/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Keramik stempel
Fra : rikkerix
Vist : 1407 gange
20 point
Dato : 05-06-09 11:08

Er der nogen der har en ide om hvor jeg kan betille stempel som jeg kan stemple ind i mit keramik??
Vh. Rikke

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 11:14

Du kan gå til et af de firmaer som laver NAVNE skilte

Der er mange firmaer som laver f. eks NØGLER eller hælebarer de har en sådan gravør maskine
som de kan lave dig et stempel med
jeg ved at urmager de har også en sådan, men det koster en hvid bondegård med skodder for
vinduerne

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-06-09 11:29

Måske hos Cerama, prøv at kontakte dem, hvis ikke de forhandler det, kan de sikkert lede dig videre

http://www.cerama.dk/Default.aspx?ID=23

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 13:09

Min Eks vif
var udannet keramikker -håndarbejds lære

jeg har hjulet henne mange gange med at skære// lave et stempel i linoliums tryk plade, som er vel nok den allebilligste stempel du kan erhverve dig, og så ydelige kan du fryde dig over så er alt hjemmelavet,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 16:13

Gips. Jeg ville lave det i gips. Og male det med shellak eller en anden lak for at gøre gipsen mindre sugende og mere holdbar.

Lav en stang gips og skær dit mærke spejlvendt i endefladen. Mal med lak.

--Hvis du vil sikre dig, at stemplet er uforandret gennem længere tids brug, så kunne du først modellere mønsteret i ler som du vil have det til at se ud, altså retvendt. Når lerpladen med mønsteret er tørret og brændt, så kan du lakere med shellak og tage afstøbninger af mønsteret med gips.

På den måde kan du altid lave et nyt stempel magen til det gamle når det gamle viser tegn på slid.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 16:37

Oplysning til dig Rikkerix
En i Linolium tryk plade skal nok holde dig ud, og mere til, uden dikke darrier, men en våd svamp er ikke at kimse a.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-06-09 16:48

JEG FIK ENGANG EN GULDSMED TIL AT LAVE SÅDAN ET NEGATIV STEMPEL, DET KOSTEDE 200 KR
FOR 15 ÅR SIDEN.
ELLERS KAN DE LAVE DET, DE STEDER DE LAVER NAVNESKILTE OG STEMPLER, F.EKS. RANDERS STEMPELFABRIK.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=RANDERS+STEMPELFABRIK&meta=&aq=f&oq=

MVH
AG112

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 17:00

Citat
som jeg kan stemple ind i mit keramik

Rikke jeg læser dit indlæg, på den måde at du gerne vil gøre dine ting så personlig
som overhoved mulig er det rigtig. ????
mvh kjeld

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-09 17:09

---Problemet med en linoleumsplade er, at når man ridser ned i den, så kommer mønsteret i leret jo til at stritte opad. Det er ikke altid ønskeligt, hvis det er i bunden af en krukke, f.eks.

---Man kunne evt. lave mønsteret "retvendt" i linoleum. Og derefter tage en afstøbning af mønsteret med gips. Så opnår man et spejlvendt gipsstempel..

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 18:15

Birgitte hold nu op med det dobbelt spil, som tidligere nævnt har jeg lavet mange vel nok både store og små de første 3000 -5000 stk til Rita,s elever, det er underordnet om du laver en ret eller en spejl vendt du skal kun have en klods, og behøver ikke og lave ekstra af noget som helst,
Men Birgitte vi kan stadig væk lære noget ingen fejl på det, men Brgitte hvorfor er der nogen som går over bækken efter vand ?? kan du sige mig det, ???

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 05-06-09 18:54

Gør som AG112 skriver.
Ellers kan du også selv lave det i ler, og brænde det, inden du bruger det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-06-09 13:24

Vic2000. Jeg går ud fra, at det er mig, du kalder "Birgitte"?

Jeg aner ikke, hvad du mener med "det dobbelte spil"???

Jeg fortæller bare hvordan JEG har lært det engang i tidernes morgen på Kunsthåndværkerskolen.
Samme metode brugte vi på Skolen for Brugskunst nogle år senere.

Men det er da muligt, at man er gået bort fra at undervise i den metode dengang skolen blev omdøbt til Danmarks Designskole..

Hvis man f.eks. vil lave et stempel med sine forbogstaver i, så er det ret væsentligt, at man sørger for at stemplet er spejlvendt!

Det er ikke spor svært at støbe stemplet spejlvendt i gips, men gips er ikke noget holdbart produkt. Derfor skal man bevare det retvendte mellemprodukt.

Jeg ser lige, at Rikke slet ikke ønsker at fremstille stemplet selv.

Så lad os komme tilbage til det oprindelige spørgsmål og forsøge at hjælpe Rikke med at finde nogen, der vil lave et stempel for hende.

Men jeg kan ikke dy mig: Du KUNNE ridse dit mønster i gips, Rikke, og derefter tage en stang lak (det man bruger til laksegl) -smelte den ene ende og trykke den ned i mønsteret. Hold den stille til den er kølet af.

På den måde vil du have det spejlvendte mønster siddende i enden af den stivnede lakstang.

--Men jeg skal nok lede efter nogen på nettet, der kan gøre det for dig..

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 07-06-09 18:30

fra birgitta

Citat
---Problemet med en linoleumsplade er, at når man ridser ned i den, så kommer mønsteret i leret jo til at stritte opad. Det er ikke altid ønskeligt, hvis det er i bunden af en krukke, f.eks.

Nej sq gør den ej birgitta, noget være vrøvl og sludder

Citat
Jeg fortæller bare hvordan JEG har lært det engang i tidernes morgen på Kunsthåndværkerskolen.
Samme metode brugte vi på Skolen for Brugskunst nogle år senere.

gud faderbevares birgitta, Birgitta hvis man kunne se Rikkerix så griner hun ad dig så tårerne løber ned af kinderne, og Birgitta det er ret forståelig.
Birgitta forstår du ikke at Rikkerix ikke er så nybegynder som dig e.v.t,
Har Rikkerix set dit eget indlæg om kring din egen indlæg og din moskusokse klum kød
birgitta så vil Rikkerix også vurdere at du max har gået i frikvarterene. måske kun ude i skolegården, og var uegnet til at optage lærdom indenfor vesten, eller dd skålen.