/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Komma i disse sætninger?
Fra : PeterTheisen
Vist : 957 gange
20 point
Dato : 27-06-09 10:08

Skal der være komma i disse sætninger? Hvorfor?

1. Hvis ikke(,) går jeg stærkt ud fra, at detailhandelen vil rette ind.

2. Det pejlemærke(,) har han ikke fra fremmede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 10:11

Hvilket svar vil du helst ha'

Kommentar
Fra : FuglFinish

Dato : 27-06-09 10:12

1 - Ja - det er jo en indskudt sætning.
2 -Nej

Bliver jeg så blacket?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-09 10:14

Skriver du en bog om kommaer?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-06-09 10:15

Nej, jeg vil bare gerne lære det.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-09 10:17
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-09 10:17

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-09 10:18
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-09 10:19

Vil du lære "det grammatiske komma" eller det "umulige at lære nye komma"?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-06-09 10:19

Disse links har jeg gennemgået og læst, men kan du ikke forklare kommaerne i mine sætninger, frieda?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 10:20

kan med fordel have et eksemplar af Retsskrivningsordbogen eller Nudansk Ordbog liggende i nærheden. Tænk på, hvor stor en fordel det er, at andre kan forstå, hvad man siger eller skriver!

Der er dem, som kun kan se det perfekte, men holder sidst i køen. kan de så bruge det perfekte, til at komme til at holde forrest i køen, nej sq gu kan de ej.
hivs nu du er meget tørstig, og du kommer til en vandhane der står vasser på, skal du så først have fundet din bog frem, for at se hvad det betyder, for så er du jo død, af tørst inden da,
Der findes også den type mennesker, der for dem selv, læser en perfekt stavet reklame avis, (reklamens magt er stor) at nu kan du spare 24,99 kr., på 5 liter mælk, du tænker, fordi det nu er stavet rigtigt, så må du absolut have disse 5 liter mælk, har avisen til at ligge i forruden af dytten hen og hente mælken,
også selvom du bruger, 49,98 kr.. i brændstof, den sidste idiot er ikke født endnu, der går gravide kvinder rundt om storke springvandet stadigvæk,
vasser betyder også vand, på dansk, også uden retskrivnings ordbog,
der er også den type mennesker, der kan bruge, en hel dag, på at fortælle andre, hvor et komma skal stå, og dem er der, en hel del af her på kandu,

bliver du yngre med årerne, fordi du nu lige kan stave, og sætte kommaer rigtigt, ud fra retskrivnings ordbogen, hvis ja, så skulle alle nyfødte have
10 stk., retskrivnings ordbøger i dåbs gave, og måske 40 stk. når de blev
18 år, og 60 stk., når de så gik på pension, for så behøvede vi ikke at lukke så mange container rotter ind over grænsen,
jeg spørger ?? hvis nu ikke du har lært det, hvordan i himlens navn ville du kunne klare dig, hvis nu du skulle komme en tur til, f.eks Grækenland, og du fik en skrivelse, der er skrevet med hånden, af hotel værten, at du skal
henvende dig på den danske ambassade, for at få udleveret en ny udgave
af den danske retskrivnings ordbog, hvad ville du gøre, ?? for seddelen er skrevet bagvendt, som de nu bruger der, og sagaer på hovedet, du ville dø af tørst, også selvom der står vasser på vandhanen, inden du kommer så vidt. og fik hjælp af andre, incl, dansk retsskrivningsordbogen,
Glem det med at bruge krudt, på og vil rette på andre, det får man ikke andet end u tak for pt, men følg med strømmen, eller lyslederen i kablet, og få det ud af det man har brug for, men så er det klogt, at holde sin kæft i, for ikke at blive, mast af massen, over et pisse komma,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-09 10:37

Der skal slet ikke være nogen kommaer i de to sætninger.

Svend, endnu ikke black listet...

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 30 point
Dato : 27-06-09 10:47

Hylle Tjah

Hvis ikke(,) går jeg stærkt ud fra, at detailhandelen vil rette ind.

”Hvis ikke” er et af de faste udtryk, der tager komma.

Som tidligere nævnt, mener jeg, at ….

Det samme gælder for bydemåder:

Husk, du skal …

Det pejlemærke(,) har han ikke fra fremmede.

Den ”normale” sætningen ville have lydt:

Han har ikke det pejlemærke fra fremmede.

”Pejlemærke” er trukket ud af sætningen og sat initialt for at blive fremhævet. Derfor er der komma (og omvendt ordstilling)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 27-06-09 11:32

er du mega upopulær Peter ????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-09 11:41

Kun det første komma i den første sætning.

Sammenlign det med at udtale sætningerne, Du ville aldrig lave en kunstpause mellem de ord, medmindre det er i sammenhæng med en længere tekst eller tale hvor der er brug for et "hul" for at understrege/underbygge noget.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-06-09 12:26

1. Ja. Det første komma skyldes at sætningen bliver meningsforstyrrende uden. Det andet at der er udsagnsled og grundled i begge sætninger.
2. Nej. Pejlemærke er grundled og "har" er det tilhørende udsagnsled. Svarende til "Han har ikke det pejlemærke fra fremmede". Intet komma her.

Mht. pausekommatering er det kun det allerførste komma, som skal med. Igen pga. det meningsforstyrrende i sætningen.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-06-09 13:22

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-06-09 23:55

Det accepterede svar er forkert. Ifølge reglerne for nyt komma skal der kun komma efter "hvis ikke" i den første sætning, og ifølge reglerne for grammatisk komma skal der komma efter både "Hvis ikke" og "ud fra".

I sætning nummer to skal der ikke komma, uanset hvilke kommaregler der følges. Der er tale om, at det væsentlige udtryk er rykket frem foran i sætningen, hvilket ikke har noget med omvendt ordstilling at gøre. Og bortset fra det findes der heller ingen regler om, at der skal komma i sætninger med omvendt ordstilling.