
Fra : kol

Dato : 15-08-09 18:35

Ha ha ha Luffe.
Jeg ved ikke hvor du får det fra men vent med at skippe dit arbejde, for der går en rum tid før du kan leve af at være sjov.

Men i dag har jeg fået besked på at finde en dag i næste uge hvor jeg skal være hjemme så vv beholderen kan blive skiftet.

Gasmanden2 : du får mine point for din aktivitet for at hjælpe og vejlede mig

Godkendelse af svar
Fra : kol

Dato : 15-08-09 18:35

Tak for svaret Gasmanden2.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-09 19:09

To late, kol

Jeg fik det grå stykke papir 1. april