/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Fattig eller rig
Fra : Jan4100
Vist : 1246 gange
100 point
Dato : 14-06-09 01:04

Så dette på tekst tv og det rørter mig men hvad siger i

http://ttv.tv2.dk/index.php?side=129

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-06-09 02:05

Og det er noget sludder.
Fattige er dem som intet ejer.

Rigdom og fattigdom har ikke noget at gøre med den månedlige indtægt.

Man kan eje så meget at man ikke behøver overhovedet at have en indtægt, og alligevel ikke mangle noget.

Men hvis man skylder en bunke og skal betale høje afdrag og renter på bolig ,bil og gamle forbrugslån, så kan man være ganske dårligt kørende med en langt højere indtægt. Men fattigdom har det ikke noget at gøre med.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-09 03:37

Transor har ret. Men vi befinder os desværre i så uoplyst et samfund, at selv journalister og meier ikke kan kende forskel på formue og indkomst. Derfor kan man læse om 'rige pensionister' der skal betale en særskat, fordi - ja, ikke fordi de er rige, altså ejer formue- men fordi de har tegnet pensionsopsparing, så de får udbetalt mere end et vist beløb, det er vist 267.000 kr. om året i pension. Er et pensionistægtepar rigt, fordi de har 21.000 i indtægt hver måned før skat? Døm selv.
Det er den samme misforståelse, blot på en anden måde, der gør sig gældende i det klip, du viser, Jan4100. Men en gang i fremtiden vil man måske lære på Journalisthøjskolen, at for at være rig skal man have en formue.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-06-09 05:18

Det er da en gnag sludder. 11.000 kr. pr. månd før skat er mere end hvad en almindelig folkepensionist får om måneden og de er da ikke fattige.
Hvad er definitionen på "fattig"?
Der vil altid være nogle mennesker som har mere end andre.
Efter min opfattelse har vi ingen eller kun meget få "fattige" her i Danmark. Manvil altid kunne få penge af kommunen til at få tag over hovedet samt mad hver dag. Farve TV, bil, lystbåd m.m. kalder jeg luksus.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 06:38

Hvad angår "fattigdom" er det bedre at kigge på rådighedsbeløbet.

http://www.banktorvet.dk/artikler/raadighedsbeloeb-et-vigtigt-noegletal/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-09 09:44

hawaii7,giver en god beskrivelse af begrebet fattigdom.For få år siden,kendte jeg een,der lagde penge til side af en mdr. indkomst på 5000 Kr.(Min mor).Så selv rådighedsbeløbet,er ikke altid en god metode til at måle fattigdom med.
Er folk fattige når de står i RKI,eller er det bare Shoppe-genet,der er lidt for fremtrædende??
Ordet "fattig" kunne bruges fra ca. 1945 -55.Siden har ordet ikke haft reelt mening.(Vil jeg påstå).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-09 09:52

PS.:

Så lige den anden dag,jeg tror det var i BT.,at Cecilie Frøkjær ville ta`en "slapper" på 5 mdr.
Derved ville hun gå glip af en indtægt på 500.000 kr.
Jatak,vil det sige hun tjener 100.000 kr pr.måned.Så "overlever" hun jo nok.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-09 11:16

I Danmark er der ca 250000 mennesker der lever for mindre end det der er fastsat som fattigdomsgrænse her i landet. Og definitionen på at være fattig i Danmark er fastsat til, at hvis man har en indkomst der giver et beløb mindre end 250,- til rådighed om dagen efter skat, så er man fattig

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/17/060208.htm?rss=true

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 14-06-09 12:59

Juhu ifølge dove så er jeg fattig og har været det i mange år, men jeg har ded udemærket med det.
Jeg ved godt pengeinstitutter har nogle grænser, men jeg har aldrig haft så mange penge til rådighed hver måned til fis og ballade, men har alligevel kunne låne alt det jeg vil.
Mosebaek, det er helt rigtig hvad du skriver. Dem der står i RKI behøver ikke at være fattig. Der er flere som har store indtægter, men som ikke gider betale en regning.

Jeg er skide ligeglad om jeg er fattig eller ej i følge diverse pengeinstitutter, bare jeg har det som jeg vil.

hawaii7

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-09 13:47

Igen er jeg enig med dig,hawaii7 øøh.. HUGO-BØRGE.(Dit kunstnernavn??).
Fra 1992 til idag,har min højeste månedsindtægt været 7.800,00 kr.
Jeg savner ikke noget. Køber de kasser øl og tobak,jeg har lyst til.Har bil,eget hus. Havde sommerhus til 2002.Har aldrig levet bedre.Konen har ca. 14.000 kr,efter skat.
DET ER BARE ET SPØRGSMÅL,OM AT FORFØLGE UDGIFTERNE,ISTEDET BARE AT LADE DET FLYDE.
Jeg er på ingen måde,den store økonom.Forsøger bare at ha`"lidt hånd i hanke",med det hele.

Der er een ting jeg er håbløst bagud med,og som jeg skammer mig over:
Vi har INGEN fladskærm endnu.
Sig det ikke til nogen!

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 13:56

Husk at købe en flad inden 1. oktober

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-09 14:22

Citat
Husk at købe en flad inden 1. oktober

Ja,kan nok købe et på "lempelige" vikår fra L'EASY eller D:E:R.
Ærlig talt:Sådanne firmaer burde ikke ha`lov til at eksistere.De og mange andre,er helt sikkert med til at ødelægge en masse menneskers økonomi.Det er jo "uhyrlige" omkostninger,der ryger på.
Ligeledes ved f.eks. Bilka`s indgang,bliver man mødt af: Lån op til 40.000 kr. "På Deres glatte ansigt". Her kan man sige,at det er dyrt at være "fattig".(Menes "ubetænksom").

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-09 14:36

Jeps, især L`EASY skal man holde sig fra.
Med en fornuftig økonomi er det lige før at man kan spare op og købe den flade kontant 1. oktober, der kommer sikkert masser af rigtig gode tilbud 14 dage før skæringsdatoen.

Apropos plejer jeg i denne tid at få nye lånetilbud fra kreditselskaber som jeg er eller har været i forbindelse med.
Der er ikke kommet et eneste i år, fattes de selv penge til udlån eller har de mærket at danskerne er forsigtige ?

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 14-06-09 18:23

Tak for svaret Oldboston.