/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opdele en HD på 1000GB
Fra : 1991
Vist : 598 gange
500 point
Dato : 20-06-09 16:19

Har man mulighed for at opdele en HD - selv om man IKKE ønsker at formatere den???
Har en ny 1000 GB HD.
Men glemte at opdele den - hedder det, opdele i partioner.
Det er en NTFS disk hvis det siger noget, med 64 bit.
Hvis jeg kan opdele - så hvordan?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-06-09 16:28

En partition paa hele harddisken er normalt formateret.
Med windows Vista kan du skrumpe denne partition og goere plads til endnu en partition.
Den nye partition skal formateres.
Den gamle partition forbliver som den hele tiden har vaeret

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-06-09 16:31

Dette program kan

http://www.partition-tool.com/

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 20-06-09 16:41

vista har et indbygget program her er hvordan man gør

http://www.vistarewired.com/2007/02/16/how-to-resize-a-partition-in-windows-vista

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-09 17:14

Hej jangchr er det program ikke til et Tip ? Den ser da ok ud, men i det her tilfælde med 64bit er det kun købe versionen som kan bruges, jeg har installeret den gratis program på min XP

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-06-09 19:40

o.v.n.

Jeg så først bagefter at det kun var til 32 bit og som tip,jo måske,men holder lige en pause med tips efter den sidste bedømelse af tips

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 20-06-09 19:48

Start > h-klik på computer > vælg administrer > diskhåndtering.
H-klik på din partition > og vælg formindsk diskenhed.......................den arbejder et godt stykke tid og må ikke afbrydes (ej batterikørsel)
Efter en genstart vil der være et ualokeret område som du h-klikker på og laver en partition på.
Den skal evt. også lige formateres.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 20-06-09 21:15

Hvem siger at han har vista, der er da også noget der hedder Windows XP 64-Bit

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 20-06-09 22:00

Det er godt nok Vista 64-bit
Skal man efter formindskning så kalde det tomme område med et bogstav ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-09 22:06

Det tomme område får et bogstav helt automatisk.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 20-06-09 22:43

Det tomme område har ikke fået et navn
der står bare ikke-alokeret -
hvad gør jeg så ?

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 20-06-09 22:43

Jeg har haft genstartet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-06-09 23:37

Så formaterer du det ikke alokerede disk plads, højre klik og vælg Formater, vælg ntfs som filformat, så går der lige tid og du har et D drev automatisk, husk nu at klikke på det ikke alokerede område

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-09 09:56

Ikke alokeret betyder tomt område som kan benyttes til en partition.

Så du skal h-klikke på det ikkealokerede område og vælge oprette partition.
Nu bliver du guidet til at lave den nye partition.
Formaterer den ikke selv skal det gøres med et h-klik på den oprettede partition.
Om du vælger primær partition eller udvidet / logisk er ligegyldigt, sålænge det skal bruges som lagerplads.

Her er dit forløb:

[ ( .........................................................Vista.....................................................) ]

[ (.......................................Vista...................)..................ualokeret.......................]

[ (........................................Vista..................)(...............ny partition....................) ]

Bogstaver bliver tildelt automatisk.

Ps. Rent gætteværk, at det var Vista.

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 21-06-09 10:02

Tak for svaret Eyvind.

Dejligt med så mange folk der kan fortælle hvordan det skal laves.