/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvor godt vedhæfter mørtel på?
Fra : ganga
Vist : 3851 gange
50 point
Dato : 16-06-09 20:13

Er i gang med at sætte teglsten på toppen af en læmur. Jeg vil lave et fald, så når det regner, vil vandet afvande til den ene side.
Jeg havde forestillet mig at lægge to lister af forskellige højder, over for hinanden, og derefter lime stenene på efterfølgende.
Derefter vil jeg fuge det , men hvordan har mørtlen det med træet?, vil det efter noget tid, falde af?, hvad kan man ellers anvende?, eller er der nogen der kender en anden løsning?
På forhånd tak..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-09 20:21

Citat
kender en anden løsning?
På forhånd tak..

Find en murer

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-06-09 20:26

Hej ganga.

Nu skriver du ikke hvor bred din læmur er, men jeg vil straks fraråde at lægge træ imellem.
Hvis det er en helstensmur, kan du i den høje side hugge en sten til ind imod midten, så den på ydersiden af muren står som en hel sten, men ind imod midten skråner af så du kan fylde mørtel på, således at du får en fuld flade at sætte din teglsten fast på.
Du kan så udmærket "lime" din teglsten fast med den samme slags mørtel, som du har brugt til opmuring.
På den måde vil du på en helstensmur få en hældning på ca. 30° og det vil virke fint til afvanding og se pænt ud.
Du kan fuge op imod tegstenen på samme måde, som du har fuget resten af læmuren.
Held og lykke med projektet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 16-06-09 20:31

Hej Bennymanden
Læmuren er ikke særlig bred.., den er 32cm, og så er den hul.., har overvejet
Jeg tænkte nok at træ ikke en en god ide.., hmmm.....- Har overvejet gasbeton, eller gips.., som materiale..?

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 16-06-09 20:51

Eller hvad med noget galvaniseret jer?, jeg har noget liggende som jeg evt. kunne bruge?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-09 20:52

Hullet mellem de to sten i hulmuren kan du lige proppe lidt rockwool ned til at bære mørtel indtil den selv bærer.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 16-06-09 21:48

hej ganga

det er ikke en god ide og komme jern i det giver kondens og til vinter så kan det give så meget vand fra sig at det springer,

du skal gøre som eyvins siger kom lidt uld ned i hul mur. du kan rolig lægge en lægte til at give dig den hældning som du ønsker, er det rulle skift faconen du bruge. det bedste for dig er og skære
dem i smig så for du et virkelig flot look, men et knald godt råd i en spand mørtel da kommer du
en krus flise klæber noget f.eks, der hedder beto flex det er godt, eller neto bene men det har de på træ laster, og det såmme når du skal fuge en god krus flise klæb så bliver det der hvor du bruger det
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 16-06-09 22:00

Ganga lav dig en skære kasse til at skære stenene i smig med så de alle bliver ens,

så kan du jo prøve og sætte en række op inden du begynder at bruge mørtel dor så kan du også bedre se hvor store dine fuger skal være. det gør vi andre som fagfolk, men ganga spørg

hvis du er i tvivl. det er bedre end du laver noget gøj m.

kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 16-06-09 22:03

du skriver ikke hvor lang din læmur er, hvis du lige tog mål så skal jeg hurtig fortælle dig hvor mange sten du skal bruge

kjeld

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-06-09 06:41

Godmorgen ganga.
Som Eyvind skriver, så kan du fint stoppe lidt rockwooll ned imellem stenene i hulmuren for at holde på mørtelen så det ikke glider ned i muren.
Du behøver jo ikke lave hældningen på teglstenen så høj som en sten fylder - du kan evt. sætte et bræt på muren udvendig i den ene side, og lade det gå 2 - 3 cm højere op end muren. Du kan holde det på plads med et par skruetvinger, så fylder du ellers mørtel ovenpå som om du skulle mure flere sten ovenpå og ligger dine teglsten ned i det.
På den måde får du en ens hældning hele vejen hen og når det har sat sig et par timer kan du igen fjerne brættet og fuge ud op under teglstenene.
Du kan med brættets højde justere din hældning, og det eneste der sker er at du får en bredere fuge op under teglen i den ene side.
Det er jo ikke nødvendigt at lave ret meget fald for at vandet løber til den ene side.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-06-09 09:46

hejsa alle

Bennymand du har efter eget udtagelser kun muret en skalmur udenom dit eget skur/hus
med begrænset viden til følge i din tid som amatørklister

Bennymanden hvor mange lærmure har du så nu lavet, siden sidste uge, da du gav ovennævnte
oplysning,

Bennymand spørg da Refi om du ikke kan få lidt af hans point, og så hold dig for god til at gentage andre,

Bennymand havde du haft en faglig viden incl. nogle år,s erfaringer, og så udtalt dig ud fra det,
så havde det været ok. SÅ HAVDE DU IKKE SET MIN PROFIL HER,!!
bennymand lige såvel som du prøver dig frem med din uviden hed , lige såvel vil jeg advare dem som du plapre løs på, jeg har håndværksmæssi uddannelser for kær til bare at amatørre skal ødelægge noget bennyman, nu er du velkommen til at beklage dig over mig, både i øst og vest bennymand, som du jo normal plejer at gøre, det kan godt være du ved noget om din kones damp radio, så prøv og lyt til den en ekstra gang, undskyld bennymand du er//// og bliver en amatør
indtil du har et svendebrev,

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 17-06-09 09:47

Tak alle for jeres svar..!!

Jeg ved ikke om jeg har fået fat i nogen "besværlige tagsten". Se nedenstående link, det er den sorte af typen..
http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/bc-protector.html
Jeg har lavet en prøveopstillinger, hvor jeg har lagt lægter i forskellige højder, for så at skabe en hældning.(jeg vil så ikke anvende lægter, da træ jo ikke egner sig til opgaven her)
Efterfølgende har jeg lagt ovenstående "besværlige tagsten" ovenpå, og konstateret at de vipper, og ligger helt skævt..
Mit spørgsmål : måske stiller denne type tagsten større krav til nøjagtigheden, altså at det skal være 110% i vatter.??- eller, er det bare mig med mine 10 tommelfinger??

Jeg har tænkt over at støbe en kant, noget i retningen af hvad Bennymanden beskriver.., det med at sætte bræt udvendig på muren, og så skrue en lægte ovenpå, som man få en vinkel(når man ser det i et tværsnit). Derefter putte mørtel ind bagved. Så har man en jævn flade, hvor man så ligger sine tagsten...

Kjeld det med at skære stenene i smig.., den må du godt forklare, jeg er ikke helt med..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-06-09 09:51

Citat
Jeg har tænkt over at støbe en kant, noget i retningen af hvad Bennymanden beskriver.., det med at sætte bræt udvendig på muren, og så skrue en lægte ovenpå, som man få en vinkel(når man ser det i et tværsnit). Derefter putte mørtel ind bagved. Så har man en jævn flade, hvor man så ligger sine tagsten...

Udmærket ide ganga - ellers må du jo lytte til "ham den kloge med alle svendebrevene"

........ det kan jo være han kan mure stave og udtrykke sig normalt kan han i alt fald IKKE

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-06-09 10:01

Citat
Hej ganga.

Nu skriver du ikke hvor bred din læmur er, men jeg vil straks fraråde at lægge træ imellem

fra bennymand

Det citat her bennymand det fortæller vel også dig selv, du har skifttende menninger fra hvad du læser dig til andre gør, og e.v.t. er rigrig, og så måske hvor mange udsendelser der er kommet ud af dampradioen, bennymand ved du forkortet G. F B, det betyder, du kan spørge hvis ikke du ved det.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 17-06-09 10:05

Hovsa.., det er jo ikke meningen at stedet her, skal være et sted hvor man sviner hinanden til..

Jeg er super glad for jeres indput.., den endelig løsningen er jo en kombination af både jeres foreslag samt min egen fornemelse for sne..(det med de 10 tommelfinger var bare en joke.. , jeg kan osse tænke lidt selv)

Jeg kunne egentlige godt tænke mig, hvis i kunne svare på spørgsmålet omkring den valgte tagsten, og det med at skære tagstenen i smig, istedet for dette mudderkastning..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-06-09 10:18

ganga -

nu forstår jeg slet ikke hvorfor teglstenen skulle skæres i smig

Det tror jeg nu heller ikke det er det ham den kloge er inde på tidligere i tråden - det var, hvis du valgte at lægge en mursten på den ene side at du kunne skære denne i smig f.eks. med en vinkelsliber for at danne den skrå flade hvor du kunne lægge dine teglsten.

De teglsten du viser i linket ser da ellers udmærkede ud

Du skal bare have dannet et jævnt underlag som har det smig som du ønsker dit fald skal være - herefter lægger du blot dine teglsten ned i lidt mørtel - med hensyn til nøjagtigheden med teglstenene så var mit forslag jo at bruge det bræt jeg omtalte til at styre stenene hele vejen hen.

Jeg håber ikke du (som vores "kloge ven" giver udtryk for) har forestillet dig at brættet skal blive siddende - det er kun hjælpeværktøj.
Det er ikke nødvendigt med den lægte du omtaler - hvis du lader brættet sidde et par timer kan du direkte i forlængelse af at du lægger mørtel ovenpå muren "lime" dine teglsten fast også.
Når mørtelen så har sat sig, kan du fjerne brættet og pudse/fuge op imod teglstenene på ydersiden.

hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 17-06-09 10:37

Tak alle for jeres svar..!!
- jeg må hellere komme igang.., de har jo lovet regn imorgen..!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-09 11:14

Jeg har en 40 år gammel læmur med tagsten ovenpå.
De ligger med fald bygget op af mørtel.

Den klæber holder ikke i længden. De bliver løse og en del er røget af i stormvejr.

Så limer jeg dem fast med fliseklæb, og det holder godt.

en amnden erfaring er at man skal huske at bruge så lange tagsten at der bliver et udhæng på afløbssiden. Ellers skades muren af nedløbende vand.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 17-06-09 18:51

Hej transor
Hermed noteret..!!
- og tak for dit svar..!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-09 19:00

Lav det som bennymanden siger.
http://www.kandu.dk/spg137057.aspx#1567533
Så bliver det godt og pænt.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-06-09 21:44

Citat
B&C Protector er en nyudviklet betontagsten med en stærk overfladebehandling. Med B&C Protector har vi forenet den klassiske, gennemfarvede B&C tagsten med den

hej ganga
jeg burde og lade være men jeg synes sq det er synd for dig. at du har 98%
chance for at du skal til at lave det hele om til næste forår
må jeg spørge dig, er det disse sten du vil andvende, ja eller nej.
hvis ja, så kan du lave hele om fra først kommende vinter og så regne med
ok den vinter gik uden peoblemer, men så skal du over den næste, så har du en meget stor chance så skal du have hele skidtet væk igen, for så ligger de nede forand læmuren , fortæl lige om det er de sten du vil bruge,
jeg fatte meget godt du ikke kan få dem til at ligge pt, og at du aldrig vil få dem til at ligge der pænt
jeg havde opfattelsen at du ville lave afslutningen som rulle skift i tegl sten
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-06-09 22:16

Citat
Kjeld det med at skære stenene i smig.., den må du godt forklare, jeg er ikke helt med..

det var nærmest tænkt til hvis du ville bruge mursten altså rulleskift.

nu siger jeg det ganga du har fat i de forkerte sten, levere dem til bage, de er beregnet til tag som det også tydeligt står hvis du kikker efter,

og Monier de kan ikke lave læmurs afdæknings sten, de har kun cement, og rent ud sagt, så er det noget lort, bla, fordi de er åben i porene i begge ender, læg. ca 250 kr til og så få den læmurs sten som er beregnet til lægmur, men du skal have den i glasseret sten, og som regel så er både top
og bund buet så meget at vandet selv løber af,
og så for at undgå alle de gode forslag med lægter og jeg ved ikke hvad,
så gør du det at du lige sømmer et bræt på i begge ender. og så finder du
midten af muren. du lægger så en sten ind til det bræt og finder den hældning du vil have, og i toppen af den hældning sætter du lige en søm eller skrue, og så trækker du en snor hele vejen igennem vandret, du kan så godt
sømme et bræt på i den side som det skal falde til lige til at styre forneden
smut-- smut så er du færdig, hvis du vil have det er du velkommen til at ringe til mig, hvis ja så lægger jeg min nr, i din skriv til ganga
kjeld

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-06-09 22:19

ganga du kan også give en besked i min skriv til vic2000
kjeld

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-06-09 00:11

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 10-09-09 21:09

Her er vist nogle svarere, der venter på en tilbagemelding