/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Beregn C ud fra pejle fra A & B
Fra : pjungersen
Vist : 691 gange
20 point
Dato : 11-04-03 17:52

Hej

fra punkt A(x1,y1) kan jeg pejle punkt C(x3,y3) med en kompas kurs på 30 grader
fra punkt B(x2,y2) kan jeg pejle punkt C(x3,y3) med en kompas kurs på 45grader.

(x1,y1) og (x2,y2) er kendt - nu vil jeg gerne finde C(x3,y3)

Hvordan gør jeg det ?

x og y er længde og bredegrader
Som jeg kan se det er vinklen C 15 grader

Punkterne A,B,C er placeret på jordens overflader så der skal tages højde for jordens krumming.
Her er tidligere blevet besvaret hvordan man kan beregne afstanden mellem A & B
:) Per

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-04-03 02:44

Hej per,

brug pytragoras... ka' ikke lige huske hvordan det staves... det ham der den gamle græske matematiker/filosof... jeg ka' ikke lige huske formlen men det er noget med, nogle af tallene ska' opløftes i 2. potens, og resultatet ska' der tages en kvadratrod af... afhængigt af hvilket en af vinklerne man vil finde....

f.eks. A = 3, B = 4, C= (3*3)+(4*4)=25... hvor kvadratroden af 25 er 5... så længden på C = 5...

der er også et par formler med cosinus og sinus, jeg heller ikke lige ka' huske... men hvis du ikke har fundet ud af det, eller der er nogen der er kommet med formlerne eller forklaringer imorgen, vil jeg se om jeg ikke ka' finde dem... er lidt for træt til det lige nu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 07-05-03 09:38

Nemlig strarup - Phytagoras:
a2 + b2 = c2, tilsvarende er c=kvadratrod(a2 + b2)
hvor a2, b2 og c2 er "i anden", altså kvadradet på hhv a, b og c.

Her er til gengæld:
Sinusrelation i vilkårlig trekant:
(sin A)/a = (sin B)/b = (sinC)/c

Cosinusrelation i vilkårlig trekant:
c2 = a2 + b2 - 2ab cos C
hvor a2, b2 og c2 er "i anden", altså kvadradet på hhv a, b og c.

Men jeg er i tvivl om hvorvidt man skal bruge den der vinkel på 15 grader til andet end kontrol. Da man skal have jordens krumning med ser jeg opgaven placeret i et x, y, z koordinatsystem???

Til gengæld vil jeg gerne vide hvordan første del af opgaven ser ud - den med hvordan man beregner afstanden mellem A og B?

Kommentar
Fra : braveheart

Dato : 25-06-03 05:52

Som jeg ser opgaven, er du ved at finde punkter rundt om din trekant.

Først og fremmest kan du ikke bruge Phytagoras, da det ikke er en retvinklet trekant, men
en vilkårlig. Derfor skal du bruge Cosinusrelationen, c2 = a2 * b2 - 2*a*b*cosC .....

Du siger vinklen C er 15 grader, hvilket jo ikke kan passe hvis du har vinklerne A = 30 grader og
B = 45 grader, da en trekant er 180 grader, hvilket jo giver en vinkel C på 180 - (30+45) =
vinkel C = 105 grader.

Nu skriver du godt nok noget om jordens krumning, hvilket jo er en meget lille faktor, med mindre vi
snakker om flere tusinde kilometer.

tilbage til hvad jeg startede med.. det lyder som om du er ude efter punkter, hvilket jo gør, at det
letteste vil være at regne i vektorer, som jeg ik er så hård til, da det ligger alt for mange år tilbage..
men prøv med vektorregning...

mvh braveheart