/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
aufwurts
Fra : jonata
Vist : 562 gange
50 point
Dato : 11-06-09 13:58

Jeg påtænker at få nogle fisk som spiser aufwurts, hvad er det. Jeg har også problemer med et andet ord, interverbrater som nogle fisk søger i bundlaget. Kan nogen hjælpe mig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-09 15:30

Begge ord er jo af tysk oprindelse...

Men tilsyneladende stavet forkert?

Aufwurf betyder opkastet jord,
interverbrater har jeg (endnu) ikke fundet en korrekt stavemåde for...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-06-09 15:32
Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-09 17:01

interverbrater

Jeg gætter på en skrivefejl....at der i stedet skal stå vertebrater

http://www.biosite.dk/leksikon/vertebrater.htm

aufwurts, er du sikker på det er stavet rigtigt...hvor har du set det, hvilke fisk er der tale om

Kommentar
Fra : jonata

Dato : 13-06-09 22:31

I har ret, det er stavet forkert. foreksempel de fisk jeg tænker på, spiser Invertebrater fra sandede områder. Sådan staves det andet ord Aufwuchs. Fiskene spiser nok ikke jord.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-09 22:49

Det tyske Aufwuchs betyder afkom

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-06-09 08:30

Aufwuchs er små alger, planter og krebsdyr der lever på sten, klipper, koraller o.s.v.

Invertebrater er insekter, orme, krebsdyr o.s.v.

http://www.naturinformation.dk/nymoelle/egaa/invetebrater-generelt.htm