/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Den første "officielle" religi
Fra : supersine669
Vist : 630 gange
300 point
Dato : 03-06-09 12:26

Den første "officielle" religion inden for kristendom.

Er det den Katolske eller hvad?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 12:33

Ahhh mon dog. Den første religion som tumlede med Gud, Jesus mv var vel jødedommen. Så mon ikke der er nogle religionsevolutionære trin mellem denne og den katolske lære....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-06-09 12:37

Med chance for at træde nogen over tæerne vil jeg næsten sige at det er Jødedommen, idet Kristendommen udspringer heraf.

Men inden for kristendommen som den er i dag vil jeg sige den ortodokse kirke, jeg er ikke sikker på at der kan give et entydigt svar på spørgsmålet, da flere religioner udspringer fra den ortodokse religion, herunder den romersk katolske.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-06-09 12:38

Ups, havde ikke set at Krummen havde skrevet det samme ang Jødedommen.

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 03-06-09 12:43

Vil gerne vide, hvem/hvad der var en religion EFTER Jesus.

De apostle (religion) havde vel ikke et navn, da de prædikede efter Jesus død?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 13:12

Religionen efter Jesus er jødedommen, men den eksisterede også før Jesus. Du kan se mere om denne tro her http://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8dedom

Det er ok pve

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 03-06-09 13:23
Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 14:03

Hvis du har konkrete spørgsmål som du gerne vil have besvaret af en ekspert ved jeg at overrabbiner Bent Lexner gerne besvarer sådanne. bent@lexner.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 16:04

De første kristne må være Adam og Eva.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 16:05
Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 16:23

Din mangelfulde intellektuelle bagage ses tydeligt....Idiot

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 16:26

Citat
Din mangelfulde intellektuelle bagage ses tydeligt....Idiot

ilm torsk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 16:27

Citat
Ubesvarede 0
- Besvarede 7
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 10

Meget aktiv, med tanke på hjernekapaciteten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 16:30
Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 17:27

Kan du andet end at være dum, ubehagelig og ligegyldig, hvilket åbenbart er dine naturlige kvaliteter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 17:41

Citat
Kan du andet end at være dum, ubehagelig og ligegyldig, hvilket åbenbart er dine naturlige kvaliteter

Hold kæft din klovn

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 18:16

LOOOL Du er lisså snotdum og ubehagelig som Arne Jakobsen var

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-09 18:20

Citat
LOOOL Du er lisså snotdum og ubehagelig som Arne Jakobsen var

Ja

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 03-06-09 19:25

Beskrivelse

--------------------------------------------------------------------------------
Interesser: Ja

Hvor begavet LOOOOOL

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-06-09 19:41

Johannes Døberen døbte den jødiske jesus,.. som nu blev kristen,
derefter kom der et utal af ’grene’ oveni,.. bl,a. katolikker, jehovas vidner, osv.

hvis du derimod mener religion, som helhed,..
så er ikke så ligetil,
for hvor mange skal der til før det er en religion, ?
gælder det hele verden, (alle lande incl.)

i østen, er det sandsynligvis ’buddhismen’
i vesten er det sandsynligvis ’jødedommen’
på verdensplan er / var det ganske enkelt den ’ældste’

Særlig udvikling i Østen
I det østlige Asien dukkede en række ideer op der ikke hører under de generelle trends beskrevet tidligere, og som i høj grad har præget udviklingen i den del af verden. Det primære eksempel er buddhismen, der er et filosofisk system med mange religiøse træk, men hvor guder ikke længere optræder som et centralt begreb. I stedet er fokus på selvudvikling. De fleste buddhistiske kulturer har dog bibeholdt elementer fra hinduismen, og flere steder fungerer buddhismen som supplement til en lokal gudekreds. I og med at buddhismen er rettet indad, har den haft success i, og været med til at forme, meget stabile samfund.

Særlig udvikling i Vesten
Tilsvarende har kulturområdet omkring Middelhavet, specielt Mellemøsten og Europa opfostret nogle ideer udenfor de generelle trends, der har påvirket både området selv og senere resten af verden gennem kolonialismen.

Kristendom
Kristendommen udsprang af den monoteistiske lovreligion jødedommen, men i nogle udlægninger af kristendommen blev lov erstattet af frelse som det centrale begreb. Den ny religion vandt hurtigt udbredelse hos slaver, også udenfor den gamle religions domæne. Frelsen har to aspekter, den synd der leder til behovet for frelse, og den kærlighed som frelsen udgør. Ved at skifte vægten mellem de to aspekter alt efter situationen, har kristendommen kunne tilpasse sig en foranderlig verden.

Absolut Sandhed
I nogle religioner er det en udbredt holdning blandt tilhængerne at deres religion er den eneste rigtige, og at de andre enten er falske religioner, eller i hvert fald udtryk for falske eller mangelfulde fortolkninger. Den holdning deles dog langt fra af alle religiøse personer, og hvor udbredt den er varierer fra religion til religion.
http://da.wikipedia.org/wiki/Religion

i primitive samfund, var det ganske enkelt den ældste der var / er, religion, tro mm.
det må vel siges at være officiel selv om ’samfundet kun bestod af 10 – 20 personer,
ældste, i bibelsk og anden religiøs sammenhæng en betegnelse for en særlig position eller ledelsesmæssig funktion i et fællesskab og ikke nødvendigvis en aldersangivelse

http://www.denstoredanske.dk/index.php?title=Kunst_og_kultur/Religion_og_mystik/Primitiv_religion/%C3%86ldste

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-06-09 23:01

Kristne må være efter Kristus.
I Bibelen, Apostlenes Gerninger kap. 9 står der om Saulus, den senere Paulus: v1 Saulus fnyste stadig af raseri og truede Herrens disciple med mord; han gik til ypperstepræsten v2 og bad ham om breve til synagogerne i Damaskus for at fængsle dem, der hørte til Vejen, og som han kunne finde, både mænd og kvinder, og føre dem til Jerusalem. v3 Men undervejs, netop som han nærmede sig Damaskus, skinnede et lys fra himlen pludselig om ham. v4 Han faldt til jorden og hørte en røst sige: »Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?« v5 Han svarede: »Hvem er du, herre?« Han sagde: »Jeg er Jesus, som du forfølger. v6 Men rejs dig og gå ind i byen, så vil du få at vide, hvad du skal gøre.«

Hvilket må betyde, at den første kristne meninghed slet og ret omtalte sig som: Vejen

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 04-06-09 21:40

Tak for svaret ans.

Der var flere gode svar, men jeg blev "klogest" ved http://www.religion.dk/artikel/248262:Kristendom--Katolsk-kristendom

TUSIND TAK for hjælpen, alle sammen