/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
hovedbolt
Fra : baikal01
Vist : 3050 gange
100 point
Dato : 19-06-09 14:51

nogle her der hved om man selv kan skifte hovedbolten i et jagtgevær.og hvordan er det lige man gør. har 6 stk som trænger.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-06-09 17:14
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-06-09 19:11

Hvis du har en drejebænk og kan dreje er det ikke noget større problem, men det kræver det..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-06-09 23:02

Det letteste ville nok være at købe de slidt hovedbolte - og skifte de gamle ud. Hvis man selv kan dreje, så er det det absolut lettes trin i udskiftningen. Hovedbolten er altid lavet af almindeligt "bondejerne", og hvis du selv vil dreje den, så skal den være 1/2 tiendedel mm større end hullet til hovedbolten. Før isætningen varmer du baskulen op (altså ikke til det rødmer) og hovedbolten lægger du i fryseren. Så er der opstået en difference, som gør det muligt at sætte bolten i - uden at skulle agere Scgwarzenegger. Når du driver bolten i hullerne på baskulen, så har du kun 1 forsøg. Enderne på bolten (2mm) skal lige rives lidt op med en rival før isætningen.
Til at fjerne bolten med, skal du helst kende en der har en tandstangspresse, hvor en isat tilpasset dorn driver hovedbolten ud.
Hvis du selv kan opspænde baskulen forsvarligt og sikkert, så kan man drive en hovedbolt ud med mukkert og dorn, men det kan være djævelsk svært. Slår du med en dorn der er mindre end hovedboltens diameter, så sætter bolten sig måske fast - og du er på skideren - reverenter talt.

Hvis der er tale om fine bøsser, så lad våbensmeden klare ærterne. Men ellers helæd og lykke med projektet - og drejer sels hovedbolten, så sørg lige for, at de ikke stikker så langt ud gennem hullerne i baskylen, at du skal bruge oceaner af tid på nedslibningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-06-09 14:43

Hvorfor ikke bare sætte en jagtpatron mod hovedet på den nye bolt og give den et dask i tændsatsen, så skal den sgu nok sætte sig

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-06-09 21:36

Arh - den metode kan ikke anbefales. Det kommer til at gøre rigtig ondt på en eller anden.

Kommentar
Fra : baikal01

Dato : 02-07-09 19:41

tak for jeres svar,tror det bliver våbensmeden som kommer til at sætte nye hovedbolt i. mvh baikal01

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-07-09 22:19

Et godt valg. De gode råd fra våbeneksperten kunne heller ikke bruges!