/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Saltvands Frysepunkt
Fra : Kristensen
Vist : 11960 gange
100 point
Dato : 11-04-03 13:19

Er der nogen der hjælpe mig med at definerer saltvands Frysepunk

Med Venlig Hilsen

SØREN VÆGT

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 11-04-03 13:37

Saltvands frysepunkt afhænger af saltkoncentrationen. Det laveste frysepunkt er 21,1 grader Celsius. Det opnås, når opløsningen er mættet.
Du kan søge på Google på "freezing point of salt water".

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 13:41
Kommentar
Fra : Kristensen

Dato : 11-04-03 13:48

Tak for dit hurtige svar.

Mit spørgsmål går konkret hvad fysepunktet er for Saltvand svarende til den saltholdighed som der er i danske farvande.

Kan du også hjælp mig med det?

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 11-04-03 13:49

Ja, CLAN; men de data gælder kun for det saltindhold, som forekommer i havvand.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 13:52

Det er jo også det spørgsmålet er på 'danske farvande'... saltvand er saltvand hvis det indeholder salt, normalt nålt i 0/00

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 13:52

Det er jo også det spørgsmålet er på 'danske farvande'... saltvand er saltvand hvis det indeholder salt, normalt målt i 0/00

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 13:55

Dertil kommer luftens tryk... men for at skære det ud i pap

http://www.civil.auc.dk/~i5momme/Geomorf/2_LUFTENS_FUGTIGHED.pdf

Kommentar
Fra : Kristensen

Dato : 11-04-03 14:03

Klart som blæk, salvand er saltvand med konentrationen af salt er da ikke den samme i alle farvande, så spørgsmålet stadig ved hvilken temperatur fryser de danske farvande til.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 14:39

*GGG * hvis du spørger mig, så siger vi (slag på tasken) minus 2 grader Celsius... hvis du da ikke kan diske op med saltindholdet i de danske farvande - det variere nok en hel del

Måske du kan finde noget statestik på http://www.dmi.dk

God påske
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 14:40

NB: Og det er vand temperaturen, ikke luften

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 11-04-03 15:35

Du får en frysepunktssænkning på ca. -21 grader C ved en koncentration på ca. 29 gram salt pr. 100 g vand. Temperaturen for frysepunktet vil stige enten du tilfører mere salt eller fortynder med mere vand. De 21 grader kaldes den kryohydratiske temperatur. Så nogle af farvandene fryser ikke til før denne temperatur således er nået, da lokale saltkoncentrationer bliver højere og vil ændre frysepunktet og dermed koncentrationen osv. Altså et slags feedbacksystem, som er rimeligt kompliceret. Hvad så den gennemsnitlige frysetemperatur for en stor mængde saltvand med en gennemsnitlig kendt saltkoncentration er, ja det er nok ikke så nemt at svare på.

Mvh. Kim Boje Thomsen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-04-03 16:04

"normal" vægtfylde for alm.søvand (saltvand) er 1.025

MVH

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 16:07

Håber så sandelig ikke at salt koncentrationen er 29 gram pr. 100 gram vand i danske farvande

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-04-03 16:11

Se salt koncentrationen (lidt nede) på http://www.globalemiljoe.dk/index.php?article=1479 og så kan du/I benytte tabellen fra http://home.c2i.net/soma_ingebrigtsen/public_html/oseanografi/Sjovann/frysepunkt_og_isdannelse.htm og så er det ellers i gang med regnestokken.

Go' påske... nu vil jeg bruge en gang ferskvandsis til noget helt andet
Søren

Kommentar
Fra : emul0c

Dato : 15-08-03 00:15

I Danmark fryser vandet ved ca. -3 C grader. men det kommer lidt and på hvor i Danmark du er, og hvor meget strøm der er i vandet, for det er MEGET sjældent at havvand fryser til....!

Kommentar
Fra : HenrikMagaard

Dato : 18-04-04 23:32

Saltvandet i danske farvande indeholder i gennemsnit 0,9 % salt. iøvrigt nogenlunde det samme som saltinholdet i vores væske i øjnene. Derfor svir eller stikker det ikke i øjne ved badning ved stranden.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-04 23:23

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH