/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ph i akvarie
Fra : bublebee
Vist : 820 gange
50 point
Dato : 16-06-09 21:02

Hvad er den ideelle ph i akvariet.
Har mollyer, plattyer, guramier (perle, honning, guld), sugemaller, pragtsmerlinger og Siamesisk algeæder
min ph hedder 7,4 nu.....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-09 22:16

pH 7,4 er lige i den høje ende men ikke alarmerende.

Hvis man kommer kalkholdigt vand (fra vandhanen) i akvariet, og der er planter som får godt med lys, så fjerner de CO2 ( fra kalken) og resultatet bliver et let basisk miljø.

Kun hvis man vil formere nogle af de æglæggende regnskovsfisk, skal man have et surt miljø.

Kommentar
Fra : britainsdk

Dato : 16-06-09 22:19

Hej hej

I håndbog for akvariefisk, fra Maxizoo, skriver de at ph på 6,5 - 7,2 er ok, for langt de fleste akvarie fisk

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-06-09 11:57

vi bruger regnvand i akvariet...
ok så den er ikke meget for høj kan jeg se.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-09 15:25

Med regnvand i akvariet burde den ikke blive så høj.
Er der ikke en mulighet for at du måler forkert ??

Hvordan måler du. ?

Med brintelektrode eller med indikator?.
Især indikatorer, som spænder langt , kan snyde den utrænede.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-06-09 16:06

vi har sådan en ph måler man også bruger i pools....
Men vi har lige haft et problem med at vandet blev hvidt og er først ved at have det løst nu. Måske det har noget at gøre med et, for det er 1 gang vi har prøvet at skifte det ud med regnvand da vi skiftede 50 % vand....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-06-09 18:20

Min ph hedder stadig 7,4 - hvordan får jeg den lidt ned. Mit vand er også begyndt at blive lidt hvidligt....

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 07-07-09 12:08

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-09 22:29

Når vandet bliver hvidt skyldes det normalt en kraftig bakterievækst. Årsagen er normalt overfodring.

Spar mere på foderet. De skal ikke have mere end hvad der ædes med det samme, og til voksne fisk højest 1 gang om dagen.

Bakterievæksten kan godt øges med frisk vand. Alligevel skal du fortsætte med hyppige skift, men højest med 1/4 ad gangen. Regnvand er fint, hvis når pH er i den høje ende.

Der er sikkert en del fastsiddende kalk i akvariet, som først langsomt opløses og forsvinder med gentagen skift med regnvand.
Regnvandet skal naturligvis være rent og ikke fra en tagrende med gamle blade og fuglelort.