/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Oliebehandling af egetræ
Fra : JLouise
Vist : 1275 gange
60 point
Dato : 16-06-09 22:35

Vi har købt et massivt egetræsbord, med mild sæbebandling + ubehandlede egetræs stole. Vi har renset bordet for sæben og givet det og stolene hvidpigmenteringsolie en gang, men er i tvivl om, om det skal have flere gange, når nu det er første gang det får?
Vi er ikke interesseret i at det bliver meget lysere, da vi allerede nu syntes at det er lidt for kølig hvidt til vores smag. Kan man evt give det alm. olie behandling efterfølgende så man får den varme farve frem i træet igen?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 16-06-09 22:49

ja det kan du. brug den olie som er mest modstandsdygtig over for sol lyd, altså ultra violette stråler, det man siger uvh,

giv det ind til det ikke suger mere, men tag og brug og slib meget let imellem hver gang olie, det er mest sikkert, god sommer herfra

kjeld

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 17-06-09 11:24

Mit råd er det samme som Kjelds, men af erfaring vil jeg lige tilføje at i skal ikke bruge linolie til indendørs brug da det stinker meget længe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-06-09 16:17

Citat
brug den olie som er mest modstandsdygtig over for sol lyd
Hvilken olie er modstandsdygtig over for lyd TOTALIDIOT

Kommentar
Fra : JLouise

Dato : 19-06-09 15:29

Jeg siger tak kjeld, men er lidt i tvivl mht dit svar, kan vi få en varm farve frem i træet ved at give alm. olie oven på hvidpigmenteringsolien?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 15:31

Ja men pas på lyden LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-06-09 15:36

Sorry forresten. Jeg sagde ja, men det ved jeg ikke noget om. Mente bare at du skal passe på sollyden.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 17:38

hejsa

nej det kan du ikke, for så skal det deleme have mange gange, for rå linolie i sig efter mange gange det skal nok give en gylden skær,
men det skal du overhovedet ikke, hvis du fra første dangs olie, og kommer
f.eks 1 -2 spisskerfulde Teak farve i til første gang, så tør jeg godt love dig at så får du en gylden farve du søger, for selve teak farven er jo ikke
det man kalder en kold farve, da skal du over i det blålige, og dybsort,
har du f.eks haft lidt tørfarve brun umbra så havde du kunnet komme lidt af det i, men det er ikke mange private der ligger inde med, og ved farvehandleren da er vel mindste potion vel 100gr. og du skal max bruge 5-10 gr. nej ta lidt teak farvet olie og lige prøv dig frem med, så skal du bare se løjer, men det skal gøres i 1 ombæring, og så måske efter du så har set det. komme lidt i til anden gang, men forsigtig for du kan nem komme til at det så er teak farven der slår igennem men det er jo ikke det du ønsker
en let gylden farve er flot, specielt når nu du giver den oven på en hvid pigmenteret bund, jeg lægger mit tlf, i din skriv box så er du mere en velkommen til at ringe for jeg kan nok bedre give råd den vej hvis du ønsker det.
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 18:35

Til Louise Forstår du at lacere med farver, hvis nej så bare ring,
for det kunne være en god hjælp for dig, til at få endnu flottere møbel.
mvh
kjeld

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-06-09 20:12

Men pas på sollyden LOOOOL TOTALIDIOT

Kommentar
Fra : JLouise

Dato : 19-06-09 22:24

Tak for hjælpen kjeld, vil se om min mand ikke kan få det til at lykkes næste gang der skal gives olie, for træet er vist godt mættet nu.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 19-06-09 23:50

Citat
for træet er vist godt mættet nu.

det er bare super, men så inden han giver sidste gang, ring så lige for så har jeg et super fif til jeg,
kjeld