/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hydralik.
Fra : Højris
Vist : 1198 gange
500 point
Dato : 26-06-09 15:06

Hejsa hydralik folk !
Jeg har en hydralik pumpe med 3faset el. motor. (DVS. jeg har to ens)
Motoren er 0,75 kw. og 1400/1680 r.p.m.
Jeg agter at bruge den i en brændekløver.
Er der mulighed for at opnå et godt resultat med det ?
Og hvis ikke kan de to pumper så arbejde sammen med et dobbelt så godt resultat
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-09 16:16

Ja, det er der gode muligheder for både med én og begge pumper...

Men du skal jo have flere hydraulik komponenter:
En cylinder til at give kløve kraften
og en (4 vejs) ventil til at styre bevægelsen frem og tilbage
samt tank, slangeforbindelser og diverse fittings...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 26-06-09 17:17

Ja Svend, det er sådan at pumpen sidder på en aluminiums blok på den ene side og motoren på siden overfor.
Hele enheden er konstrueret til at styre bremserne på en Mega stor vindmølle og der er noget der ligner et par magnet ventiler, evt. til plc styring 24V.
Så den ventil til at styre sylinderen tror jeg er indbygget i blokken.
Selve sylinderen eller cylinderne er fra min traktor " frontlæsseren " men de har ikke nogen tilbage løbs slange da det foregår ved at vægten fra sluffen og armen presser olien tilbage.
Det er så det sidste problem, enten bruge den ene til fremløb og den anden retur, eller skaffe en anden cylinder med retur tryk.
Jeg har lige været ude i garagen for at tage nogle pics til opload. Det vil jeg så gøre nu, vender tilbage.
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-06-09 17:55

Hvis du ikke har tryk på retur bevægelsen, skal du kunne åbne til cylinder eller til tank...

Ikke en 4 vejs ventil men en 3 vejs eller to måske indbyggede i din blok?

Du skal så nok montere cylinderen lodret så vægten sørger for tilbageløb...

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 18:02

Citat
eller skaffe en anden cylinder med retur tryk

pisket nødvendighed.

og at den skal være trex større, (tykkere i stempel, for ellers står den ellers som en flitdbue, og det gør den kun en gang, så ny.

du skal op i størrelse fra en pæn stor rendegraver, før du får glæde af og selv bygge op. og det med to motore dutter ikke, da de trykker ens,

for at få noget ud af det, så skal du minimum have en pumpe der giver

75 - 90 liter, eller er det billigere og købe færdig

men spør hvis du er i tvivl,

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-06-09 00:58

Citat
men spør hvis du er i tvivl
Spørge dig???? LOOOOOL

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 27-06-09 06:29

kan du ikke bruge en god stor flishugger, til kraft overføring nu du har traktor, og hvor indføring er Ø 110 mm, den snupper bare alt det der kan proppes igennem hullet, den er lavet så snedig, at den kan lave flisen, i forskellige størrelser, ( biligt)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 27-06-09 06:38

det vil aldrig komme tol at fungere , den vil max kunne trykke med nogle få hundrede kg før den dør

med den pumpe du har vil det tage meget lang tid for at trykke stemplet ud og motoren skal op på det femdobbelte , ellers vil den ikke kunne klare andet end de mest nemme brændestykker

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-06-09 11:40

Her er så et par billeder af hydraliken.
Hele enheden, med pumpen der er plaseret i tanken den sorte er en o ring.
http://peecee.dk/upload/view/177942/full
Her ses blokken med manuel pumpe og til venstre en justerings mulighed der kan plumperes.
http://peecee.dk/upload/view/177941
Her ses blokken med magnet ventiler blindpropper og den orange er en justerings dims.
http://peecee.dk/upload/view/177940
Her ses håndpumpe og til venstre en justerings og plumpe enhed
http://peecee.dk/upload/view/177945
Her ses blokken fra den side hvor motoren monteres samt de to magnetventiler.
http://peecee.dk/upload/view/177947
Her ses de to magnet ventiler og på toppen en af de to justerings muligheder der kan plumperes.
http://peecee.dk/upload/view/177949
Her ses blokken med blind propper røret til højre er formentlig returløb.
http://peecee.dk/upload/view/177950
Svend jeg håber du kan få noget ud af de viste billeder.
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-09 12:48

Jo det ser ud til at du kan bruge din power pack, elmotor, pumpe og hertil hører tank.

Jeg kender ikke ventil blokken, du kan sikkert styre olie ud eller til tank, godt nok...

Det du også skal være opmærksom på: På pumpen står nogle data?

Eksempelvis fortrængningen: er den 20 ccm/omdr. og elmotoren roterer lidt under 1500 0/min
har du knap 30 L/min til rådighed.

divideret med stempelarealet giver det din fremdrift kløve hastigheden

ganget med længden af cylinderen får du din halve kløve tid,
hvis retur løbet er lige så langsom, normalt er det hurtigere...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-06-09 13:29

Citat
På pumpen står nogle data?

Nej Svend så let skal det ikke være, der står praktisk taget ikke noget
Men på en lille plade står der Jihostroj samt typ p2-1,2l.61030 og no 02 01 394
ved at google Jihostroj kommer
http://www.kompass.com/en/CZ012972
Det var jo et godt stykke hen ad vejen, men så bliver sporet koldt.
Måske du har mere erfaring som snushane ud i datablade ?
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-09 15:42

Kan du genkende pumpen blandt disse?

http://www.jihostroj.com/en/hydraulics/

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 28-06-09 23:54

Nej egentlig ikke men den øverste til venstre kommer nok tættest på.
Jeg er ved at pille pumpen af for at se på hvordan drivakslen ser ud.
Ved du hvilke danske firmaer der handler med pumper af den slags. ?
På et tidspunkt køber jeg noget hydraulik olie, for at finde ud af hvordan blokken virker det bliver nok meget sjovt, men lige for tiden har jeg travlt med at skove, køre hjem, kløve og stable. Jeg er meget sent på den i år.
Hygge Højris

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-07-09 21:08

Efter der er gået nogen tid og jeg har set mig omkring, så.
Jeg har set på den brændekløver jeg låner af en kammersjug, motor 2,5 kw.
Jeg har så også været ovre hos min nabo, skovfogeden og lure lidt, den har jeg også haft lånt den har en motor på 3 kw. så selv om jeg bruger begge motorene kommer jeg ikke op på mere end 2*0,75 = 1,5 kw.
Så ud fra det regnestykke ser det ud til at bredker får så forbandet meget ret i hans påstand.
Vil det hjælpe at sætte en større motor på ?
Eller skal der en kombination af en anden pumpe og motor til ?
Nu er jeg ikke hydrolikker, alkoholiker men elektroniker, så er der et sted hvor jeg kan søge efter noget skole, materiale på området. En kløver kan købes for under 2 kilo kr. men nu er jeg blevet grebet af at lave en selv. Så forslag !!

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 09-07-09 21:33

El motoren er jo nok tilpasset den eksisterende pumpe
og en større motor vil næppe hjælpe?

I praksis er trykket bestemt af belastningen og cylinder arealet.
Og det er så hastigheden det kniber med...

Du kan godt arbejde med den lavere effekt men er så længere om at kløve.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-07-09 00:48

Tilsyneladende er det ret mange ’stumper’ du mangler,..
det kan vel hurtig løbe op i både 500 og 700 kr. med det hele,
og så er det stadig usikkert om det kommer til at virke tilfredsstillende,
(så vil ærgelsen / utilfredsheden måske blive næsten uudholdelig)

for de samme penge kan du købe en god ’fabrikslavet’ 3 – 5 hk. brændekløver,
altså,… noget der dur’

det er selvfølgelig ikke så ’spændende’
til gengæld får du tid til alle dine andre projekter,.. det er vel værd at overveje,

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61043938

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61071631

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60882444

ps. selvfølgelig kan det laves,.. alt kan laves,
det er kun et spørgsmål om tid,.. penge,.. og tålmodighed,

jeg mener,.. det er vel dumt at opfinde hjulet,.. når hjulet allerede er opfundet.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 25-07-09 10:56

Tak for svaret svendgiversen.
Jeg tror nok at jeg putter projectet på stand by for en tid.
Idet jeg har haft lånt en kløver med 3 KW. motor og har dannet mig et indtryk af hvordan den arbejder og så den jeg har lånt for nuværendes med en 2,2 KW, så er det lige som om at de to på 0,75 kan være lidt lige meget.
Men tak alligevel.
Højris