/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Paragon Drive Copy 9.0 Persona
Fra : o.v.n.
Vist : 852 gange
200 point
Dato : 04-06-09 18:02

Ovenstående er at hente fra GiveAwayOftheDay i dag, jeg er i fuld gang med at hente, på begge mine XP computere, men hvad kan programmet egentlig ? Kan jeg klone min hardisk som den ser ud i dag, og hvis harddisken bryder sammen, er Windows, alle programmer og dokumenter så i den klon ? Kan den brændes på en CD/DVD og så bare kopieres over på en ny harddisk ?
Lige som den Norton Ghost recovery cd jeg har til min Medion computer, der er dokumenter selvfølgelig tom, men alle de programmer som var installeret da jeg købte computeren, de er klar når den recovery er lagt ind på en formateret harddisk.
Nu installerer jeg programmet, mens tid er og håber at finde ud af at bruge det, med jeres hjælp
Hvad med den harddisk som har flere styre systemer, kan den klones i et hug ?
Skal en eventuel ny harddsik være på samme størrelse og type ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-06-09 18:15

Hej ovn
Helt underligt, at se dig spørge om sådan noget vanskeligt stof . Det plejer da at være os andre amatører, der spørger dig .
MVH

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-09 18:30

Jeg har aldrig før beskæftiget mig med at kopiere harddsike med indhold, og som alle andre må jeg krybe før jeg kan gå
Det vil unægtelig være en del nemmere, hvis jeg bare kunne sætte en CD i drevet, og vupti var Windows XP + alle service packs, opdateringer og programmer på plads

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 04-06-09 18:39

Og jeg som virkelig troede, at du vidste næsten alt . Og jeg hopper af dit spørgsmål nu, for jeg kan desværre ikke hjælpe. Ville bare lige hilse på . Held og lykke med det.
MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-09 18:54

Når der laves en klon/backup af en partition fra harddisken kommer det hele med.

Men hvis et styresystem er afhængig af en anden partition, bør disse to klones/backup samtidig og lægges ind samtidig.

2 partitioner med hvert sit styresystem i hver sin partition har også en bootmanager der som regel ligger på 1. partition (0)

Jeg bruger selv Acronis backup fra Hirens live CD.

Men ubuntu laver også en live CD med både gparted og drive backup.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-09 19:05

Forklar forklar Eyvind, det er spisetid men jeg læser din manual til Hirens bagefter, den har jeg nemlig også, har bare ikke fået den brændt andnu, måske burede jeg slette Paragon igen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-09 19:11

Ja o.v.n. - den er god nok....

Den kloner din/en harddisk eller en partition.....

Eneste "handikap" jeg har fundet ved den er:

Den skal lægge klonen på en TOM harddisk der er stor nok - eller på en stak DVDer

Er "målet" ikke tomt - formaterer/sletter den det der er derpå....

Grunden til den arbejder på måde er at den så vil være i stand til at være SELVSTARTENDE.... (og kopiere det hele tilbage igen)

Den er f.eks. også super hvis du vil have din HD udskiftet med en større - så er det bare at lægge "klonen" der og derefter montere den i stedet for den gamle - så har du ALT på en større HD og kan køre videre som om intet var hændt..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-09 20:59

Citat
Grunden til den arbejder på måde er at den så vil være i stand til at være SELVSTARTENDE.... (og kopiere det hele tilbage igen)
jamen hvordan ? Kan den startes uden at der er noget som helst på den nye harddisk, hvis den ligger på en anden intern harddisk ?
Norton Ghost er nem (den jeg kender fra min Medion computer) der lægger jeg bare en DVD i og starter computeren, så bliver den som den var den dag jeg købte, jeg vil gerne selv kunne lave sådan en DVD, altså en nyinstalleret Windows med alle opdateringer og favorit programmer installeret, så er det jo bare de seneste opdateringer som mangler

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-09 21:35

Citat
Kan den startes uden at der er noget som helst på den nye harddisk, hvis den ligger på en anden intern harddisk ?

JA

Den bliver til drev C

Det du laver er at du får en KOMPLET kon af din HD - der så bare kan køre som drev C eller lægges tilbage på det "ødelagte" drev (eller en helt anden HD....

I realiteten kan du lave f.eks. fem kloner af din nuværende PC og bruge disse på 5 andre maskiner (men det vil så ikke være lovligt da SAMME win ligger på alle)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-06-09 21:37

Det sidste vil så oså kræve at maskinerne er hardwaremæssigt ENS......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-09 23:22

Nu har jeg en kopi på hver computer, så dit sidste forslag bliver ikke aktuel.
Kan det passe at det skal kopieres over på en anden harddisk ? Jeg kan ikke kopiere på den ene maskine, fordi der er kun en harddsik, og tør ikke på den anden, den har godt nok to diske, men på den ekstra er der en kopi af ALT digital materiale, som jeg har samlet sammen, alle dokumenter - alle mine musik filer - alle mine videoer og så videre.
Jeg troede i min naivitet, at jeg hentede et program som kunne lave en CD/DVD der ligner den recovery som jeg har til min Medion
I kan sikkert godt fornemme, at det her har jeg ikke en sk-- forstand på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 08:10

Citat
Kan det passe at det skal kopieres over på en anden harddisk

JA....

Og den skal som minumum være større end den du kopierer FRA....

Eller andre medier - DVDer osv.

Citat
Jeg troede i min naivitet, at jeg hentede et program som kunne lave en CD/DVD der ligner den recovery som jeg har til min Medion

Det er så IKKE det programmet er beregnet til....

PS...

Egentlig er det jo ret logisk at hvis du har f.eks. 80-100 Gb materiale kan du ikke pludselig få det ned og ligge på en DVD.....

Det optimale er en USBharddisk på f.eks. 500 Gb og der lægge sin klon - den disk skal så selvfølgelig IKKE bruges til andet....

Går din maskine så ned, sætter du blot klonen i og maskinen starter som normalt uden først at skulle kopiere alt tilbage igen.... (forudsat selvfølgelig at det ikke er noget andet hardware der er gået i stykker..)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-09 17:02

En klon/backup/image med Acronis fra hirens CD kan lægges på :
En tom harddisk med en partition.
En partition på samme harddisk. (ej C: naturligvis)
En DVD ~indbygget eller ekstern
En pendrive

Alt laves via Hirens live CD med programmet Acronis.

Backup klonen fylder ca. ½ delen af den forbrugte partition som "klones"

Bør altid flyttes væk fra den harddisk som skal sikres.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-09 17:02
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 17:20

Tak Eyvind jeg har som før skrevet den Hirens boot cd, men har aldrig fået den brændt, det lyder som om den kan det jeg ønsker, nu skal jeg lige samle lidt flere spørgepoint, så kommer der et spørgsmål og brug af Hirens, her lukker jeg til Refi som svarede korrekt på det jeg spurgte om i overskriften.
Mine personlige filer ligger på et andet drev og der er backup på cd, det jeg troede at Paragon kunne, var en lave en klon af et (velfungerende) styresystem incl. drivere og favorit programmer, sådan at den kunne køres ind på harddisken, den samme eller måske en helt ny

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 17:22

Tak for svaret refi. fin beskrivelse af mulighederne men jeg afinstallerer programmet igen, det var ikke det jeg ønskede

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 17:38

Citat
det jeg troede at Paragon kunne, var en lave en klon af et (velfungerende) styresystem incl. drivere og favorit programmer, sådan at den kunne køres ind på harddisken, den samme eller måske en helt ny

Jamen det er da DET den kan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 18:07

Ja men ikke på en DVD som er lige til at sætte i og gendanne en velfungerende system fra, den her jeg havde installeret et døgns tid, den ville "kun" kopiere over på en anden harddisk

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-09 19:28

Du kan næppe få plads på en DVD til en KOMPLET klon med programmer og det hele

Men den kan da sagtens lave dem som DVDer - bare du har nok af dem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 21:57

Det er for sent nu, den er smidt ud, jeg vil prøve at se hvilke muligheder der er i linket fra Eyvind, en Windows XP er på 1 cd, og en dvd er meget større så det burde være mulig at have styresystem, opdateringer + programmer og nyeste drivere på 1 dvd, jeg skal bare have fundet ud af hvordan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-09 22:50

Citat
Hvad med den harddisk som har flere styre systemer, kan den klones i et hug ?
det gør jeg.
Citat
Skal en eventuel ny harddsik være på samme størrelse og type
Nej - bare der er plads til ca. det halve af den forbrugte plads.

Mit link indeholder også en gparted på samme CD
Jeg har endnu ikke afprøvet backup delen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-09 23:29

Selv om jeg ikke får mail efter at have accepteret, så holder jeg øje med om der kommer nye indlæg jeg vil koncentrere mig om Hirens om det er noget jeg kan finde ud af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-09 16:16

Hirens:

Jeg kan bedst lide at arbejde med partitioner og backup fra live CD, fordi den partition så ikke er i "aktion" .........jeg ved godt at mange laver backup inde fra styresystemet - men det vil jeg ikke.

Hirens indeholder mange værktøjsprogrammer som alle arbejder i live tilstand.

Start comp. med Hirens og lad den rulle ind. (husk lige pilned i starten og så enter)
Vælg 2.
Vælg 2. = Ghost (partitions backup)
Vælg 8. = normal Ghost
Lad den rulle ind.

Eller
Vælg 2.
Vælg 3. Acronis (partitions backup)
Lad den rulle ind
vælg "make image"
En normal backup vil fylde ca. ½ størrelse

Backup lægges på en anden partition i en mappe.......ubuntu backup
Navngiv helst ikke over 8 tegn...........eks. 6jun09
Backup mappen bør kopieres til en anden lagerplads

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-09 00:51

Tak igen Eyvind, men nu bliver der jo mindre at skrive i det spørgsmål om Hirens, som jeg har lovet at stille, når jeg får lidt flere spørgepoint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-09 08:42

Glem de point.