/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Solopvarmning af varmepumperør
Fra : lham
Vist : 1597 gange
200 point
Dato : 02-06-09 07:33

1 kvadrartmeter sydvendt fed muldjord østjylland.
Hvor mange kw/år bidrager solen med i 1 mtrs dybde?
( til brug ved beregning på jordvarmeanlæg )

Hvis jeg samtidig kan få et tal for hvor meget der udstråles til atmosfæren fra denne dybde er det perfekt

Det skal være for et normalsolår/normal graddageår.
Måske er det mere simpelt hvis der fås tal for hvordan temperaturen på normalårsbasis forløber i 1 mtrs dybde?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-06-09 07:37

Endnu nemmere er der at anvende de erfaringer man allerede har fra blandt andet VPO. Tommelfingerregel hent aldrig over 20W på meter slange, brug hellere 15 eller 10W. Beregn husets dimensionerende varmetab og find ud af hvor meget pumpen skal hente i jordet ved dimensionerende udetemperatur. VPO og alle leverandørerne har programmer til dette.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-06-09 07:39

I østjylland opleves temperaturer på ned til 1 -2 grader i januar/februar og op til 17 - 18 grader i august/september. Meget afhængigt af vandindhold og hydrogeologiske forhold.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-09 07:52

Varmen i 1 m dybde tilføres

1) ved varmeledning fra overfladen som opvarnes af solen, solindfaldet bliver maksimalt ca o,5 kW/m2. Ledning ned i dybet afhænger af jordtemperaturen. Størst ved varm overflade og kold jord, Næppe meget over 50 W/m2 maksimalt, men det kun ved temperatur som ikke egner sig for varmepumpe til boligopvarmning.

2) ved varme fra jordens indre. Denne størrelse kender jeg ikke for østjylland. Gætter på at den er helt ubetydelig.

3)Ved vandgennemsivning af jorden. Denne størrelse kan variere meget helt lokalt og afhænger af den lokale topologi. Bakkedrag , sand og lerlag osv.

varmestrålingen under jorden er nul.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 02-06-09 07:54

har du en kilde til de anførte vinter og sommertemp og som måske bekriver hele året med en graf.Grundvandet meget højt så absolut fugtig jord der ikke ændrer fugtighed meget grundet en del ler i jorden i 1 mtrs dybde.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-09 09:44

Er det et gør det selv projekt?

Den slags oplyses kvit og frit ved installationsfirmaer der besidder den fornødne knowhow! Jordtemperatur er gennem tiderne blevet logget på ikke så få installationer. Max temperaturerne vi har set har været grundet særlige forhold. F. eks. en moseeng i Hørning. Tæt på søen ved Silkeborg. Installeres kystnært opleves mindre differens, hvilket almindeligvis dog kan være en fordel, pga lidt varmere vinterjord. På fornuftigt nedgravede anlæg, hvor ikke der køres rovdrift, dvs slangerne er lange nok, ses kun meget sjældent for ikke at sige aldrig brine ind <0°. Til OR for Transor og andre ingeniører, er dimensionerende indgangstemperatur brine 0°. Og stort set alle varmepumper kan køre ned til - 5 til -8° (lidt afhængig af design. Ved den temperatur kan alle uanset fabrikat producere varmt radiatorvand på enten 55, 60 eller 65° (afhængig af fabrikat).

Brug Transors beregning og du får væsentlige problemer med permafrost. Brug Transor konklussioner og jordvarme kan ikke lade sig gør. Lidt ærgeligt for de i tusindvis af installationer der har kørt i tredive år. Men dem har Transor nok ikke været blandet ind i.

Du har tidligere oplyst ca 4000 liter olie. Varmetabet i huset kan således vurderes at være i omegnen af 10 kW. En fornuftig slangelængde kunne hedde 500 meter for 9 kW VP og 600 meter for 11 kW VP. Er jorden meget tør/sandet skal længde øges.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-06-09 09:45

Du skriver våd og leret. Er man sikker på dette, kan slangen reduceres. Men lad være med det. Læg rigeligt i og hyg dig med en billig varmekilde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-09 16:56

Hej 3773

Jeg ser at du regner med ca 20 W pr m slange.

Nu sktiver du intet om slangedimension, eller hvor tæt de ligger.

Hvis der bot er god afstand mellem , kan jeg ikke se at det er så meget anderledes end jeg opgav.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-06-09 09:36

Underordnet....

Lægger du slange med 2,5 meters afstand og henter 50W pr løbende meter slange, får du stensikkert permafrost, idet jorden er en sølle varmeleder. Alle disse betragtninger og teorier er der ingen grund til at efterprøve. VPO ordningen og TI har allerede prøvet og rodet og regeret. Tallene er deres (og vores). At lave anlæg så ringe som nogen af dem fra 70'erne og 80'erne er der ingen grund til. Slangedimensionen har stort set kun betydning for hvilke slangelængder (og dermed tryktab) du kan tillade dig. Om du anvender ø32 eller ø40 giver kun marginale forskelle i mulig energioptagelse. ø32 nødvendiggør mange kredse og samling i brønd via manifold. Dette er dyrt og bøvlet. ø40 i et løb til en 7 kW eller 2 x op til 500 meter klarer de større. Og føres disse ind i huset og samles der, har man ingen samlinger eller brønde i jorden.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 03-06-09 11:22

Tak for svaret 3773.
jeg går videre med VOP og om de har en normalkurve for 1mtrs dybde i den type sedimenter vi har her. Nej det er ikke et selvbyggerprojekt . Faktisk fik vi jordvarme sidste jul ,men jeg kunne godt tænke mig at sammenligne det forventede med det faktisk observerede.
Tak for øvrige indlæg værd at læse på trods af uenigheder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-06-09 11:37

http://www.teknologisk.dk/_root/media/27189_VP_projekt_335-48.pdf her er en bette afhandling. Se side 29 og 31 blandt andet.

Vær obs på at slangelængden i forhold til faktisk belastning betyder en del for hvor lavt du kommer ned om vinteren. Jordens beskaffenhed er dog også væsentlig betydende. Hvilket anlæg har i? Hvor meget slange har i nede? Hvad var laveste indgangstemperatur i vinters.