/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Okker.
Fra : Holst-Hansen
Vist : 2784 gange
200 point
Dato : 21-06-09 12:44

Hejsa.

Vi har i perioder okker i vores drikkevand (egen boring) Men kom til at tænke på om der kan være aflejninger af okker i vaskemaskinen, og hvad kan man evt gøre ved det?

Håber på et par gode tips!!

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 21-06-09 13:00

Tag op på det lokale vandværk, ta en pose ø vitaminer med,
spørg om du ikke må få lidt af deres,kemikalier, for okker, og så selv komme det i jeres brønd, okker er gult, som min læremester sagde, men ikke gul okker,

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-06-09 13:11

Du kan købe et filter, der renser for okker og urenheder
http://www.filtec.dk/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-06-09 13:39

Jeg har haft vaskemaskine på egen brønd med jernholdigt vand siden 1982. Ud fra mine fordomme skal du ikke regne med okkeraflejringer af betydning i din maskine.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-09 13:55

Det kan du ikke undgå at det sætter sig i vaskemaskinen, og det sætter sig i tøjet (misfarvning)

Kun forsøge at afkalke maskinen af og til.

Jeg har selv haft egen vandboring med okkerproblemer.

Og elvandvarmer, toiletcisterner, vaskemaskine, kaffemaskine o.s.v. får den mest "pragtfulde" rustrøde farve af det okkerlag der sætter sig deri....og ødelægger tingene.

Jeg blev i stedet koblet på det kommunale vandværk...efter at have bygget nyt hus og fundet ud af hvor hurtigt installationerne tager skade af det okker, efter at kombi-elvandvarmeren på et par år gennemtærede så der blev utæt mellem brugsvandet og centralvarmerørene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-09 13:57

For mange år siden havde vi ude på landet så meget okker i vandet at det kunne løsne sig fra rørene nu og da og ødelægge en hvidvask, eller stoppe perlatorerne.

Nå, det var nu også inden det blev moderne bare at have et simpelt sandfilter