/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Formålet med fradrag?
Fra : nosunshine5
Vist : 845 gange
50 point
Dato : 28-06-09 17:52

Ja det burde vel egentligt være indlysende. Men nu er jeg så kommet på spørgsmålet. Hvad er formålet med fradrag?
Eksempelvis når man køber invetar til ens firma. Erhverv
Transportfradarg Privat.

Jeg røg i en debat og kunne egentligt ikke give et klart svar.
Så må man jo ty til folk som de er flest, da der altid er en eller to der kan noget jeg ikke kan eller ved.

hvor meget er det egnetligt af regningen der går tilbage. Hvis man køber en vare?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-09 18:17

Inventar til et firma er ikke fradragsberettiget ved køb men værdien kan afskrives skattemæssigt over nogle år.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-06-09 18:28

Nu kpommer det an på hvad du mener med inventar?
Jeg mener at småting til ca. 14.000 kr. trækkes fra i regnskabet som en udgift i dte år det er købt.
Er det større beløb skal der fratrækkes et beløb pr. år på ca. 25% af hvad det kostede at købe invetaret eller en maskine. Året efter fratrækkes så igen 25% af restbeløbet fra året før.
Jo firmaer kan trække mange ting fra i deres regnskab så skatten bliver mindre.
Hvorfor tror du at en vognmand køber en ny taxa hvert 2. år?

hawaii7

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-06-09 18:32

Formålet med fradrag er at give befolkningen en fornuftig økonomi. Man kan jo trække gæld fra til ejerbolig men omvendt betale selvejer"husleje". En lejer kan jo ikke trække huslejen fra. Du kan trække transport fra hvis du har meget langt til arbejdet. o.s.v.

En erhvervsdrivende kan også trække ting fra, noget via moms og andet via skatten. Simpenthen for at hjælpe små selvstartere med at komme igang. Og mindre firmaer med deres overlevelse..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-06-09 18:39

Taxaer og firmabiler er en lidt anden sag, her kalkulerer man lige så meget med brugtvognsprisen for ikke at tabe for meget når den sælges.
Et sted hvor jeg arbejdede brugte man bilerne omkring 3 år, så var skiftet billigt, også skattemæssigt, medmindre der blev købt en større/dyrere model.
Også mange private "spekulerer" i brugtvognsprisen for at spare.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 29-06-09 06:50

Udgangspunktet for fradrag er det, at det koster penge at drive en "virksomhed". De penge som er nødvendige til at drive "virksomheden" for kan trækkes fra. Dvs forudsætningen for at kunne tjene penge er, at man har nogle omkostninger, som er en forudsætning for, at man kan tjene noge penge. Fx forudsætningen for, at jeg kan sejle fragt er, at jeg har et skib, derfor kan omkostningerne til at drive indtægten for, trækkes fra, hvorefter jeg skal betalæe skat af et (eventuelt) overskuud!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-06-09 07:12

Formålet er at dem der ejer et firma skal slippe billigere i skat.
Det er så alle lønmodtagere som skal betale gildet. De har ikke så mange muligheder for at trække noget fra i skat. Man kan så diskuterer om alle de fradragsmuligheder er i orden. Jeg syntes ikke man skal kunne trække så meget fra i skat.

hawaii7

Kommentar
Fra : lham

Dato : 29-06-09 07:44

Hvad er det der vil ske hvis man fjernede alle skattefradrag for både virksomheder og privat-vil samfundet gå helt på røven eller vil der måske ligefremt være fordele ved det-og hvad med eksempelvis landbrugsstøtte som vel må betegnes som et meget stort fradrag idet der er tale om et direkte tilskud.
Det kunne være sjovt hvis der fandtes et program på nettet hvor man kunne skue op og ned for alle de forskellige fradrag og så se hvad det betød for samfundet og for den enkelte

Jeg mener det offentlige har et der hedder ADAM men det er næppe tilgængelig for den enkelfe borger.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-06-09 08:03

Iham der findes sådanne programmer.
For en del år siden da jeg var på kursus i Nationaløkonomi på HK skolen i Juelsminde, brugte vi sådan et program. Nu prøver vi at hæve renten hvad sker der så?
Nu prøver vi at sænke exporten, hvad sker der så?
Jo sådan et program findes, men hvad det hedder ved jeg ikke.

Hvis du fjerne diverse fradrag for virksomhederne, ville de ikke købe så meget udstyr eller luksus.
SKAT vil så få mere ind i form af skat, da firmaerne får et større skattemæssigt overskud. Når SKAT får mere ind, burde de nedsætte skatten for alle.
Jo det er en skrue uden ende. Det hele hænger sammen.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-06-09 08:08

Der findes faktisk lande der ikke har en "fradragsjungle", og kun betaler en bruttoskat, de har så til gengæld både lavere skat og lavere lønninger........og lavere priser.
Det er ikke nødvendigvis af det gode med lav skat, se bare visse stater i USA, f.eks Californien hvor det flyder med milliardærer men den offentlige kasse er næsten konstant tom. De rige overthere laver fonde, næsten skattefri som herhjemme, men de kringler den på andre måder.

Her i DK har man dog "pillet" ved fradragene i småportioner gennem mange år, skatteværdien af rentefradraget er faldet kraftigt siden firserne.

Hvis Du har Digital signatur eller anden log-in til SKAT kan Du faktisk gå ind og se konsekvenserne af ændret fradrag, men kun i egen mappe. Man har jo adgang til enhver tid at ændre på noget selv, og se konsekvenserne på bundlinien FØR man accepterer ændringen og får nyt skattekort.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 07-07-09 20:00

Tak for svaret alka.