/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hvorfor dette komma?
Fra : PeterTheisen
Vist : 858 gange
20 point
Dato : 26-06-09 13:59

Hvorfor skal der være det markerede komma i denne sætning?

'Jeg lagde straks mærke til, at svalerne fløj lavt(,) og hentede derfor min paraply.'

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-06-09 14:09

Fordi sætningen,deles i to.
Men lad lige folk med større pædagogiske evner end mig,komme til.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 30 point
Dato : 26-06-09 14:10

Fordi det er dig og ikke svanerne der hentede paraplyen...

Hovedsætning og bisætning som du ikke længere behøver at sætte , foran
og så fortsætter hovedsætningen jo, ikke bisætningen med svalerne, defor , mellem dem

Kommentar
Fra : FuglFinish

Dato : 26-06-09 14:22

Der skal ikke være komma, for der er ikke noget grundled i den del af sætningen.

FuglFinish

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-09 15:30

"at svalerne fløj lavt" er en indskudt sætning.

Kommentar
Fra : pro-fil

Dato : 26-06-09 16:05

1. komma er rigtigt - 2. komma er forkert

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-09 16:12

2. komma er også rigtigt

Peter Theisen

Du kan læse om kommaregler her

http://www.omatskrive.dk/Tekster/Dansk-komma.htm

Kommentar
Fra : pro-fil

Dato : 26-06-09 16:24

Hmm, jeg spurgte min Bedstemor, som ikke kender de nye komma regler.

Men hun sagde altså at no.2 komma ikke skulle være der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 17:09

Kan du ikke lige skrive, det svar du gerne vil have, så vi ikke generer dig med det rigtige svar.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-09 17:15

I 1. sætning "Jeg lagde straks mærke til" er udsagnsordet lagde og grundleddet jeg.

I 2. sætning "at svalerne fløj lavt" er udsangsordet fløj og grundleddet svalerne.

I 3. sætning "og hentede derfor min paraply." er udsagnsordet hentede og grundleddet jeg fra 1.
..... sætning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-06-09 17:25

Citat
Der er en enkelt undtagelse fra denne valgfrihed
Hvis en indskudt sætning er "parentetisk" - hvis den kan udelades, uden at hovedsætningen bliver noget vås af den grund - skal den have komma både før og efter.

http://www.omatskrive.dk/Tekster/Dansk-komma.htm

Kommentar
Fra : pro-fil

Dato : 26-06-09 19:39

Bedstemor bliver altså snart utålmodig, Peter.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-06-09 19:56

Da jeg gik i skole måtte vi ikke sætte komma efter "og"

Nu må man sgu nærmest strø kommaerne ud over det hele, som det passer en selv

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-09 20:04

Jeg ville ihvertfald fjerne det første, det andet gør ikke noget galt.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 20:08

Til Sådanne kommaproffessore,

der kan få en hel dag. til at trækkes om, hvor nu et komma, skal stå, er det, ikke kun på kandu, man går så helveds højt op i, hvor nu kommaet
skal stå. bruger de samme professore samme taktik, hvis nu der kommer en skrivelse fra kommunen, hvor kommaet ikke står korekt, at man så fare op på kommunen og skæller dem krukken fuld, og til slut siger, i skal
ikke regne med mig fremover, når i ikke kan sætte kommaet rigtigt, behøver i heller ikke sende mig min pension..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-06-09 20:17

Manglende, eller forkert, tegnsætning er pisse irriterende.
Sætningen kan MEGET nemmere misforstås.

Jeg har det på samme måde med stavefejl, vi bør værne om vores sprog.

(dermed ikke sagt at jeg er perfekt, jeg kan også lave fejl nu og da!)

Kommentar
Fra : pro-fil

Dato : 26-06-09 20:22

Peter vil ikke "kommatere" sit eget indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 26-06-09 20:39

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : pro-fil

Dato : 26-06-09 20:47

Øøøøhhh - var svendgiversen ikke blæk-listet alligevel ?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 21:00

Citat
Jeg har det på samme måde med stavefejl, vi bør værne om vores sprog.

ja- ja men hvor mange stavefejl er der så i f.eks stavekontrolen på computteren??

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-06-09 21:02

@vic2000
Det kommer an på, hvor mange forkert stavede ord har du lært den?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 21:04

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Manglende, eller forkert, tegnsætning er pisse irriterende.
Sætningen kan MEGET nemmere misforstås.

Du må, sq da gå rundt, i hele tiden, og have hovedpine og mave forstyrelser

for hvad kender unge kontor folk andet end stavekontrolen, på putteren

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-06-09 21:10

Citat
Manglende, eller forkert, tegnsætning er pisse irriterende.
Sætningen kan MEGET nemmere misforstås.

Jeg har det på samme måde med stavefejl, vi bør værne om vores sprog

Jeg spørge. er det, det man kalder en forfinnet indstilling, når der ikke kan tåles, nutidens dk,

--------------------------------------------------------------------------------
@vic2000
Det kommer an på, hvor mange forkert stavede ord har du lært den?

jeg har sq ikke lært den nogen, det er et færdigt program man køber

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-06-09 21:13

Citat
Du må, sq da gå rundt, i hele tiden, og have hovedpine og mave forstyrelser

Ja, nu snart i 6 uger
Men jeg tvivler på at det skyldes kommafejl.

Hvis unge kontor folk ikke kan stave og lave korrekt tegnsætning, så burde de nok omskoles eller på stave kursus.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-06-09 21:16

Citat
Jeg spørge. er det, det man kalder en forfinnet indstilling, når der ikke kan tåles, nutidens dk,

Det er nok nærmere dovenskab og ugidenhed, fra dem der ikke gider at skrive så andre kan forstå det.
Jeg ser det dagligt, og får utilfredse kunder hvis mit svar ikke er væsentlig bedre formuleret end det der svares på, underlig verden vi lever i.