/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Manglende fraflytningsrapport
Fra : Runeldo
Vist : 3626 gange
50 point
Dato : 02-06-09 10:47

Jeg står i den situation, at min daværende udlejer har sendt et krav på i standsættelse af min lejlighed. Kravet var meget stort, og jeg begynder at undersøge sagen nærmere. Jeg falder så tilføldigt over paragraffen i lejeloven, som understreger, at hvis man ikke modtager en fraflytningsrapport (som jeg rykkede for flere gange) så mister udlejer sit krav mht depositum og skal betale dette tilbage til lejer. Er der nogen herinde, som har erfaring med en lignende sag, så hører jeg meget gerne mere, og hvordan står man ret juridisk i en sådan tvist. Loven er jo egentlig soleklar, men realiteterne kunne måske være nogle ret andre.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 02-06-09 11:13

kan du bevise du har rykket for rapporten?

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 02-06-09 11:28

har selv tre lejligheder for udlejning
hvis du har som det står et sted sendt dine rykker snbebalet og har bevis
Så står du meget stærkt endda meget, men ellers gør du ikke.
men har du ikke indflytte rapporten ?? for så kan det e.v.t være en trøst.
du må have en fra flytnings rapport, hvor du og udlejer har skrevet under på hvad der skulle laves
har du den så kan det også være en e,v,t trøst.
mvh kjeld

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-09 11:33

Lejernes LO kan sikkert hjælpe

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 02-06-09 12:03

Hvis du ikke har fået en fraflytningsrapport, hvor lejer og udlejer har skrevet under - og boligen ER sat i stand, skal du modtage en flytteopgørelse senest 14 dage efter. Har du ikke modtaget en sådan flytteopgørelse, kan udlejer IKKE gøre krav på betaling, og du skal have dit indskud udbetalt. Hvis han ikke vil det, kan du gå i boligrette. Din indboforsikring - retshjælpsdækningen betaler - minus selvrisiko, som udlejer så kommer til at betale når han taber sagen. For at får retshjælpsdækningen i gang, skal du henv. dig til en advokat, som så beskriver ueningeden, og indsender denne til dit forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-06-09 13:03

Som Alka skriver dog mener jeg at fristen er 8 dage. Der er afgjort en sag fra Ishøj hvor et boligselskab har mistet mange 100 000 kroner fordi de ikke var opmærksom på dette.

Det er boligejer der har bevisbyrden i boligretten og ikke dig.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-06-09 16:24

Læs her:

http://www.adv-bukhave.dk/pages/article_maj1998.php

og kravet er - og har i mange år været 14 dage.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-06-09 16:43

hvis det er en privat udlejer du har boet hos, kan det godt koste en del sværdslag at få pengene tilbage. de er mange gange ikke klar over, hvad der står i lven, og er mange gange heller ikke særlig interesseret i at overholde loven, da det koster dem penge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-06-09 19:35

Din daværende udlejer ?
Det tolker jeg som at Du er flyttet.

Det er meget almindeligt at private udlejere prøver på at tørre en større istandsættelse af på sidst udflyttende lejer, selv om der måske kun skal males vægge, og skader på gulve m.m. er bygget op over flere år/lejere

Godkendelse af svar
Fra : Runeldo

Dato : 04-06-09 07:09

Tusind tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-06-09 07:45

Selv tak Runeldo

Kommentar
Fra : Rebecce

Dato : 25-12-09 10:34

Genudlejningsplikten.

Da jeg fik anskaffet mig en billiger Lejlighed og sagde min tideliger op gjorde jeg udlejer klart at De måtte gerne genudleje denne så hurtigt som muligt da jeg havde 3 måneder opsigelse.¨
Allerde 2 uger efter skrev udlejer til mig at de havde en lejer om vedkommende måtte se lejligheden ...det var ok fra min side det måtti de godt.....dagen efter skrev de i mail til mig at de ville tage denne...og så ville de se om det var mugeligt komme ind til den første. det svar de fik at det kom ikke på tal....jeg snynst det var under al kritik at nægte det , for de havde 1.1/2 at male det lejede.......I samme fraflytning var til flyttesyn og bad om kopi af det synsmanden skrev ned det var unødvendigt var svaret,men skrev så ikke under på noget angående DET.
På den 14 dag modtog jeg så synsrapporten med alt der skulle lavest og i den stod at arb var i gang og det kunne jeg ikke godtage, mener at de skulle kontakte mig først indende begyndte på istandsættelsen.....de skriver videre at da arb er færdigt og de har fået faktura vil de sende mig denn eller trække det fra depositum....det har jeg protesteret kraftigt imod..har jeg Ret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-12-09 13:01

Flyttesyn afholdes sammen med den der fraflytter. herefter har udlejer 14 dage til at fremsætte sine krav. Sker dette ikke, har udlejer tabet sine rettigheder til at få penge for istandsættelse. Umiddelbart har udlejer frremsent krav inden for de 14 dag, omvendt, så har du ikke skrevet under på fraflytningsrapporten, hvorfor du ikke har haft indflydelse på havd der skulle sættes i stand, MEN er det sådan at udlejer alene har istandsat lejligheden i den stand, som hvis du havde godkendt og underskrevet for det arbejde, så har udlejer ret.

Jeg ken ikke rigtig gennemskue det du skriver om genudlejning. Udlejer har pligt til at genudleje snarest muligt

Kommentar
Fra : Rebecce

Dato : 25-12-09 15:33

Hej igen

Genudlejningsplikten § 88.stk 2.

Var inde på Fam.advokaten og der står at Udlejer ikke påbegynde istandsættelsen D.V.S før udlejer har kontaktet lejer....envidere står har de ikke kontaktet lejer inden påbegyndelsen af istandsættelsen har de mistet kravet.og kommer der en regning før eller efter 14 dags fristen er kravet også tabt...