/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvordan udtales: At rense
Fra : OnkelJoachim
Vist : 2203 gange
50 point
Dato : 21-06-09 21:41

Hej!
Vi er enige om at ordet at rengøre og ren udtales med en e-lyd, men hvordan udtales
ordet "at rense/renser" udtales det med en a-lyd eller en e-lyd?
Ordet kan udtales på begge måder, men vi er blevet i tvivl om, hvad den korrekte udetale er.
Er der en korrekt udtale, eller er det bare et spørgsmål om accent?

Er godt klar over at det er et lidt besyndeligt spørgsmål, men det er et emne som har skabt stor fortvivelse og diskussion her i huset.:)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 21:48

Jeg ville udtale det med - e - men ikke et meget tydeligt et, det kommer til at lyde snoppet, men til gengæld vil det lyde forfærdeligt fladt, slangagtigt hvis det blev udtalt med et - a -

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-09 21:58

Jeg udtaler det med en e - lyd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-09 22:01

Fra Nudansk Lensikon er udtalen

ränse

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-06-09 22:13

I de nye ordbøger der kommer i 2010 vil det blive stavet med æ

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-06-09 22:27

Det kommer jo meget an på hvor i landet man kommer fra Midtsjælland vil udtale det med et meget skarpt e og i Horsens med raaaaaanse he he!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-09 22:30

Rense udtales ikke med en e-lyd (som i ren)....det gjorde det derimod hvis der var stavet rinse

Det udtales med en æ-agtig lyd , på samme måde som eks. i rendte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-09 22:31
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-09 22:38

OnkelJoackim....kan du ikke installerer dette program, og så få læst ordet op???

http://www.adgangforalle.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-09 22:39

Det er jo også det, der står i Nudansk Leksikon

http://www.kandu.dk/spg137256.aspx#1569951

det sidste e i rense, der kan jeg ikke kopiere udtalen det er et omvendt e , som i mit link kl. 22:31

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-09 01:07

hvis man udtaler med tydelig ren e lyd er det Næstved dialekt.
Nasalt A er lavkøbenhavnsk og udpreget klart a er snobbet københavnsk.

almindeligt er nermest en æ lyd.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-06-09 06:35

Hvis du siger en radrenser vil du tydeligt kunne høre det ikke er med a som første stavelse.

Hvis du siger renrensning vil du tilsvarende kunne høre at det ikke er med e lyd.

Altså æ...

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 22-06-09 06:51

Rense.

Specielle københavske dialekter:

På Ama'r udtales det: RARNS

..på Vesterbro: RARN-SØ

..på Nørrebro: RARNS-Ø

..i begge de to sidste tilfælde viser 'bindestregen' en pause i udtalen. Ø'et udtales ikke som en ø, men nærmere som... Øeh...?

I Hellerup/Gentofte nærmer man sig Nordsted1's udtale: RENSE

..første e er 'fladt' som i 'en'. Det andet e er 'åbent' som e'et i 'end'.

Udtalen er helt klart afhængig af dialekten. Præcis; som for alle andre danske ord

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-09 06:54

Ps. De Amar'kanere som ikke 'sluger' endelser, vil udtale rense: RANSÆ

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-06-09 09:11

Ja, midtsjællændere taler faktisk et pænt rent sprog, men de har et rædsomt tonefald.

Er selv fra sydsjælland, vi har en lidt pænere accent

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-06-09 21:04

Et spørgsmål om dialekt eller dårligt dansk, vil jeg mene.

Man kan høre i radioen, når de er fra København, så siger de prassen i stedet for pressen osv.

Godkendelse af svar
Fra : OnkelJoachim

Dato : 21-08-09 11:16

Tak for svaret molokyle.