/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Opskrift mørk hård chokolade?
Fra : cristian2
Vist : 848 gange
20 point
Dato : 27-06-09 11:45

Jeg spiser 50 gram mørk chokolade hver dag. Jeg fik at vide i helsekosten at man kan lave chokolade selv, hvor man søder med blendede friske dadler og bruger kokosolie til konsistensen (det koagulerer ved stuetemperatur). Men jeg vil meget gerne bruge noget anden end kokosolie, som nok er en af de sundeste olier vi har, men det er en mættet fedtsyre ligesom smør.

Er der nogen der har en opskrift på mørk chokolade hvor man undgår kokosoile?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-06-09 12:43

Det er jo de enkeltumættede fedtsyrer, der koagulerer. Jeg tror ikke du kan bruge en flerumættet fedtsyre til det må jeg indrømme.

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-09 17:07
Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 27-06-09 17:08

Altså:

Citat
Lav selv chokolade

Du skal bruge:

500 g kakaosmør,
1 glas akaciehonning,
1 pakke kakaopulver (250g)
korn fra 1 stang vanilje. Evt. hakkede mandler, reven appelsinskal.
1 stor og 2 små gryder, termometer,
si,
grydeske,
piskeris,
bagepapir,
tynde bomuldshandsker og kagedåse.

1 Fyld den store gryde ca. halvt op med vand, som opvarmes til 60º. Sluk for varmen.

2 Sæt den lille gryde over vandbadet og smelt kakaosmørret. Det må IKKE overstige 50º.

3 Hæld honningen i den anden lille gryde og varm også den op over vandbad til 50º.

4 Hæld kakaosmørret i honningen og pisk massen sammen.

5 Si kakao og vanilje gennem en sigte ned til honning og kakaosmør og rør sammen og pisk til en ensartet masse. Kommer temperaturen under 40 grader, bliver chokoladen grynet og svær at arbejde med. Hold øje med temperaturen.

6 Hæld chokoladen i et kræmmerhus af bagepapir og sprøjt den ud i kringler, hjerter eller noget helt tredje. Du kan også sætte den i små toppe på bagepapir med en teske.

7 Drys evt. med hakkede mandler eller appelsinskal.

8 Sæt chokoladen i køleskab eller fryser, indtil den er størknet (tager ca. 10-15 min.) Opbevares i kagedåse eller syltetøjsglas tørt, mørkt og køligt (ikke i køleskab). Brug evt. tynde bomuldshandsker, når du rører ved de færdige chokolader, så undgår du at sætte fingeraftryk.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 28-06-09 16:34

Tak for svaret molokyle.