/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu og antiviruspgr.
Fra : heller22
Vist : 647 gange
50 point
Dato : 16-06-09 00:55

Skal der bruges antivirusprogram til Ubuntu og ifald, hvilket og hvor finder jeg så et gratis et?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 16-06-09 02:05

Citat
Skal der bruges antivirusprogram til Ubuntu og ifald
kort og godt NEJ
men hvis Ubuntu computeren er i et netværk, så kan det være en god ide at kunne scanne for virus, inden Windows kommer i kontakt med en eventuel inficeret fil, ClamAV er "indbygget, det vil sige den kan installeres fra Synaptic,
et par andre muligheder er Avast: http://www.avast.com/eng/avast-for-linux-workstation.html Ubuntu skal bruge DEB pakken
Eller AVG: http://free.avg.com/download?prd=afl husk igen er det DEB pakken som skal bruges

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-06-09 07:31

Det er kun hvis Du bruger din Linuxmaskine som filserver eller lign - hvor du har logget ind via Wi9ndows og dermed henter/bruger filer på maskinen.
De virusser som Windows kan angribes af - kan ikke angribe Linux.
Men hvis du bruger Linux som opbevaring af forskellige Windows programmer, pst filer mm - så kan der stadig ligge virus i disse filer, men det er Kun dem man kan scanne efter - da linux ikke kan rammes af virus på samme måde som Windows.
Så som o.v.n. ganske rigtigt siger - kort og godt NEJ.
Men skal du bruge den som filserver mm - så ville jeg da nok scanne alligevel.
Jeg har dog kun scanner på min Mailserver !

Godkendelse af svar
Fra : heller22

Dato : 19-07-09 23:03

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 01:07

Selv tak - og se nu at blive god igen, jeg gider ikke være uvenner med nogen
spørgsmålet er over en måned gammel og jeg har slet ikke efterlyst respons

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 11-08-09 20:08

Så sidder man fredeligt her d. 11.08, og får 5 returpoint for et genåbnet spørgsmål .

Jaj ik fåstå en ski

Mvh lille

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-08-09 04:07

Endnu en bruger som ikke har læst: Kom godt igang det burde være en selvfølge at læse betingelserne før man bliver medlem
http://www.kandu.dk/faq.aspx

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 12-08-09 14:07

Daws Smarte .

Jeg har altså fået denne besked:

Citat
Kære heller22,

En bruger har købt svaret på dit spørgsmål "Ubuntu og antiviruspgr." i kategorien Linux.

Du får hermed tilskrevet 5 point !!

Kom så igen, du .

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.