/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Angående efterløn
Fra : sigfrid
Vist : 4062 gange
500 point
Dato : 16-06-09 19:59

når man har inbetalt til efterløn,kan man så få efterløn selv om man er arbejdsløs,når man fylder 60 år.Er der ikke noget med nogen timer inden for nogen år før man bliver 60 år.
På forhånd tak Sigfrid.
ps. er selv 57 år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-09 20:01

Nej, betaler du kan du få efterløn ved 60 år.

Eneste betingelse er at du ikke er sygemeldt den dag du går på efterløn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-06-09 20:07

Citat
Hvis du er ledig
Hvis du søger om efterløn fra ledighed, er det vigtigt, at vi har modtaget din ansøgning inden den dato, hvor din ret til dagpenge udløber. Ellers mister du som hovedregel retten til efterløn. Det er også vigtigt, at du er aktivt jobsøgende frem til det tidspunkt, hvor du går på efterløn.

http://www.lederne.dk/lho/A-kassen/Efterloen/F%C3%B8r+du+modtager+efterl%C3%B8n/saadanfaarduudbetaltefterloen.htm

Men der er jo et par år til du kan søge.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-06-09 21:20

Det er givet du er medlem i A-kassen frem til efterløn.

3 måneder før 60 års dagen får du brev fra A kassen
i samler nødvendige oplysninger, så skulle det være i orden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-06-09 23:17

Pas lige på, jeg blev 60 sidste år og søgte efterløn. Og det kunne jeg sagtens få, men først pr. 1.6.2009. De talte timer i alle de år der gjorde mig berettiget til efterløn. Jeg havde i perioder været deltidsansat med supplerende dagpenge og de timer talte ikke for en hel dag. Alle de arbejdstimertimer jeg manglede i at have haft fuld tid de sidste mange år, det gjorde at jeg først kunne få efterløn pr. 1.6.2009 selv om jeg blev 60 år i oktober 2008.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 17-06-09 05:26

Er der så forskelligt på udbetalt efterløn,hvis man op til er arbejdsløs eller i arbejde op til efterlønnen.
venligst sigfrid.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-09 07:04

Jeg vil anbefale du tager en snak med din A-kasse for
at få det hele på plads

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 17-06-09 09:02

Bland nu ikke spørgsmålene sammen!

Retten til fuldtidsefterløn er betinget af at man har været fuldtidsforsikret i en periode inden man overgår til efterløn! - hvorfor du først vil kunne få efterløn 1/6-09 - inden da vil det sandsynligvis være deltidsefterløn - hvilket nok ikke er så interessant!

Til det andet spørgsmål (første spørgsmål) - man skal have betalt til efterlønsordningen siden 1/4-99 og have anciennitet nok til efterløn! - derefter skal man når man fylder 60 have en aktiv dagpengeperiode - kan du få oplyst i din A-kasse! - har man ikke en aktiv dagpengeperiode - skal man opfylde arbejdskravet på 1924 timer indenfor 3 år!

satsen man får er som ledig sin dagpengesats - dog bliver satsen sat ned til 91% og der bliver modregnet for evt. "store" pensioner man har opsparet. Hvis man er i arbejde - bliver der foretaget en beregning af de sidste 3 måneder/12 uger.

Men da efterlønsreglerne nu er ved at være så indviklede at der ikke kan svares entydigt - så er det bare lige at pumpe cyklen og tage ind og få en snak med din A-kasse - der får du et klart svar på dine spørgsmål og alle hvisserne blive afklaret med det samme!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 500 point
Dato : 17-06-09 09:10

Citat
Hvornår kan du få efterløn?
Du skal opfylde følgende betingelser for at have ret til efterløn:

du skal være medlem af en a-kasse
du skal som hovedregel have været medlem af en a-kasse de sidste 30 år og have betalt efterlønsbidrag i samme periode
du er fyldt mindst 60 år, men har ikke nået folkepensionsalderen. Bemærk, at efterlønsalderen gradvist bliver forhøjet til 62 år fra år 2019 til 2022
du skal have ret til dagpenge på det tidspunkt, hvor du går på efterløn. Det betyder, at du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, dvs. du må ikke være syg eller ude af stand til at påtage dig et arbejde. Du skal også have arbejdet 52 uger inden for de sidste tre år. Hvis du er ledig på overgangstidspunktet, må din ret til dagpenge ikke være ophørt
du har fået indberettet værdien af formuen af din pension
du bor i Danmark eller i et andet EØS-land.
Din a-kasse kan give dig nærmere oplysninger om, fra hvornår du kan få din efterløn udbetalt.

https://www.borger.dk/Emner/Pension/typerafpension/Sider/Efterloen.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-06-09 09:31

Jeg vil give hedefelt ret i at reglerne er indviklede, der er ændret så meget, så tag en snak med din A-kasse, de har alle svarene. Og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-09 11:35

Du kan læse mere om det her.

http://www.hk.dk/akasse/udbetalinger_og_regler/a_kassens_pjecer/ledig_og_hvad_nu

Læs hele pjæcen - du skal lige downloade den, men en interessant tekst for dig nu, er bl.a.:

Særlige regler for 55-59-årige
født før 1/ 1 1953
For 55-59-årige er der en særregel
om forlænget dagpengeret. Er du
ledig ved udløbet af dagpengeperioden
og opfylder du anciennitetskravet
for at kunne gå på efterløn
ved det fyldte 60 år, har du
ret til dagpenge, indtil du fylder
60.

Men kontakt din A-kasse!

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 17-06-09 14:34

Tak for svaret ans.
Jeg har jo lidt tid endnu til at finde ud af det, men der er så mange meninger om efterløn så jeg ville lige høre her inde om jeres meninger.
så jeg siger tak alle sammen
hilsen sigfrid