/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Dabuntu - ubuntu for begyndere
Fra : Eyvind
Vist : 2729 gange
50 point
Dato : 23-06-09 11:56

Her er så lige en ubuntu for begyndere ............................på dansk og med en masse indbyggede programmer.
Den hedder Dabuntu og "snakker" Dansk med det samme.

Den kan hentes her og det tager næstren 2 timer med 2mbit at hente den.

http://tyge.sslug.dk/dabuntu/

Læg mærke til at det er DVD og den skal brændes som en DVD (iso image billedefil)

Den starter selv op (comp. sættes til boot fra CD/DVD hvis den ikke allerede gør det)

Jeg har selv installeret den på en pen /stick / pind
(jeg koblede harddisken fra på min bærbare under installationen)

Og spørgsmålet > ser det ikke godt ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-06-09 12:08

Jo det ser da ud som om det nødvendige er der allerede fra starten, så kan endnu flere komme i gang uden alt for mange problemer
Citat
Er ideel til at lægge i slikposen til børnefødselsdage
en super ide lad os få fat i ungdommen før de bliver afhængdige af Windows

Kommentar
Fra : Five_Stars

Dato : 23-06-09 13:52

Ser spændende ud.
Skal prøves.
Hvor stor skal sådan en USB mindst være?

Kommentar
Fra : Five_Stars

Dato : 23-06-09 16:49

Er jeg i gang med at installere på en intern harddisk, da jeg vist ikke har en USB, som er stor nok.
*****
Jeg vil give 5 ***** for denne oplysning om Dabuntu !

- Hvis det ellers var muligt -
*****

Den er mere "Vista agtig" i looked. Flot sort.

Ja, det er sikkert ikke nogen god anbefaling for Linux folk,
men nu sagde jeg det alligevel, da jeg godt kan lide "Eye-Candy".

Også "smart" at der er indbygget Virus-scanner, som man jo for det meste ikke har brug for.

Kan anbefales.
Måske især for folk, som stadig syntes Windows har nogle gode ting.

Venlig hilsen
Five_Stars

Glæder mig til at tage den rigtig i brug, når den lige om lidt er installeret.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-06-09 18:02

,,,,,,, Ubuntuen er nu også rigtig god Den er jeg meget glad for at have lært at kende, og det er jo takket være jer linux-drenge ((Hov forresten må man kalde jer det ))

Kommentar
Fra : Five_Stars

Dato : 23-06-09 18:03

Hmmm - glem det med Windows Vista looked.

Mente ikke man skal sammenligne Linux og Windows.

Men det er ganske fikst, at det man skal installere af ting og sager i ubuntu allerede er der, så man kan se DR o.s.v. med det samme.

Må hellere holde mund nu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-06-09 18:47

Citat
Må hellere holde mund nu.

Hvorfor dog det JR, FF, D-H-R, A - eller hva' det nu er du hedder

Undskyld Eyvind

Kommentar
Fra : Five_Stars

Dato : 23-06-09 19:40

Du har da travlt Klaudi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-09 23:26

Min pendrive er på 8 GB fra føtex til 200 kr. Men jeg har ikke lige set hvad Dabuntu fylder.
ubuntu og Dabuntu er stort set det samme bortset fra at Dabuntu har mange ekstra ting med fra starten så en begunder bare surfer derudaf.
Min trådløse forbindelse koblede næsten selv på.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 08:37

Efter et par mislykkede forsøg er det nu lykkedes at få Dabuntu hentet ned og iso-brændt på en dvd.......

Selvfølgelig skal den brændes på en DVD, den fylder simpelthen for meget til CD, og som iso-brænde program hentede jeg denne:
Active@ ISO Burner 2.0
herfra: http://download.cnet.com/Active-ISO-Burner/3000-2646_4-10602452.html

Jeg sidder nu og er på med Dabuntu, HVOR DEN KØRER SOM LIVE-CD, dvs. at den ikke er installeret, men kører fra cd-drevet !!. Har slet ikke kikket på alt hvad den i øvrigt kan, men har opdaget at SCRIBUS ligger klar til brug !!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 09:21

Ok line99 - så kan du jo passende hjælpe en der har problemer med Scribus.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 09:27

Hovsa - det har du jo allerede line99

Kommentar
Fra : J-ø-r-n

Dato : 24-06-09 09:54

FinoDabunbu

Virker med det samme.

rn

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 10:06

Jeg blev jo så også liiiiiige smidt af igen

Live-cd og internet har det med at knække; forbindelsen ud til internettet vil altså ikke stå åben ret længe når jeg kører direkte fra cd-drevet. :-/ Underligt !!!

Kommentar
Fra : J-ø-r-n

Dato : 24-06-09 10:19

Installér den på en USB eller en ekstern harddisk, så funker den fint.

rn

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 10:28

Jørn, det er nemlig rigtigt, vi er helt enige Jeg skal også ud og købe flere usb-fiduser. Har tænkt på at det måske er noget med at der ikke kan skrives til en cd !!!

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 10:34

Citat
Ok line99 - så kan du jo passende hjælpe en der har problemer med Scribus.

Hovsa - det har du jo allerede line99 [Hihihihihi]

æææææææææ Eyvind, jeg havde ellers håbet at kunne tørre den af på en anden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 11:41

Pas lige på med at installere styresystemer (eks. ubuntu /dabuntu) for jeg har været ud for at der lægger sig noget på eksisterende harddisk.
Så jeg tager altid harddisken fra eller ud mens jeg installerer fra en live CD.
Så har du et selvstændigt styresystem på din pendrive.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 13:30

By the way .... installation....

Mon jeg kan lægge Dabuntu'en ind på min 8GB USB ved siden af Ubuntu'en ??
Hvor jeg så ved opstart vælger om det skal være den ene eller anden der starter op ??

(Min usb-Ubuntu må altså ikke komme noget til den kører så godt)

,,, og, mon ikke også man kan lave flere partitioner på en usb-fidus ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 13:48

Jeg ville nok ofre en ekstra USB fidus.

Hos Føtex i frbg center var jeg inde for at købe den annoncerede 16 GB til 200 kr.
Men de havde ikke flere og solgte mig 2 stk 8 GB for 200 kr.
Eyvind.

300.000 elementer som fylder 5.5 GB (efter opdatering) 1.9 GB fri
Så Line 99 - det kan du slet ikke.
Der er jo mange store programmer med.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-09 16:36

Nå, nu skulle jeg os lige lege med det dersen Dabuntu, har lagt det på en 8gb pen,
kan os boote op, vælge det første punkt, prøv uden installering, så sker der ikke rigtigt mere.

Er det fordi det er en 64bit jeg kører på?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 16:52

Hvis den skal ligge som en live udgave på en pendrive - skal der bruges et andet program til det.

Det ved jeg er lavet til ubuntu 9.04
Men jeg har ikke set det til dabuntu 9.04

Hvis det er en CD du har brændt som Iso fil - så ved jeg ikke noget om 64 bit

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-09 17:00

Prøver at brænde ISO'en på en DVD, måske det virker

Kommentar
Fra : J-ø-r-n

Dato : 24-06-09 18:10

Jeg brændte først på en DVD og dernæst overførte den til en ekstern harddisk.

Virker upåklageligt.

Måske en fordel, at jeg kendte lidt til den almindelige ubuntu i forvejen.

Men det var egentlig ikke nødvendigt, for Dabuntu virker med det samme, uden man skal installere en hel masse først.

rn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-09 19:02

DVD virker heller ikke, sletter skidtet

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 19:26

Klaudi
hvor meget fylder din iso, min knækkede jo under download formentlig fordi den var så lang, det var først anden gang det lykkedes at hente samtlige var det 1,7 GB

Min kører nu fint på en usb

tak Eyvind

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-09 19:28

Den "var" på næsten 2gb, den er pist væk nu

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 24-06-09 19:34

,,,,,,,, ok

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-09 20:02

Ellers er her en metode til at lægge ubuntu på en pendrive i live udgave.
http://www.pcworld.dk/art/10866?page=1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-06-09 20:23

Prøver lige den med UNetbootin og Ubuntu 9.04

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-06-09 19:50

Saa lykkedes det med Dabuntu, paa den gamle pc, men hold d. .... en daarlig og naermest ulaeselig skrift der er paa FF, ja og ae oe aa virker ikke

64 bit er yt

Kommentar
Fra : FuglFinish

Dato : 25-06-09 22:14

Skriften bliver bedre ved:

System
Udseende
Skrifttyper
sæt mærke ved:
Delpunktsudjævning (LCD-skærme)

FuglFinish

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 22:46

ok slår lige over på pendrive med Dabuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-09 22:56

Firefox i dabuntu æøåÆØÅ
Måske du har ændret noget i installationen Klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 19:36

klaudi....................her er så browseren Opera.

http://www.opera.com/download/index.dml?platform=linux

Det kan være du bedre kan lide den.

Funktioner > instillinger > her kan du tillade cookies til at huske kandu mv.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-06-09 19:56

Citat
Skriften bliver bedre ved:

System
Udseende
Skrifttyper
sæt mærke ved:
Delpunktsudjævning (LCD-skærme)

FuglFinish

Det blev noget bedre, men stadig ingen ae oe aa,
har ikke installeret det, koerer "Live fra USB pind"
naa der fandt jeg da " tegnet, shift plus oe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 20:04

Du har lavet et eller andet under installationen / oprettelse af den live pen.
Jeg køøøøøøører med Dabuntu 9.04 på en 8Gb pendrive lige nu, og skriver fra Firefox

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-06-09 20:42

Hov - du kører live og kan ikke installere noget eller justere.

Det kan man kun når der køres " live persistent "

Men jeg kender ikke metoden til Dabuntu live persistent installation
Kun ubuntu live persistent på en pendrive (jeg har sådan en)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-09 08:57

Har prøvet Ubuntu 9.04, mente man kunne vælge DK under opstart, det kan jeg så ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 09:32

Dk kan vælges under opstart af 9.04 live CD - men et trådløst tastatur kan drille, så der ikke kan vælges noget.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-09 09:56

Har ikke trådløst tastatur, prøvede at gå ind i "Settings", under opstart der står bare "Back"

Uden for emne
Det er altså noget skidt man ikke får emails ved nye indlæg,
har prøvet at skrive til kandu teamet > service@kandu.dk,
er der andre man kan skrive til?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-06-09 10:09

Metode med ubuntu live CD.
Start comp.
Der er nu flere valg
Bl.a. F2 som vælger sprog > Dansk

Efter valget kan der startes i live tilstand.

Efter opstart bør den kunne skrive Danske bogstaver

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-09 18:07

Nu prøvede jeg så med en Ubuntu 9.04 Live CD, der virker det med valg af sprog,
det må da kunne lade sig gøre at lægge den på en USB pind, og så vælge sprog på den!

Nå eksperimenterer lidt med det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-09 19:10

Vil du installere fra en usb memory ? Så se her:
http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=3397
måske noget helt andet du har gang i ?
Styresystemer skal efter min mening, installeres på harddisken eller er det bare legetøj for jer
den Dabuntu ser ud som noget sammensat af nørder, den er nem for uøvede men ikke med senste codecs og programmer jeg foretrækker den officielle version af Ubuntu 9.04

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-06-09 19:24

Næe, ville egentlig ikke installerer den fra USB, bare køre den Live, li'som man kan fra CD.

Det er jo nok mest for at "lege" lidt med det, og finde ud af hvad det kan.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-09 10:11

Alt hvad jeg laver er, og har været, legetøj for mig.
Så computere med windows og ubuntu er legetøj.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 50 point
Dato : 28-06-09 10:23

Ja der er vel et legebarn gemt i os alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-09 10:30

Jeg leg også med dukker...........................................afklædningsdukker.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-06-09 11:51

Nå nå...

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-09 20:22

Tak for svaret Klaudi. Og denne tråd er vist gået i stå.
Ud og lege i solen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-09 20:23

Sorry der skulle have været 5 *****
Så det bliver 5

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-07-09 21:20

Jeg takker

5 retur. Pyh det for varmt