/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Opretning af betongulv
Fra : Jegkan-kandu
Vist : 6985 gange
50 point
Dato : 14-06-09 23:04

Hej brugere.

Jeg skal have lagt nye fliser i et bryggers uden gulvvarme. De nuværende fliser er ikke i vater og gulvet skal derfor rettes op. Nu bliver det måske lidt indviklet. Overfladen på de fliser der ligger i bryggerset p.t. kommer til at svare til, at det niveaumæssigt bliver underlaget for de nye fliser. Sagt på en anden måde - hvis jeg brækker de gamle fliser op, og erstatter med beton i stedet vil niveauet være som det skal være. Som skrevet ligger de nuværende fliser ikke i vater.

Det helt simple ville selvfølgelig være, at brække de nuværende fliser op og så hælde selvnivellerende gulvspartelmasse ud, MEN.... da der så måske skal lægges 8-10 mm (måske endnu mere) gulvspartelmasse på 15 m2 gulv løber det sindssygt hurtigt op i pris. (Det jeg kan læse mig til er, at forbruget vil være ca. 1,5 - 1,7 kg. / m2 / mm hvilket jo så medfører at der skal bruges min. 225-250 kg. gulvspartelmasse hvilket vil koste i omegnen af kr. 3.000 - 4.000).

Er der en snedig måde hvor gulvet kan "grov"rettes med alm. cement så det kun er de sidste 1-2 mm. der skal anvendes selvnivellerende masse ?
(Normalt vil et afretningslag være 8-10 cm hvilket giver plads til retskinner m.v.)

Jeg ser frem til at høre jeres svar.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 14-06-09 23:43

Da jeg lavede kælder gulv hvor der skulle værer fald til afløb lagde jeg lægter ud med fald til afløb og trak betonnen af, da betonnen var træde tørt tog jeg lægterne op og fyldte ud med ny beton, ,,,læg lægter ud i vatter, træk af, fjern lægter, fyld ud, så er det ikke nødvendig med noget selvnivelering masse, held og lykke. Erik

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 14-06-09 23:50

lagde først nu mærke til at du ikke skulle have et tykt lag beton på. så brug andet ,elektrikker rør, gardin stænger, armerings jern ( dem kan du lade ligge) bare et eller andet du kan trække betonnen af på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-09 03:50

Du skal vist have skolepengene tilbage

1,7 kg pr kvm x 15 = 25,5 kg, altså hvis vi går ud fra den første tykkelse Du skrev (8-10 mm)

Et råd hvis Du bruger selvnivellerende........jeg har lige brugt det i små mængder til reparationer.

Bland hellere for lidt end for meget så Du har noget ubrugt cement i overskud, her tænker jeg på at det er fristende at blande en hel sæk på 25 kg og bare pjaske vand i, og den risikerer så at blive for tynd.
Vandet skal tilsættes meeeeget forsigtigt, brug et piskeris på en boremaskine så blandingen bliver helt uden klumper.

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 15-06-09 09:29

->LuffeA

Beklager LuffeA - jeg er revisor - og jeg skal ikke have skolepengene tilbage

Der skal bruges ca. 1,5 kg. materiale pr. mm. pr. m2.

Skal gulvet hæves 10 mm. (i snit) bliver dette til 15 kg. materiale pr. m2.

Da bryggerset er ca. 15 m2 mangler lige den sidste udregning der hedder 15 kg. x 15 m2 og det er vist noget med 150 + 75, d.v.s. 225.

-> blunderbuss

Ideen er god nok, men da gulvet ikke er i vater tvivler jeg på at jeg kan finde egnet materiale til at trække af med (jeg vil gætte på at betonlaget varierer fra 2-15 mm når de værste ujævnheder er fjernet). Selv et emne på 10 mm tykkelse vil nok være for højt (så måske der skal fræses en rille i eksisterende gulv først ?!).

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-06-09 10:55

det eneste rigtige at gøre, er at brække gulvet op og få det ordentligt isoleret og en gulvvarme slange lagt i. så kan du lave en ny støbning i vater og så er problemet løst. og et bryggers uden gulvvarme er en dårlig ide. så du må nok have muldvarpen op selvom det kan gøre ondt.

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 15-06-09 12:32

Jeg har ikke planer om gulvvarme i bryggerset, men det er da rigtigt at det bedste ville være at bryde det hele op og så lægge nyt, men det er og bliver ikke planen.

M.v.h.
Jegkan-kandu

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 50 point
Dato : 15-06-09 16:10

Er der nogen grund til at tage de gamle fliser op? Hvis højden passer!

(jeg håber at du har tænkt på at der også skal være plads til fliseklæb!)

Alså du kan fjerne "toppe", gøre ru, med en slibekop på en vinkelsliber, det støver, men det er totalt effiktivt!!!

...også "bare" plaske spartel på bagefter?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-09 17:14

Hmm, jeg har ikke mere, udover at anbefale en ansigtsmaske, og at lukke døren forsvarligt til arbejdsstedet, ellers "knaser" alle Jeres tallerkner det næste halve år.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 15-06-09 17:21

Jeg har sådan en, og den er rigtig rigtig god...

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2079&n=10

Køb den bedste mest tætsiddende maske, du kan få, det STØVER rigtig rigtig rigtig meget

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 15-06-09 22:21

Har netop talt med en murer idag - han kom med samme forslag som sybil3, så det bliver løsningen. Gulvet vil dog blive primet først (forventer jeg).
Tak for input - sybil3 får pointene.
(Det med støvet tager vi ikke så tungt - har lige været gennem hele møllen med køkken hvor hele gulvet blev brækket op, afrettet, isoleret, varmeslanger, støbning, fræsning i vægge og hvad nu nævnes kan - så vi er ved at være "hærdede" overfor støv

Heldigvis kan der lukkes rimeligt af.

Godkendelse af svar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 15-06-09 22:23

Tak for svaret sybil3.
(Og ja - jeg har taget højde for fliseklæb. Hvad jeg dog ikke ved endnu (har ikke målt op) er om gulvet ligger højere nogle steder end andre, men så må der pilles en flise op hist og her og fyldes op med spartel).

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 16-06-09 10:01

Tak for points...

Alså da jeg var igang i køkenet, var der så meget støv at det nærmest så ud som om der var ild i huset, med det støv der kom gennem vinduerne, så det er godt at du ikke er sart...

God arbejdslyst...

Når du skal igang med at måle, kan det være nemmere med et at de der rotationslasere (bare amatør udgaven), jeg syntes nogen gange at en retskinde (husk den skal være 2-2½m), kan være lidt svær at håndtere!

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 23-06-09 20:38

Du har nok ret i, at en retskinne ikke er så nem at håndtere, men en rotationslaser kan jo ikke "skyde" helt nede i gulvniveau, men på væggene, så jeg tror at retskinnen bliver løsningen - ellers vil pengene jo også være spildt, for jeg har lige købt et stk. 2 m retskinne idag (med indbyggede libeller).

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 24-06-09 11:08

Det du gør er at placere den over den højde du skal bruge, jeg plejer at bruge ca. 5 cm.

så har jeg en klods med en streg 5 cm oppe, og her kan jeg så se afvigelsen på klodsen...

Hvis du er en gammel knark, der syntes at det er lidt træls at komme ned på gulvet kan højden øges til 50-75 cm.

en 2 meter retskinde med libeler er et rigtgt godt stykke værktøj, når man skal bygge stort, man får et mere klart billede af om noget er i lod og vatter, både til køkner, væge, gulve, fliser, m.m.

Når du er færdig med at slibe, spartle og skal kontrolere om der er nogle lunker (hulder) er en 2 meter retskinde genial, da du jo så kan se lunken som fordybning under skinden...

god arbejdslyst...

Så dit køb er rigtigt godt...

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 30-07-09 15:51

Hej igen.

Lige en afsluttende kommentar.

Først blev der dækket af med afdækningsplast på inder og yderside af dør - og det tog faktisk alt støv - ihvertfald det der kan ses og mærkes. Vindretningen var med mig, så da jeg sleb de eksisterende fliser med knopskive kunne støvet forlade lokalet (heldigt nok).

Herefter blev løsningen, at der i den ene ende af gulvet (hvor der var en forholdsvis stor lunke) er fyldt op med flydespartel, mens resten af gulvet var næsten i vatter og der blev ikke gjort noget ved dette.

Herefter er fliserne lagt, og nu skal der "bare" fuges og sættes paneler op igen.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 06-08-09 22:48

TILYKKE... det er en dejlig fornemmelse med selvgjort arbejde :)

Kommentar
Fra : Jegkan-kandu

Dato : 12-09-09 11:37

Jeps - og så blev gæstetoilettet lige opdateret med nye klinker også - alletiders.
Bortset fra et par enkelte steder hvor fugerne ikke blev så pæne, så er det samlede resultat - når jeg selv skal sige det - ikke så ringe endda (og denne gang i vater).

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 12-09-09 17:03

Tillykke,, selv gjort er vel gjort, og du har sparet en masse penge.

Kommentar
Fra : BULLEVAP

Dato : 02-11-09 23:03

Husk at rense godt og bruge primer ved flydespartel..

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 12-06-10 21:00

der går 1,9 kg pr mm pr kvadratmeter